راهنمای جامع سفر به ازمیر ، هر آنچه باید بدانید

به گزارش هاست لینوکس، ازمیر شهری زیبا و تاریخی در ترکیه است که سفر به آن قطعا لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد. در سفر به ازمیر، جاذبه های متنوعی از آمیختن با فرهنگ مردم این شهر گرفته تا سفر به گذشته و بازدید از آثار تاریخی و لذت بردن از سواحل و تفریحات آبی را برایتان به همراه دارد. آنتالیا تنها شهر ساحلی ترکیه نیست و می توانید گزینه های دیگر مانند ازمیر را با هزینه کمتر جایگزین آن کنید. راهنمای جامع سفر به ازمیر و هر آنچه باید درباره این شهر توریستی ترکیه بدانید را در مجله گردشگری خبرنگاران بخوانید.

راهنمای جامع سفر به ازمیر ، هر آنچه باید بدانید

رزرو بلیط مقرون به صرفه هواپیما ازمیر

معرفی شهر ازمیر

ازمیر که در دوران باستان با عنوان سمیرنا شناخته می شد، پس از استانبول و آنکارا سومین شهر پرجمعیت ترکیه است. بعلاوه این شهر در محدوده دریای اژه پس از آتن، به عنوان دومین شهر پرجمعیت شناخته می گردد. ازمیر ابتدا به وسیله یونانی ها ساخته شد، سپس رومی ها آن را اشغال کردند و اسکندر مقدونی قبل از اینکه امپراطوری عثمانی در قرن 15 در آن مستقر گردد، آن را از نو ساخت. ازمیر از هر دوره ای - از عصر یونانی ها گرفته تا امپراطوری عثمانی - معماری قدیمی و سنتی خاصی را به یادگار حفظ نموده است.

ازمیر کجاست؟

ازمیر در دریای اژه و غرب ترکیه واقع شده است و یکی از بزرگترین بنادر این کشور محسوب می گردد که رشد و پیشرفت قابل توجهی دارد. اگر چه در شهر ازمیر، بلوارهای وسیع، ساختمان های شیشه ای و مراکز خرید مدرن با شیروانی های قرمز رنگ سنتی، بازارهای متعلق به قرن هجده و مساجد و کلیساهای قدیمی دیده می گردد، با این وجود، حال و هوای شهر بیشتر از اینکه سنتی و ترکیه ای باشد، مدرن و اروپایی است.

رزرو هتل لوکس ازمیر

ازمیر به خاطر آب وهوایش و به این علت که بسیاری از فرهنگ ها و مذاهب در آن زندگی می نمایند، موقعیت خود را به عنوان شهری با اقتصاد و اجتماعی پویا در منطقه حفظ نموده است. تمدن های ایرانی، یونانی های باستان، آشوری ها، رومی ها، بیزانس و عثمانی ها فقط تعدادی از تمدن های مختلفی هستند که در طول تاریخ ازمیر، در این شهر حکمرانی نموده اند.

آب وهوای ازمیر

به علت موقعیت جغرافیایی ازمیر، آب وهوای بیشتر نقاط آن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. تعداد روزهای آفتابی ازمیر در طول سال به بیش از 300 روز است و به همین علت تابستان های ازمیر بسیار گرم و خشک هستند. در فصل زمستان نیز، دمای هوا تا صفر درجه سانتی گراد پایین می آید و هوا بیشتر طوفانی و بارانی می گردد. با این حال به ندرت در این ناحیه برف می بارد؛ به طوری که مردم این شهر ممکن است در طول یک دهه 3-2 بار بارش برف را تجربه نمایند!

برترین زمان سفر به ازمیر

از ماه می تا آگوست یعنی اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور ماه، برترین زمان سفر به ازمیر است. در این ماه ها، تایستان و گرما شرایط بسیار مناسبی را برای برای گردش در این شهر و لذت بردن از سواحل آفتابی فراهم می نمایند. از اواسط ماه اکتبر (ماه مهر)، هوا کم کم خنک می گردد و شرایط برای قدم زدن عصرگاهی ایده آل است. میانگین دمای هوا در شهریور و مهر ماه بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد است. در ماه جولای - اواسط تیر تا اواسط مرداد - که دمای هوا به 33 درجه سانتی گراد می رسد، ازمیر در گرم ترین حالت خود واقع شده است. بعلاوه، فصل پاییز و زمستان - به ویژه دسامبر و ژانویه (دی و بهمن) - پربارش ترین فصل های ازمیر هستند.

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

اگر از ایران قصد سفر به ازمیر را داشته باشید، از تهران پرواز مستقیم به ازمیر وجود ندارد و احتمالا توقفی کوتاه در فرودگاه استانبول خواهید داشت، همه چیز درباره استانبول که باید بدانید. فرودگاه عدنان مِندِرِس (Adnan Menderes) در 16 کیلومتری جنوب ازمیر واقع شده و هر روز به استانبول، آنکارا و آنتالیا پرواز دارد. بعلاوه از بسیاری شهرهای اروپایی نیز به این فرودگاه پروازهایی در دسترس است.

راه های دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه ازمیر

  • شاتل های فرودگاهی: اتوبوس هایی به نام هاواش (HAVAŞ) شما را از فرودگاه به مرکز شهر ازمیر می برند. کرایه این اتوبوس ها تا مرکز شهر 10 لیر است. فقط حواستان باشد که حتما در مرکز شهر از اتوبوس پیاده شوید؛ چون این اتوبوس ها جهت خود را تا شمال شهر ازمیر و ترسانه (محل کشتی سازی آلانیا) نیز ادامه می دهند.
  • اتوبوس های عمومی: این اتوبوس ها که با استفاده از اِشوت (ESHOT) خدمات رسانی می نمایند، مقرون به صرفه تر از اتوبوس های هاواش هستند و کرایه آن ها 4.7 لیر است.

رزرو هتل های ازمیر

با توجه به اینکه ازمیر یکی از مهم ترین شهرهای ترکیه است، هتل های این شهر از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، با توجه به محله ای که قرار است در آن سکونت داشته باشید و بودجه ای که به این کار اختصاص داده اید، می توانید گزینه مناسبی را برای اقامت انتخاب کنید.

در صورتی که اقامت در هتل های لوکس ازمیر را ترجیح می دهید، هتل موون پیک، رنسانس، سوئیسوتل، مادی اوتل، هتل مارلایت و… گزینه های بسیار مناسبی برایتان خواهد بود. خوشبختانه ازمیر هتل های مقرون به صرفه و مالی هم زیاد دارد که امکانات رفاهی خوبی را به مسافران عرضه می نمایند و گزینه بسیار مناسبی برای اقامت در ازمیر محسوب می گردد. از جمله این هتل ها می توان به گراند کورنر، بایلان بنی شهیر و لاللی اشاره نمود. برای رزرو این هتل ها و سایر هتل های ازمیر به سایت هاست لینوکس مراجعه کنید.

چگونه از استانبول به ازمیر برویم؟

اگر از سایر شهرهای ترکیه قصد سفر به این شهر را دارید، روش های زیر هم پیش روی شما واقع شده است:

سفر به ازمیر با قطار

ازمیر دو ایستگاه راه آهن دارد: باسمانه (Basmane) در مرکز شهر که مربوط به سرویس دهی قطارهای محلی و مترو است و دیگری ایستگاه آلسانجاک (Alsancak) در شمال شهر که به قطارهای بین شهری و ایزبان (IZBAN) اختصاص دارد. سرویس های اصلی بین شهری از آنکارا، دنیزلی و اسپارتا حرکت مستقیم دارند. اما برای سفر به ازمیر از استانبول باید در میان راه از کشتی های باندیرما بهره ببرید.

سفر به ازمیر با کشتی

آخر هر هفته می توانید با کشتی از استانبول به ازمیر بروید. تمامی کشتی ها در ترمینال کشتی آلسانجاک که ترمینالی در 2 کیلومتری مرکز شهر ازمیر است، توقف می نمایند. فاصله استانبول تا ازمیر با کشتی 25 دقیقه است.

سفر به ازمیر با اتوبوس

پایانه اتوبوسرانی بین شهری ازمیر در شمال شرقی این شهر واقع شده است و اتوبوس هایی که از سایر شهرها به ازمیر وارد می شوند، در این پایانه توقف می نمایند. این پایانه بسیار بزرگ و مجهز است و امکاناتی نظیر غذا، نوشیدنی و حتی کافی نت به راحتی در دسترس مسافران قرار می دهد.

اگر می پرسید که چگونه از استانبول به ازمیر برویم، اتوبوس های بین شهری را به شما پیشنهاد می کنیم. جابه جایی شما 9 ساعت به طول می انجامد و در طول راه با آب، نوشیدنی و یک غذای سبک از شما پذیرایی خواهد شد. کرایه اتوبوس از استانبول به ازمیر نفری 50 لیر است.

حمل و نقل عمومی در سفر به ازمیر

  • کشتی های کوچک مسافربری، راحت و سریع هستند و نمایی زیبا از ازمیر را مقابل دیدگان شما قرار می دهند. اگر هوا خوب بود، ترجیحا با این وسایل نقلیه در سطح شهر تردد کنید.
  • سامانه اتوبوسرانی ازمیر تمام شهر را پوشش می دهد.
  • تاکسی های زیادی با قیمت های منطقی در ازمیر وجود دارد.
  • بعلاوه خط مترویی مرکز شهر/ میدان کوناک را به شمال شرقی حومه بورنووا متصل می نماید.
  • خط قطار ایزبان نیز بیشتر منطقه ها شهر را پوشش می دهد.
  • در ازمیر مکان های زیادی برای کرایه دوچرخه موجود است. می توانید دوچرخه کرایه کنید و شهر را با آن بگردید.
  • بعلاوه در ازمیر، در بعضی منطقه ها می توانید درشکه سوار شوید. درشکه ها به صورت دو شیفت از ساعت 8:00 تا 23:00 کار می نمایند و کرایه آن ها 20 لیر است.

برترین جاهای دیدنی ازمیر

اگر در حال برنامه ریزی برای سفر به ازمیر هستید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده باشد که ازمیر کجا برویم و از چه بناهایی بازدید کنیم؟ به علت آتش سوزی دهه 1920 بسیاری از بناهای تاریخی ازمیر از میان رفت و به این ترتیب بسیاری از آثار تاریخی 5000 ساله این شهر نابود شد. اما هنوز هم مکان های تاریخی بسیاری برای بازدید در این شهر وجود دارد. در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری ازمیر می پردازیم.

میدان کوناک | Konak Square

از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی ازمیر می توان به میدان کوناک اشاره نمود. این بنا، میدان اصلی مرکز شهر ازمیر به شمار می رود. این میدان را با برج ساعت، که یکی از نشانه های منحصر به فرد ازمیر محسوب می گردد، می شناسند. برج ساعت در سال 1901 ساخته شده است. مسجد کوناک یالی و بازار کِمِرالتی نیز در حوالی این میدان قرار دارند.

آسانسور | Asansör

آسانسور در سال 1907، به وسیله یک تاجر یهودی ساخته شد. هدف از ساخت آسانسور این بود که ساکنین منطقه به وسیله آن بتوانند از بالای تپه عبور نمایند. این بالابر با نیروی محرکه آب کار می نماید. شهردار ازمیر بعدها این آسانسور را بازسازی کرد و در حال حاضر با جریان برق کار می نماید. یک رستوران هم بالای این آسانسور واقع شده است که از نمایی بسیار زیبا به شهر ازمیر برخوردار است.

محبوب ترین سواحل ازمیر

با توجه به اینکه ازمیر در کرانه دریای اژه واقع شده، سواحل فراوانی دارد. این سواحل چندان از مرکز شهر دور نیستند و در بیشتر آن ها سرویس حمل ونقل عمومی در دسترس است. از میان سواحل مشهور ازمیر می توان به فوچا، اورلا، سفری حصار، دیکیلی و چشمه اشاره نمود.

آلسانجاک | Alsancak

برای گردشگرانی که دوست دارند با فرهنگ و زندگی اجتماعی مقصدشان آشنا شوند، آلسانجاک یکی از برترین جاهای دیدنی ازمیر است. آلسانجاک محله ای تاریخی با خیابان های کوچک، بارهای متعدد و خانه های قدیمی عثمانی محسوب می گردد. می توانید بیش از نیمی از روز را در این محله قدم بزنید و سپس در کافه های آن چای ترکی بنوشید.

قلعه کادیفه | Kadifekale

کادیفه، قلعه ای قدیمی است که روی تپه ای به همین نام واقع شده است. این قلعه را اسکندر مقدونی در زمان احیای ازمیر ساخت و از بالای این قلعه می توان چشم انداز شهر را به طور کامل مشاهده کرد. این بنا قلعه مخملی لقب دارد و امروزه تنها دیوارها، برج ها و آب انبار زیرزمینی آن به جای مانده است.

کارشیاکا | Karşıyaka

کارشیاکا که معنای تحت اللفظی آن طرف مقابل است، در بخش دیگر خلیج ازمیر واقع شده است و نمایی بسیار زیبا از کوناک و آلسانجاک را در معرض دید قرار می دهد. کارشیاکا یکی از محله های شب نشینی و خیابان های خرید ازمیر است و به وسیله کشتی های مسافربری و قطارهای ایزبان می توانید به این منطقه بروید.

تله فِریک | Teleferik

تله فریک ها که همان تله کابین های ازمیر هستند، پس از سال ها دوباره باز شدند. این تله کابین ها که از سال 1977 در حال خدمات رسانی هستند و 423 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند. با توجه به اینکه تعداد زیادی رستوران، کافه و فروشگاه در بالای تپه واقع شده است و تعداد این امکانات هر روز در حال افزایش است، تله فریک ازمیر گزینه بسیار مناسبی برای سرگرمی در این شهر محسوب می گردد.

آگورا | Izmir Agora

آگورا در مرکز شهر ازمیر، محوطه ای تاریخی است که ویرانه های یک بازار رومی-یونانی را به نمایش می گذارد و یادگار زمانی است که ازمیر توقف گاه بسیار مهمی در جهت جاده ابریشم بود. طاق نماهای طبقات پایین بازار با قدمت 2000 ساله هنوز سرپاست و از کانال آب زیرزمینی آن آب به وسیله فواره ها در وسط محوطه جریان دارد.

افسوس | Ephesus

منطقه باستانی افسوس نیز یادگار جاده ابریشم است. در زمان های قدیم، افراد از سرتاسر جهان با کشتی به بندر می رفتند تا میوه ها و ادویه های نو بخرند، پارچه فروشی های مجذوب کننده ترکیه را ببینند و از شهر چندفرهنگی ازمیر بازدید نمایند. در کتابخانه سلوس که مجددا بازسازی شده، بیش از 12000 طومار قدیمی نگهداری می گردد و یادآور ارزش دانش و یادگیری برای بشر است.

بازدید از موزه های ازمیر

ازمیر موزه های زیاد و مجذوب کنندهی دارد؛ از موزه هنرهای مدرن گرفته تا موزه باستان شناسی را می توانید در این شهر بیابید. بعضی از معروف ترین موزه های ازمیر شامل موزه آگورا، موزه باستان شناسی، موزه زنان ازمیر، موزه آتا تورک، موزه باستان شناسی بوستانلی، موزه تاریخ و هنر و… می شوند.

برترین مراکز خرید ازمیر

هیچ تردیدی نیست که خریدکردن مجذوب کننده ترین بخش هر سفری است. برای خرید سوغاتی و یادگاری در شهر ازمیر، باید به کوناک پییر بروید. کوناک پییر مرکز خرید کوچکی است که در کوردون واقع شده است.در این مرکز خرید می توانید انواع برندهای ترکیه ای و معتبر را پیدا کنید. این مرکز خرید سینما هم دارد و مکانی عالی برای سرگرمی در شهر ازمیر است.

فوروم برنووا مرکز خرید دیگری است که برای خرید در ازمیر می توانید به آن مراجعه کنید. در این مرکز خرید بسیار بزرگ، اجناس معروف ترین برندها فروخته می شوند و یک سوپرمارکت به سبک مدیترانه ای نیز در فضای باز این مرکز خرید وجود دارد.

اگر قصد خرید سوغاتی دارید، می توانید به کِمِرالتی که در مرکز شهر ازمیر واقع شده است، مراجعه کنید. این مرکز خرید با فضای سنتی خود مکانی عالی برای گردش نیم روزه و خرید در شهر ازمیر است.

معرفی برترین خوراکی ها و رستوران های ازمیر

ازمیر عضوی از شبکه شهرهای جهانی آشپزی است. تا قبل از سال 2015، 22 شهر عضو این شبکه بودند تا اینکه در این سال ازمیر نیز به عنوان بیست وسومین شهر به آن پیوست. از این رو، نباید این شهر را بدون امتحان کردن غذاهای مختلف آن ترک کنید. در ادامه، تعداد از معروف ترین غذاهای ازمیر از نظر مسافران ارائه شده است:

محبوب ترین خوراکی ها و غذاهای ازمیر کدامند؟

با توجه به اینکه ازمیر یک شهر بندری محسوب می گردد، حتما غذاهای دریایی را در آن امتحان کنید. در رستوران های ازمیر می توانید لذیذترین ماهی ها و غذاهای دریایی عمرتان را صرف خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به ازمیر، پس از گشت و گذار در محله آلسانجاک خودتان را به صرف یک غذای دریایی خوشمزه در رستوران دریایی کوردون امیدکوی (Kordon Ümitköy Balıkçısı) دعوت کنید.

کومرو | Kumru

کومرو ساندویچ گرمی است که با نانی خاص، دانه کنجد، سس ترکی پنیر کبابی و گوجه پخته می گردد. نوع دیگری از کومرو وجود دارد که بدون سس و با فلفل سبز، مخصوص گیاهخواران سرو می گردد. سعی کنید این غذا را حتما در ازمیر امتحان کنید چون نمی توانید آن را در هیچ جای دیگری از ترکیه پیدا کنید. کومرو یکی از غذاهای خیابانی ازمیر است و به راحتی می توانید آن را تهیه کنید. بعلاوه، این غذا قیمت بسیار مناسبی دارد (1.25 لیر) و حتی اگر بسیار گرسنه هم باشید، دو تکه از آن شما را سیر خواهد نمود.

چی بورک | Çi Börek

چی بورک یکی از خوشمزه ترین غذاهای ازمیر است که به طور کلی به عنوان میان وعده یا پیش غذا سرو می گردد. گفته می گردد که این غذا برای اولین بار 150 سال پیش در این شهر پخته شده است. چی بورک که با پنیر کورد (دلمه پنیر) یا گوشت چرخ نموده طبخ می گردد، یکی از غذاهای محبوب ازمیری ها برای صبحانه است.

پنیر تولوم | Tulum Peyniri

تولوم نوعی پنیر است که در ازمیر درست می گردد و در بین ساکنان این شهر هواداران زیادی دارد. پنیر محلی تولوم از شیر بز تهیه می گردد. اگر هوادار پنیر هستید، حتما آن را در ازمیر تجربه کنید. این پنیر نه تنها در میان مردم ازمیر بلکه در میان گردشگران نیز از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

گورک | Gevrek

گورک نانی کنجدی و حلقه ای شکل است که در شهرهای دیگر ترکیه با نام سیمیت می شناسند. اگرچه گورک شبیه نان های شهرهای دیگر ترکیه است اما شیرینی منحصر به فردی در ازمیر محسوب می گردد. راز طبخ گورک که باعث تفاوت آن با سیمیت های شهرهای دیگر می گردد این است که قبل از طبخ آن را در شیره قند می غلطانند. این روش را ترک های قفقاز در پخت این نان به کار می بردند. گورک های برشته و خوشبو با کنجد فراوان وقتی با پنیر جودوسر، گوجه فرنگی تازه، فلفل سبز و یک لیوان چای سرو می شوند برای صبحانه غذایی بسیار خوشمزه هستند.

بویوز | Boyoz

بویوز نوعی نان است که به وسیله یهودی ها به ازمیر آورده شد. این نان خوشمزه و چرب عمدتا همراه با چای و تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه سرو می گردد اما در نانوایی های آلسانجاک و مزارلیکباشی (Mezarlıkbaşı) می توانید انواع مختلفی از بویوز مانند بویوز با فیلینگ کنگرفرنگی، اسفناج، پنیر و کنجد را هم پیدا خواهید کرد.

معرفی نمایشگاه ها و فستیوال های ازمیر

در ازمیر فستیوال های زیادی برگزار می گردد که جشنواره بین المللی ازمیر یکی از معروف ترین آن ها است. این جشنواره از اواسط ژوئن شروع می گردد و به مدت یک ماه ادامه دارد. این جشنواره میزبان اجراهایی از موسیقی دان های مشهور، گروه های نمایشی و هنرهای محلی ازمیر است.

از دیگر فستیوال های ازمیر، می توان به جشنواره جاز اروپایی اشاره نمود. هدف این جشنواره آن است که صلح و دوستی را به وسیله کاوش در موسیقی جاز جشن بگیرد. این رویداد و سایر رویدادهای فرهنگی ازمیر معمولا به وسیله نیاد فرهنگ، هنر و آموزش ازمیر و بعلاوه نمایشگاه بین المللی ازمیر برگزار می شوند.

علاوه بر رویدادهای فرهنگی و هنری، ازمیر میزبان تعدادی رویداد ورزشی بین المللی است که بیشتر آن ها در تابستان برگزار می شوند. از جمله این مسابقات می توان به مسابقات بین المللی قهرمانی شمشیربازی اشاره نمود. بعلاوه، بسکتبال یکی از محبوب ترین ورزش ها در ازمیر است و رویدادهای بسکتبالی متعددی هم در این شهر برگزار می گردد.

سفر به ازمیر یا استانبول؟

با توجه به مجذوب کنندهیت های بی شماری که شهرهای ترکیه برای گردشگران دارند، شاید تصمیم گیری درباره اینکه به ازمیر سفر کنید یا استانبول بسیار سخت باشد. اینکه به کدام یک از این شهرها سفر کنید، بستگی دارد به اینکه هدفتان از مسافرت چیست. استانبول شهری مدرن و پرجنب وجوش محسوب می گردد. علاوه بر این، تنگه بسفر و بسیار از بناهای تاریخی مهم ترکیه در این شهر واقع شده است. در حالی که ازمیر یک شهر ساحلی است و برای فرار از هیاهوی شهر برترین گزینه خواهد بود.

اینکه استانبول را انتخاب کنید یا ازمیر، کاملا بستگی به هدف شما از سفر و حال و هوای آن دارد. اماپیشنهاد می کنیم بلیط هواپیما استانبول را که خردید و در این شهر گشت و گذار کردید، زمینی یا هوایی به ازمیر سفر کنید و چند روزی را هم در این شهر ساحلی ترکیه خوش بگذرانید.

ازمیر از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه

ازمیر، مروارید دریای اژه است، با آب و هوای مدیترانه ای و سواحل مجذوب کننده و خوش آب وهوا که تجربه به یادماندنی برایتان خلق خواهد نمود. این مسئله در کنار جاذبه های گردشگری، غذاهای خوشمزه و فستیوال های ازمیر - به ویژه نمایشگاه جهانی ازمیر - خیلی ها را به بازدید از این شهر وسوسه می نماید. امیدواریم راهنمای جامع سفر به ازمیر که در این مطلب ارائه شد، به شما در شناخت این شهر ترکیه ای و بایدهای سفر یاری نموده باشد.

اگر تجربه سفر به ازمیر را دارید و نکته ای در این راهنما از قلم افتاده، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سارا صالحی

بسم رب لوح و القلم!

کلمات پناه اند، شکوه اند، شعراند، شوق اند… کلمات اگر نباشند چگونه می توان تاب آورد رنج هستی را؟ من آنم که زاده شده برای زیباترکردن جهان با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند…

منبع: فلای تودی

به "راهنمای جامع سفر به ازمیر ، هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع سفر به ازمیر ، هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید