صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد

به گزارش هاست لینوکس، ایرنا/ براساس سخنان نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد.

صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد

غلامرضا منتظری درباره توسعه گردشگری در کشور گفت: اگر واقع بینانه نگاه کنیم گردشگری می تواند صنعت درجه یک کشور باشد، اگر قرار است از درآمدهای نفتی فاصله بگیریم، برترین تکیه گاه مالی صنعت گردشگری است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ضرورت تدوین نظام نامه گردشگری گفت: همه چیز برای گردشگران خارجی در زمان سفر به ایران باید قابل پیش بینی باشد؛ باید با الهام از منابع دینی فرهنگی یک چارچوب و نظام نامه در صنعت گردشگری ترسیم گردد، ضمن اینکه قابلیت ها و ظرفیت های کشور باید معرفی و برای گردشگران استانداردسازی گردد تا دچار دافعه نشویم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس به جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با سید عزت الله ضرغامی اشاره نمود وگفت: اعضای کمیسیون در آن جلسه از وی درباره کمبود اعتبارات حوزه گردشگری سوال کردند و اینکه گاهی در منطقه ای طرح گردشگری و تفریحی شروع می گردد، اما به علت عدم تامین اعتبارات فرایند آن طولانی است یا طرح متوقف می گردد.

وی پیرامون اینکه صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد، گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی بعلاوه درباره ثبت اماکن تاریخی و معرفی مفاخر مشاهیر در استانها از وزیر میراث فرهنگی سوال کردند، زیرا اماکن تاریخی وقتی معین و ثبت می شوند مالک آن دیگر اجازه دخل و تصرف در آن را ندارند، انتقادی که نمایندگان عنوان کردند این بود که این فرآیند طولانی است، باید به سرعت معین تکلیف گردد و اینکه بسیاری از استانها در معرفی مشاهیر و ساخت تندیس و یادمان مفاخر خود مشکل دارند.

اقتصاد روستا فعال گردد

منتظری شرح داد: مجلس توجه ویژه ای به حفاظت از بافت تاریخی دارد، در بودجه 1401 هم برای ترمیم بازسازی و حفظ بافت تاریخی شهرها روستاها تصویب کرد. از طرفی امروزه دیگر گردشگران علاقه چندانی به هتل های چند ستاره لوکس در شهرها ندارد، بلکه تمایل دارد در یک فضای طبیعی و بافت تاریخی در روستا اقامت داشته باشد که باید اقتصاد روستا فعال گردد و البته آنچه به رونق اقتصاد روستا یاری می نماید بومگردی است که بیشتر آنها در منطقه ها کم برخوردار کشور قرار دارند ما هم در بودجه 1401 اعتبارات خوبی در این زمینه تصویب کردیم.

رفع موانع سرمایه گذاری گردشگری

منتظری بر رفع موانع سرمایه گذاری در بخش گردشگری تاکید نمود و گفت: وزیر میراث فرهنگی رویکرد جدیدی را شروع نموده جلسات مختلفی را با سرمایه گذاران گذاشته و از آنها دعوت نموده است، مجلس هم چتر حمایتی خود را بر سر بخش خصوصی بیش از گذشته باز نموده است.

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: در حوزه صنایع دستی مسائل زیادی وجود دارد که از دولت خواستیم که آنها موانع اجرایی را رفع نمایند و اگر در قوانین مواردی وجود دارد که مانع زا است، اعلام نمایند ما آن را اصلاح و تعدیل می کنیم.

وی به مذاکرات اجرا شده با وزیر میراث فرهنگی درباره راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی استانها اشاره نمود و گفت: هنرمندان و تولیدنمایندگان صنایع دستی اغلب برای دل خود اثر خلق می نماید، نمایشگاه های موسمی و فصلی جوابگوی معیشت و اقتصاد جامعه هنرمندان صنایع دستی نیست، آنطور که ضرغامی شرح داد قرار شده است در استانها حتی در مجموعه های گردشگری، فضاهایی برای بازارچه هایی راه اندازی گردد تا هنرمندان بتوانند به صورت دائمی حضور پیدا نمایند تا محصولات خود را معرفی و به راحتی بفروشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صادرات از بخش های مهم صنایع دستی است در این زمینه با دبیر شورای عالی منطقه ها آزاد (سعید محمد) جلسه داشتیم که در این زمینه یاری نمایند تا صنایع دستی صرفا به داخل کشور محدود نگردد، بلکه با تورهای خارجی که شکل میگیرد فعالان صنایع دستی هم بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده نمایند.

منبع: همگردی

به "صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری نباید دچار دافعه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید