مجلس در هفته ای که گذشت؛ از بررسی اشتغال و جهش تولید در پسا کرونا تا اعتماد به خاوازی

به گزارش هاست لینوکس، مجلس شورای اسلامی هفته گذشته تشکیل جلسه داد و شرایط کشور برای مقابله با ویروس کرونا و پسا کرونا را بررسی کرد.

مجلس در هفته ای که گذشت؛ از بررسی اشتغال و جهش تولید در پسا کرونا تا اعتماد به خاوازی

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری هاست لینوکس، مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلی اجباری ناشی از شیوع کرونا هفته گذشته جلسات رسمی خود را از سر گرفت تا در هفته های انتهای فعالیت خود و در شرایط ویژه کشور نقش آفرینی کند.

نخستین جلسه پسا کرونای مجلس شورای اسلامی در غیاب علی لاریجانی به ریاست مسعود پزشکیان و با دستورکار ارائه گزارش مسئولان دولتی درباره نحوه مبارزه با ویروس کووید 19 در کشور برگزار شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان پیش از دستور با تأکید براینکه با مشارکت قدرتمندانه همه مردم طی یک ماه می توانیم این ویروس را زمین گیر و از این بحران عبور کنیم. نخستین سخنران در جلسه سه شنبه مجلس الیاس حضرتی رئیس کمیسیون مالی بود که می بایست درباره اقدامات برای تأمین معیشت مردم صحبت کند، اما او با طرح مباحث سیاسی مربوط به شیوع ویروس کرونا صدای اعتراض تعداد زیادی از کنندگان را بلند کرد.

رکود مالی هدف اصلی کروناست

حضرتی در روبروه با اعتراض کنندگان به ارائه مطالبی درباره شرایط کشور پرداخت و گفت: باید برای حاشیه نشینان که اشتغال ثابت ندارند برنامه داشته باشیم و حتی شده در حد یک وعده غذای گرم به هاست لینوکسن کمک کنیم.کسانی که درآمد خود را روزانه کسب می کردند، مانند پیک های موتوری، کارگران، رستوران داران و کارگران ساختمانی و حتی لبوفروش همگی مشکل دارند و حتی همان درآمد مختصر را ندارند. کسانی که کارگاه های کوچک داشتند تعطیل شده و کارگران شان بیکار شدند. افراد شاغل در کارخانه های 200 نفره هم با مشکل روبرو شدند باید برای همه اینها فکری کرد چون هدف اولیه ویروس منحوس کرونا، اشتغال جامعه و رکود مالی است. امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون های تخصصی فعال شوند.

وی گفت: از دو سال قبل در کمیسیون مالی تأکید کرده و نامه نوشته ایم که کوپن تهیه شود تا اقلام ضروری با قیمت و مقدار ثابت در اختیار مردم قرار گیرد که این اتفاق رخ نداده است. درآمد دولت به شدت افت کرده با تعطیلی صنوف و مراکز تولیدی هم حداقل تا خردادماه امکان دریافت مالیات نیست. باید مجلس یک تصمیم اساسی بگیرد؛ ساده ترین راه آن است که به سیستم بانکی فشار بیاوریم که اوراق منتشر کند و بخشی از نقدینگی از مردم جذب و دست دولت باز شود.

وزارت علوم و دانشگاه آزاد در جریان شیوع کرونا آسیب دیدند

محمدمهدی زاهدی دیگر سخنرانی بود که گزارش کمیسیون متبوع خود از شرایط را گزارش داد و اخطار کرد: همه توجهات به کروناست. غفلت از پساکرونا برای کشور تبعات سنگینی دارد. وی همچنین با انتقاد از اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم هایی می گیرد که با پروتکل های وزارت بهداشت مطابقت ندارد گفت: مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور خسارت های زیادی دیده اند که باید این خسارت ها پرداخت شود.

بررسی شرایط اشتغال و جهش تولید در پسا کرونا

حمیدرضا فولادگر که از سوی علی لاریجانی مأموریت ویژه در زمینه بررسی پیامدهای پساکرونا در اقتصاد و اشتغال در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست های اصل 44 داشت هم به اظهار نظر پرداخت و بیان نمود: با دعوت از کنندگان بخش خصوصی، وزارتخانه های صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و ارتباطات، مرکز پژوهش های مجلس و اتاق اصناف جلساتی را برای کاهش آسیب ها برگزار کردیم. وی توضیح داد: برای تحقق جهش تولید در مرحله نخست باید تعریف واحدی از این مهم انجام گیرد. جهش تولید را می توان رشد پرشتاب مالی و استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود دانست. شناسایی ظرفیت های نرم افزاری مانند نیروی انسانی متخصص، قوانین و ... و ظرفیت سخت افزاری مانند امکانات و تجهیزات مرحله دوم جهش تولید است و تا به امروز الزامات جهش تولید در حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، نفت و گاز، انرژی، حمل و نقل، توسعه روستایی، گردشگری و فناوری اطلاعات، آسیب شناسی شده است.

پس از آن در غیاب علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، محمدحسین قربانی مسئولیت ارائه گزارش را برعهده گرفت و پشت تریبون مجلس آمد و گفت: حوزه بهداشت و درمان در شرایط عادی برای کشور درآمدزاست، اما این بحران به ما نشان داد باید به تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم.

به اعتقاد نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی، پروتکلی برای کنترل کرونا ارائه نکرده، قرنطینه باید با رعایت اصول بهداشت فردی در دستور کار قوای سه گانه باشد. فاصله گذاری اجتماعی و ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها باید به صورت جدی رعایت شود.

تبعات ناشی از شیوع کرونا در صنایع غذایی

احمدعلی کیخا یکی دیگر از رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس بود که به ایراد سخن پرداخت و بیان نمود: کاهش صادرات از تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا روی فعالیت کارخانه ها و صنایع غذایی و تولید مؤثر بوده است و بروز چالش در ماه های آینده دور از انتظار نیست. اکنون فصل کوچ عشایر است و اگر این جابه جایی ها بر اساس قاعده و برنامه ریزی انجام نشود به گسترش بیماری کمک کرده و به تولید کشور آسیب می رساند.

در جلسه چهارشنبه مجلس شورای اسلامی همچنین کنندگانی مانند مهرداد لاهوتی، فرید فرمند و عزیز اکبریان هم به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

عذرخواهی نمکی از کنندگان مجلس

وقتی گزارش های رؤسای کمیسیون ها به انتها رسید، نمکی وزیر بهداشت که با تأخیر هم به صحن علنی رسیده بود و اعتراض مسعود پزشکیان را بلند کرده بود برای تشریح شرایط کشور در مقابله با کرونا پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا به خاطر اینکه دیر به صحن رسیده از کنندگان ملت عذرخواهی کرد.

نمکی با بیان اینکه سال 2003 ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد: گفت: کرونای جدید رفتار کاملاً متفاوتی نسبت به انواع ویروس های قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: از اوایل بهمن ماه بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و تخت های بیمارستانی را آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتو پاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم. مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در 29 بهمن ماه گزارشهایی داشتیم که با گزارش های قبلی متفاوت بود و گفتیم احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.

نمکی اضافه کرد: صبح روز چهارشنبه 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم؛ اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست؛ اما من تأکید کردم که راست گویی خدمت به مردم است؛ هرچند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود. البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان رخ داد، با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است. البته امروز، زمان ریشه یابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است.

وظیفه دولت مدیریت منابع و مصارف در شرایط ویژه است

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از دیگر مسئولان دولت بود که در جلسه کرونایی مجلس شرکت داشت و به تشریح آثار مالی و مالی بیماری کرونا پرداخت و گفت: شیوع بیماری کرونا بر روی منابع دولت آثار جدی گذاشته است و دولت به رغم منابع حداقلی باید مخارج غیرقابل اجتناب را هم تأمین کند. که پرداخت بیش از 40 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، 31 هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی، 12 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم، 5 هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت، 15 هزار میلیارد تومان یارانه به نهادهای حمایتی از مخارج غیرقابل اجتناب دولت هستند.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه دولت مدیریت منابع و مصارف است، گفت: بیماری کرونا مسائلی را نیز برای مردم ایجاد کرده است. مردم از یک سو نیاز به حمایت های بهداشتی و درمانی و از سوی دیگر حمایت از کسب و کارهایشان دارند. در حوزه سلامت تلاش کردیم اعتبارات بخش سلامت را به صورت صددرصد پرداخت کنیم، علاوه بر این 3 هزار و 560 میلیارد تومان به صورت ویژه برای تقویت ستاد ملی کرونا و ستاد تهران بزرگ و استان ها به عنوان تنخواه پرداخت شده است. 600 میلیارد تومان نیز تنخواه برای دانشگاه ها در نظر گرفته ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ماه های آینده بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان نیز به تأمین تجهیزات بیمارستان ها برای مقابله با کرونا و تأمین دارو و البسه ویژه کادر درمانی و کیت های آزمایشگاهی اختصاص خواهد یافت و اگر شرکت های داخلی بتوانند نیازهای بخش درمان را تأمین کنند، حتی یک ریال از این اعتبارات برای تأمین کالاهای موردنیاز به خارج از کشور داده نخواهد شد.

روش های فاصله گذاری هوشمند در اصناف

عبدالرضا رحمانی فضلی از دیگر اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هم در جلسه سه شنبه مجلس حضور داشت و گفت: روز اول اسفند در وزارت کشور، ستاد مقابله با کرونا را تشکیل دادیم و دستورهای لازم را به مسئولان استانی ابلاغ کردیم. در شرایط فعلی، همه مسئولان و دستگاه های اجرایی نسبت به این مسئله توجه و شناخت مکفی دارند و هماهنگی ها بسیار خوب است.

وی بیان نمود: حدود 1358 شهر داریم که در تمام این شهرها اقدامات لازم از جمله ضدعفونی کردن معابر و همچنین رعایت نکات بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است. وی درباره طرح فاصله گذاری هوشمند توضیح داد: اصناف به سه دسته اصناف با ریسک پایین، اصناف با ریسک متوسط و اصناف با ریسک بالا تقسیم شده اند و مقرر شد که در 23 فروردین ماه اصناف با ریسک پایین در همه استان ها به جز تهران آغاز به کار کنند و تهران هم از 30 فروردین ماه آغاز می شود که ما پروتکل های لازم را به استانداران ابلاغ کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه فرایند ابتلای بیماران به کرونا در بسکمک از استان ها رو به کاهش است، اضافه کرد: البته به این معنا نیست که ما اعلام کنیم شرایط بسیار خوب است و فعالیت ها باید به صورت عادی انجام شود بلکه باید با هماهنگی و مشارکت یکدیگر، این فرایند مدیریت بیماری کرونا را ادامه دهیم تا طول عمر این بیماری و فوتی ها کاهش یابد.

در انتها دستور کار مجلس برای تهیه گزارش از فرایند مبارزه با کرونا در کشور، مسعود پزشکیان به دولت توصیه کرد: می کنیم تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بیاورد. اینگونه نباشد که هرروز یک تصمیم بگیریم، باید مشخص باشد اگر شرایط را عادی سازی کریم و بیماری توسعه پیدا کرد، آن وقت باید چه کنیم؟ وی دولت را موظف کرد چهارشنبه هفته آینده لایحه خود برای مبارزه با کرونا را کتباً و شفاهاً به مجلس ارائه کند.

کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه خود همچنین دو طرح سه فوریتی تعطیلی یکماهه کشور و اصلاح آیین نامه مجلس را بررسی و با هر دو مخالفت کردند.

اسحاق جهانگیری جای روحانی در مجلس

دستور کار جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی رسمیت یافت. در این جلسه هم مسعود پزشکیان اداره جلسه را برعهده داشت. اسحاق جهانگیری به جای رئیس جمهور وزیر پیشنهادی را همراهی می کرد.

طبق آیین نامه داخلی مجلس دو کننده در موافقت و دو کننده نیز مخالف برنامه های وزیر حق صحبت داشتند. محمود صادقی و محمدعلی وکیلی که هردو از اعضای فراکسیون امید هستند، یکی در جایگاه مخالت و موافق وزارت کاظم خاوازی صحبت کردند. صادقی در همان ابتدای صحبت مدعی شد که درباره رزومه وزیر پیشنهادی که گفته می شود مجری 100 طرح کشاورزی بوده و 150 مقاله هم داشته اغراق شده است و دلیلش را هم مدت زمان کم کاری خاوازی اعلام کرد.

صادقی در اعتراض به برنامه های وزیر پیشنهادی دولت گفت: از همکاران دانشگاهی خود درباره برنامه های خاوازی کمک خواستم که مشخص شد جامعه دانشگاهی این فرد را برای تصدی وزارت جهادکشاورزی شایسته نمی داند. من از امضا کنندگان استیضاح حجتی بودم و به او نقد داشتم، اما خاوازی هم برنامه مشخصی برای برون رفت از مسائل ندارد و قطعاً او هم در گلوگاه های فساد و غیرشفاف گرفتار خواهد شد.

محمدعلی وکیلی دیگر کننده اصلاح طلبی که موافق خاوازی بود با بیان اینکه شرایط خوب فروشگاه ها در شرایط کرونا، نشان داد که حجتی هم در وزارت جهاد کشاورزی خوب کار کرده بود، اما مشکل اینجاست که ما در بخش کشاورزی رویکرد سنتی داریم و اکنون نیازمند حضور شخصیتی عالم در رأس وزارتخانه هستیم و متأسفانه مسئولان قبلی با رویکرد دانش بنیان در حوزه کشاورزی بیگانه بودند.

وی با انتقاد از اینکه برخی کار در کشور را دست دریافت بیل و کلنگ می پندارند، گفت: هدررفت منابع کشاورزی نتیجه بیل و کلنگ دست دریافت هایی است که تا امروز اجرا شده است. شخصیتی است که انبانش پر از رویکردهای علمی است که می تواند اهداف کشاورزی ما را تحقق دهد. به اعتقاد وی توجه به معیشت کشاورزان موتور حرکت اقتصاد کشور است. با تقویت بخش کشاورزی می توان نشاط را به این بخش بازگرداند و از مهاجرت ها جلوگیری کرد.

صحبت های موافقان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی جهاد کشاورزی صحن علنی روز چهارشنبه را تحت تأثیر قرار داد و توانست رأی کنندگان را برای خاوازی کسب کند و در نتیجه کاظم خاوازی با اکثریت آرای کنندگان به وزارت جهاد کشاورزی راه یافت.

کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه خود همچنین جهت تأمین نظر شورای نگهبان گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها درباره لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با عنوان های استان های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی را بررسی و ایرادهای آن را اصلاح کردند.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح مواد یک و 10 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی بررسی شد و به تصویب کنندگان رسید.

انتهای پیام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "مجلس در هفته ای که گذشت؛ از بررسی اشتغال و جهش تولید در پسا کرونا تا اعتماد به خاوازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس در هفته ای که گذشت؛ از بررسی اشتغال و جهش تولید در پسا کرونا تا اعتماد به خاوازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید