چالش جدید کرونا برای دنیا؛ پروژه واکسیناسیون شکست خورده است؟

به گزارش هاست لینوکس، دارون عجم اوغلو* استاد برجسته علم اقتصاد در دانشگاه ام آی تی/MIT آمریکا در گزارشی برای پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت، به چالش ملی گرایی در امر واکسیناسیون ویروس کرونا در کشور های مختلف دنیا می پردازد و به طور خاص به این نکته اشاره می نماید که سیاست کشور های غربی در انجام واکسیناسیون، صرفا برای جمعیت کشور های خودشان، اثربخشیِ دنیای در مقابله با پاندمی ویروس کرونا را زیر سوال می برد و در نوع خود علاوه بر اینکه زمینه را برای جهش های بیشترِ ویروس کرونا فراهم می نماید، موجب می گردد تا واکسیناسیون های اجرا شده در کشور های غربی نیز (با توجه به ظهور اقسام جهش یافته و خطرناک ترِ ویروس کرونا)، از کارایی کمتری برخوردار گردد.

چالش جدید کرونا برای دنیا؛ پروژه واکسیناسیون شکست خورده است؟

عجم اوغلو در این رابطه می نویسد: اگرچه کارزار های مرتبط با واکسیناسیون عمومی در کشور های غربی با سرعت بالایی دنبال می شوند، با این حال، هنوز چشم انداز روشن و مشخصی مبنی بر خاتمه پاندمی ویروس کرونا وجود ندارد. در این راستا، کشور هایی نظیر ایالات متحده آمریکا و دیگر کشور های ثروتمند غربی، بایستی فقط و فقط خودشان را سرزنش نمایند.

به گزارش هاست لینوکس، از تقریبا اوایل تابستان سال 2020 میلادی این نکته کاملا روشن شده بود که تا زمانیکه جمعیت دنیا در کشور های مختلف، به واکسیناسیون و سطح ایمنی قابل قبول در برابر ویروس کرونا نرسند (یعنی میزان افراد مستعد به ابتلا به ویروس کرونا، به پایین ترین حد خود نرسد)، پاندمی کرونا همچنان ادامه خواهد یافت. در این چهارچوب، به هیچ عنوان کافی نخواهد بود اگر هر کشور به تنهایی بخواهد به سمت واکسیناسیون عمومی حرکت کند. تا زمانیکه ویروس کرونا در بخش های مختلف دنیا در جریان باشد، همچنان باید منتظر ظهور جهش های مختلف از سوی آن نیز باشیم. این جهش ها قادرند ویروس کرونا را مسری تر و کشنده تر نمایند.

از ماه دسامبر سال گذشته میلادی، سه گونه بسیار خطرناک و اپیدمیک ویروس کرونا مورد شناسایی قرار گرفته اند. در این میان، کرونای انگلیسی با قابلیت انتقال و کشندگی بالا، با سرعتی قابل توجه در اروپا و آمریکا گسترش یافته است. گونه آفریقاییِ ویروس کرونا از قابلیت اپیدمیک به مراتب بیشتری برخوردار است و گونه برزیلی این ویروس نیز می تواند از همه حتی خطرناک تر باشد.

ظهورِ گونه های جدید ویروس کرونا (گونه های جهش یافته آن) به این معناست که حتی اگر در بریتانیا به طور کامل واکسیناسیون انجام گردد، اینکه بگوییم بریتانیایی ها دیگر در معرض هیچ خطری نیستند، کاملا اشتباه است. تنها در صورتی که بریتانیا به طور کامل خود را از بقیه دنیا جدا کند، امکان برقراری امنیت کامل برای شهروندان بریتانیایی در مواجهه با ویروس کرونا امکان پذیر است (امری که در واقعیت تا حد زیادی امکان پذیر نیست). در این راستا، شهروندان بریتانیایی که به خارج از این کشور سفر می نمایند می توانند اقسامِ جهش یافته ویروس کرونا را در بازگشت خود به کشورشان، به آن وارد نمایند و بعضی از این نمونه های جهش یافته قادرند مصونیتی که واکسن های کرونا ایجاد نموده اند را از بین ببرند.

به طور خاص، کرونای برزیلی بسیار خطرناک است. نرخ انتقال آن حدودا 80 درصد برآورد شده و قویا واکسن های مختلف کرونا را نیز از حیث ایجاد امنیت برای انسان ها به چالش می کشد. با این حال با توجه به اینکه عفونت و شیوع هر چه بیشتر بیماری، امکان جهش های بیشتر را فراهم می نماید، امکان وخیم تر شدن شرایط نیز وجود دارد. این مساله بداین معناست که واکسیناسیون های کنونی که علیه ویروس ابتدایی کرونا انجام می شوند، لزوما قادر به مهارِ نمونه های جهش یافته آن نیستند و این موضوع خود می تواند چالش برانگیز باشد.

اساسا واکسن های کرونا باید از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشند تا بتوانند با اقسام جهش یافته ویروس کرونا، مقابله نمایند. با این حال، نبودِ کنترل دنیای در خصوص ویروس کرونا موجب می گردد تا خیلی زود، جهش های جدیدی از این ویروس ظهور نمایند و واکسن های موجود را با چالشی اساسی از منظر کارآمدی رو به رو نمایند.

در این راستا، تنها در صورتی که در کل دنیا، واکسیناسیون با سرعتی قابل توجه دنبال گردد و اغلب مردم دنیا واکسینه شوند، می توان از خطر بروز نمونه های جهش یافته ویروس کرونا که کارآمدی واکسن ها را نیز هدف قرار می دهند، کاست. با این همه، امکان انجام واکسیناسیون در سطح دنیای، در برهه کنونی جندان محتمل به نظر نمی رسد. این مساله تا حد زیادی به این دلیل است که واکسنِ کافی در کشور های در حال توسعه وجود ندارد. به لیل زیرساخت های ضعیف بهداشتی و حمل و نقل در مناطق مختلف آسیا، آفریقا و خاورمیانه، دستیابی به هدفِ واکسیناسیون گسترده و مقابله با جهش های جدید ویروس کرونا، واقعا مشکل است. امری که احتیاج به اتخاذ سیاست های روشن و درست جهت مقابله با مسائلی از این نوع را به یک الزام تبدیل می نماید.

چالش اساسی دیگری که در بحث واکسیناسیون سراسری ویروس کرونا در دنیا وجود دارد این موضوع است که در زمینه واکسن های کرونا که تا به امروز فراوری شده اند، نوعی ناسیونالیسم/ملی گرایی شکل گرفته است (روس ها، چینی ها و غربی ها هر کدام به صورت جداگانه بر واکسن خود تاکید دارند و واکسنِ طرف مقابل را ناکارآمد می دانند). این مساله در قالب مشکلِ اساسیِ فقدان همکاری موثر بین المللی در مقابله با پاندمی ویروس کرونا، از برخورد موثر با ویروس کرونا در دنیا جلوگیری نموده است. موضوعی که خود زمینه را برای جهش های بیشترِ ویروس مذکور فراهم نموده است.

انجام همکاری های هماهنگ دنیای جهت ارائه واکسن به کشور های اقصی نقاط دنیا، در مقابله موثر با ویروس کرونا، به شدت لازم و لازم است. در این راستا، موثرترین واکسن ها بایستی به صورت فوری در مناطقی مورد استفاده قرار گیرند که ویروس کرونا به نحو قابل توجهی با سرعت بالا در حال شیوع است. از سویی، باید توجه داشت که مثلا واکسن های چینی از قدرت ایجاد مصونیت کمتری در برابر ویروس کرونا برخوردار هستند و درست به همین دلیل، بایستی به این نکته در امر واکسیناسیون دنیای کرونا توجه ویژه ای کرد.

کشور های غربی نه تنها در امر واکسیناسیون کرونا همکاری قابل توجهی نداشته اند، بلکه حتی به تازگی آمریکا و اتحادیه اروپا در موضع گیری، پیشنهادِ پاسپورتِ واکسنی را نیز ارائه نموده اند. پیشنهادی که بر اساس آن فقط و فقط افرادی که واکسن ویروس کرونا را دریافت نموده اند حق مسافرت بین المللی را دارند. بدون تردید این ایده هم چندان مناسب نیست، زیرا افراد واکسینه شده لزوما در برابر انواع جهش یافته کرونا نظیر نوعِ خطرناک برزیلی آن مقاوم نیستند. این مساله موجب می گردد تا حتی افرادی که پاسپورت واکسنی را دریافت نموده اند، به اقسام جهش یافته در کشور های خطرناک مبتلا شوند و در برگشت به کشور های خود و یا دیگر کشور های دنیا، به دلیل عدم ایمنی خود در برابر اقسام جهش یافته، آن را (نوعِ جهش یافته کرونا را) در میان مردم گسترش دهند.

این مسائل تا زمانی که ما با پدیده بحران شیوع ویروس کرونا به مثابه یک بحران دنیای برخورد نکنیم، همچنان ادامه خواهند یافت. در دنیای که در آن همکاری بین المللی وجود نداشته باشد، یک کشور که در امر واکسیناسیون پیروز عمل نموده، تنها یک راهکار برای دفاع از خود دارد: کشور مذکور باید با ابتدایی ترین اصولِ دنیای شدن مقابله کند تا خود را در برابر کرونا همچنان ایمن نگه دارد. در کمترین حالت، تقریبا همه مسافران بین المللی باید در سایت هایی ایمن، برای دست کم دو هفته، در قرنطینه قرار گیرند. این امر باید بدون توجه به اینکه آن ها خارجی و یا شهروندان کشور خودی هستند، و یا واکسینه شده اند یا خیر، باید انجام گردد. در این راستا، اگر کشور های غربی همچنان بر واکسیناسیون خود و بی توجهی به دیگر بخش های دنیا ادامه دهند، باید خود را در کمترین حالت، برای دنیای بدون انجام مسافرت های بین المللی و متعاقبا، امکان ظهور اقسام جهش یافته هر بیشترِ ویروس کرونا، آماده نمایند.

* دارون عجم اوغلو، وی استاد برجسته علم اقتصاد در دانشگاه ام آی تی/ MIT آمریکا است.

منبع: فرارو

به "چالش جدید کرونا برای دنیا؛ پروژه واکسیناسیون شکست خورده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش جدید کرونا برای دنیا؛ پروژه واکسیناسیون شکست خورده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید