خبرنگاران 2 هزار و 500 طرح میراث فرهنگی در حال انجام است

به گزارش هاست لینوکس، یزد - خبرنگاران - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اکنون 2 هزار و 500 طرح در حوزه میرات فرهنگی در سطح کشور در حال انجام است؛ 320 مورد از این طرح ها آماده بهره برداری است که در آینده به صورت همزمان در قالب کاروان افتتاح پنجشنبه ها با حضور رییس جمهوری افتتاح می گردد.

خبرنگاران 2 هزار و 500 طرح میراث فرهنگی در حال انجام است

به گزارش هاست لینوکس علی اصغر مونسان شنبه شب در نشست هم اندیشی با فعالان جهانگردی استان یزد افزود: این طرح ها با مشارکت مردم در حال اجرا است وگرنه با اعتبارات اندک وزارت میراث فرهنگی، بهره برداری از این تعداد طرح ممکن نبود.

وی گفت: اقتصاد جهانگردی کشور با کوشش های اجرا شده، مردم محور شده و با سرمایه های مردمی در کنار اعتبارات دولتی اقدامات زیادی در حوزه احیای میراث فرهنگی و اجرای طرح های جهانگردی اجرا شده است.

مونسان افزود: استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های مردمی در شرایطی که اعتبارات دولت محدود است جزو رویکردهای جدی وزارت میراث فرهنگی برای احیای بناهای تاریخی و اجرای طرح های جهانگردی است.

بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: وزارت میراث فرهنگی،جهانگردی و صنایع دستی از حیث کارکردی نسبت به سایر وزارتخانه ها منحصر به فرد است چرا که هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه مالی ایفای نقش می نماید .

وزیر میراث فرهنگی،جهانگردی و صنایع دستی افزود: انتطارات نمایندگان مجلس از این وزارتخانه زیاد است اما در موقع تخصیص بودجه به آن توجه ندارند.

مونسان کل بودجه میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی کشور را 186 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بودجه آن با وجود مأموریت های گسترده و مهم این وزارتخانه بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: انتظار است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بودجه این وزارتخانه توجه ویژه داشته و حمایت نمایند البته اکنون اقداماتی از سوی نمایندگان در کمیسیون فرهنگی در حال اجرا است که امیدواریم اتفاقات میمونی در این زمینه رخ داد.

مونسان توضیح داد: در سال 97 با وجود تحریم های سخت، با اقدامات اجرا شده با 52 درصد رشد جهانگردی خارجی روبرو بودیم و ایران از سوی سازمان جهانی سفر، دومین کشور به لحاظ سرعت رشد جهانگردی معرفی گردید.

وی گفت: در سال 98 تا قبل از شیوع کرونا، تعداد جهانگردان خارجی به هشت میلیون و 860 هزار نفر رسید که این یک رکود در حوزه جهانگردی کشور است زیرا قبل از آن تعداد جهانگردان خارجی چهار میلیون و 600 هزار نفر بود.

وی گفت: بدین ترتیب با رشد قابل توجهی در زمینه جهانگرد خارجی روبرو بودیم و دنبال این بودیم که تعداد جهانگردان خارجی تا خاتمه سال گذشته به 10 میلیون جهانگرد خارجی برسد که کرونا مانع شد.

مونسان گفت: با کوشش های اجرا شده تنوع خوبی به جهانگردی بخشیده ایم و اکنون علاوه بر ظرفیت های تاریخی از ظرفیت های طبیعی و دیگر زمینه ها نیز برای جذب جهانگرد به کشور استفاده می گردد و در همین رابطه حتی مجوزهایی برای فعال سازی جهانگردی کشاورزی صادر شده است.

وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ادامه داد: توسعه جهانگردی سلامت از دیگر برنامه های این وزارتخانه است.

مونسان افزود :سند راهبردی توسعه جهانگردی کشور با کوشش ها و پیگیری ها به تصویب دولت رسیده و ابلاغ شد.

وی یاد آور شد: همچنین سند برند ملی جهانگرددی کشور چند ماه پیش، نهایی و رونمایی شد و سند اقدام ملی هم در حالی نهایی شدن است.

مونسان گفت: پایه جهانگردی، رویداد محور است به همین دلیل رویداد های جهانگردی به رغم مسائل و محدویت بودجه ای در کشور افزایش یافت؛ این رویدادها با موضوع مردم و بخش خصوصی انجام شد.

بهره برداری از 2 هزار و 200 طرح جهانگردی

وی ادامه داد: در سه سال گذشته 2 هزار 200 طرح با سرمایه گذاری 22 هزار میلیارد تومان در حوزه جهانگردی در کشور به بهره برداری رسید که از این تعداد 408 هتل با درجات مختلف است.

مونسان افزود: همچنین تعداد اقامتگاه های بوم گردی در کشور در این سه سال از 2 هزار و 600 مورد عبور کرد.

صادرات 600میلیون دلاری صنایع دستی

وی با اشاره به مظلوم بودن حوزه صنایع دستی گفت: در مراسم معارفه خود اعلام کردم فله فروشی در حوزه صنایع دستی باید خاتمه یابد که اکنون با اقدامات اجرا شده عملی شد.

مونسان افزود: انصاف نیست که هنرمندان برای خلق یک اثر از جسم و روح خود مایه می گذارند بعد آثار آنها به صورت فله به فروش برسد.

مونسان ادامه داد :اکنون 279 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از مبادی گمرک و 300 میلیون دلار از جهت چمدانی به وسیله جهانگردان انجام می گردد.

وی مجموع صادرات صنایع دستی کشور را 600 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در نطر داریم که این رقم به یک میلیارد دلار برسد.

افتتاح چند طرح جهانگردی. بازدید از بافت تاریخی یزد، افتتاح گرمخانه مسجد جامع کبیر، بازدید از چند اقامتگاه بوم گردی و سفر به شهرستان اردکان از دیگر برنامه های سفر 2 روز علی اصغر مونسان به یزد است.

استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی جهانگردی مرکز ایران مقصد اول جهانگردان خارجی و اروپایی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 2 هزار و 500 طرح میراث فرهنگی در حال انجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 2 هزار و 500 طرح میراث فرهنگی در حال انجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید