بزرگترین ناو های دنیا را ببینید؛ هر ناو چند هواپیما را در خود جای می دهد؟

به گزارش هاست لینوکس، ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford می تواند بیشترین تعداد پرنده نظامی را حمل کند که بسته به سایز و نوع قرار گرفتن، 78 تا 80 پرنده نظامی را شامل می گردد که آن را به بزرگ ترین ناو هواپیمابر دنیا از لحاظ ظرفیت تبدیل می نماید.

بزرگترین ناو های دنیا را ببینید؛ هر ناو چند هواپیما را در خود جای می دهد؟

ناو های هواپیمابر در زمره بزرگ ترین و تاثیرگذارترین دارایی های نظامی در دنیا هستند. آن ها بعلاوه یکی از متمایزترین موتور های نبرد های مدرن هستند، اما یک ناو هواپیمابر مدرن چه تعداد هواپیما را می تواند در خود جای دهد و چه ناوی بیشتری گنجایش را در این زمینه در دنیا دارد؟

یک ناو هواپیمابر چند هواپیما را در خود جای می دهد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که یک ناو هواپیمابر مدرن می تواند تا بیش از 70 هواپیما را در خود جای دهد. پاسخ طولانی تر این است که بسته به ماهیت ناو هواپیمابر، سایز کلی آن و متغیرهای عملیاتی، این عدد می تواند متفاوت باشد. تعداد هواپیماهایی که در یک ناو جا می شوند بسته به نوع این هواپیما یا هلیکوپتر نیز متفاوت خواهد بود اما به طور کلی برترین و مدرن ترین ناوهای هواپیمابر گنجایشی به ترتیب زیر دارند:

  • ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford (ایالات متحده): 75 هواپیما
  • ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth (بریتانیا): 72 هواپیما
  • ناو هواپیمابر Admiral Kuznetsov (روسیه): 50 هواپیما
  • ناو هواپیمابر Liaoning (چین): 50 هواپیما
  • ناو هواپیمابر Charles de Gaulle (فرانسه): 40 هواپیما
  • ناو هواپیمابر INS Vikramaditya (هند): 30 هواپیما
  • ناو هواپیمابر Chakri Naruebet (تایلند): 10 هواپیما

ناو هواپیمابر جرالد آر فورد

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

برای آغاز، شاید یاری نماینده باشد تا ایده ای در خصوص ابعاد ناوهای هواپیمابر به شما بدهیم و این بدان معناست که اول از همه به بزرگ ترین فراوری نماینده ناوهای هواپیمابر بپردازیم: ایالات متحده. ایالات متحده بدون شک قدرتمندترین و گرانقیمت ترین نیروی نظامی دنیا را دارد. ایالات متحده در سال های اخیر بودجه نظامی نزدیک به 800 میلیارد دلار را تجربه نموده که بسیار فراتر از بودجه کل بیشتر کشورهای دنیا است. جالب اینکه در سال 2018، بودجه نظامی ایالات متحده 648.8 میلیارد دلار بود که بسیار بیشتر از مجموع بودجه نظامی هفت کشور بعدی (چین، عربستان سعودی، هند، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) در آن موقع بود.

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

هزینه ساخت هر ناو هواپیمابر چقدر است؟

اگر چه اندازه پولی که در پروژه های دفاعی مختلف هزینه می گردد موضوع پیچیده ای است اما در صدر این لیست، ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford قرار گرفته است که در سال 2017 به آب انداخته شده و هزینه ساخت آن بیش از 13 میلیارد دلار بوده است. این ناو نزدیک به 333 متر طول، بیش از 76 متر ارتفاع داشته و 25 عرشه دارد. یک ناو هواپیمابر دیگر در کلاس ناو فورد، ناو USS John F. Kennedy است که در سال 2020 به آب انداخته شد.

ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth

برای مقایسه، بیایید نگاهی به نزدیک ترین رقیب ناوهای هواپیمابر کلاس فورد بیندازیم که یکی از بزرگ ترین ناوهای هواپیمابر دنیا به شمار می آید: ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth. این ناو هواپیمابر که نماد نیروی دریایی بریتانیاست بزرگ ترین کشتی جنگی است که در تاریخ نیروی دریایی بریتانیا ساخته شده است. این ناو بیش از 284 متر طول دارد و بدین ترتیب کوچکتر از ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford است. اما هنوز هم آنقدر بزرگ هست که بر اساس طول، چهارمین ناو هواپیمابر بزرگ دنیا باشد، پس از ناوهای USS Gerald R. Ford، ناو چینی Liaoning و ناو روسی Admiral Kuznetsov که دو مورد آخر کمی بیش از 300 متر طول دارند. ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth از لحاظ تُناژ کلی مشابه دو ناو روسی و چینی بوده و 65,000 تن گنجایش دارد. این عدد برای ناو آمریکایی USS Gerald R. Ford بیش از 100,000 تن است.

ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف

ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز

برای اینکه به قلب سوال ظرفیت ناوهای هواپیمابر برویم، بیایید ناوهای هواپیمابر دنیا را بهتر و بیشتر با هم مقایسه کنیم. برای دهه ها، ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز (Nimitz) ساخت ایالات متحده در صدر بزرگ ترین ناوهای هواپیمابر قرار داشته اند. همچون ناوهای هواپیمابر تازه کلاس فورد مانند USS Gerald R. Ford، این ناوها توان حمل بیش از 100,000 تن بار را داشته و طول آن ها بیش از 305 متر است. برای تامین نیروی چنین کشتی غول پیکری، دو رآکتور هسته ای مورد احتیاج است که بردی بدون محدودیت به ناو بخشیده و باعث می گردد که ناو سرعتی بیش از 30 گره دریایی داشته باشد.

هر ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز چند هواپیما در خود جای می دهد؟

اکنون به همان سوال اول باز می گردیم: هر ناو هواپیمابر چند هواپیما در خود جای می دهد؟ در میان هواپیماهایی که یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز در خود جای می دهد به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • 24 فروند جنگنده F/A-18C Hornets
  • 24 فروند جنگنده F/A-18E/F Super Hornets
  • 4 تا 5 فروند هواپیمای E/A-18G Growler
  • 4 فروند هواپیمای هشدار سریع E-2D Hawkeye
  • 2 فروند هواپیمای ترابری C-2 Greyhound
  • 6 فروند هلیکوپتر Seahawk

بزرگ ترین ناو هواپیمابر دنیا بر اساس گنجایش کدام است؟

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford می تواند بیشترین تعداد پرنده نظامی را حمل کند که بسته به سایز و نوع قرار گرفتن، 78 تا 80 پرنده نظامی را شامل می گردد که آن را به بزرگ ترین ناو هواپیمابر دنیا از لحاظ ظرفیت تبدیل می نماید.

ناو هواپیمابر شارل دوگل

مقایسه ناوهای هواپیمابر دنیا

ناو هواپیمابر HMS Queen Elizabeth یکی از اصلی ترین رقبای USS Gerald R. Ford است که می تواند تا 72 پرنده نظامی را بسته به سایز و شیوه قرار گرفتن حمل نموده و سرعت آن به 25 گره دریای می رسد. تازهترین ناو هواپیمابر بریتانیا که در سال 2019 وارد سرویس شد، HMS Prince of Wales نام دارد که قابلیت های مشابهی دارد.

ناو آدمیرال کوزنتسوف روسیه و ناو لیائونینگ چین نیز حدود 50 هواپیما و هلیکوپتر حمل می نمایند. ناو هواپیمابر شارل دوگل تنها ناو هواپیمابر فرانسه و بزرگ ترین ناو هواپیمابر دنیا در غرب اروپاست. در کنار ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز و فورد ایالات متحده، ناو شارل دوگل تنها ناوهای هواپیمابر کنونی دنیا هستند که از انرژی هسته ای استفاده می نمایند. این ناو بیش از 261.5 متر طول داشته و ظرفیت جابجایی آن نیز 42,000 تن است و تا 40 پرنده نظامی را روی عرشه خود جای می دهد.

ناو هواپیمابر لیائونینگ

تنها ناو هواپیمابر هند به نام INS Vikramaditya نیز که نسخه ای تغییر یافته از ناو هواپیمابر روسی کلاس کی یف است با نزدیک به 283 متر طول کمی بلندتر از ناو هواپیمابر شارل دوگل بوده و کوتاه ترین عرشه پرواز را در میان ناوهای هواپیمابر این لیست با کمی بیش از 86.5 متر طول دارد و تنها 30 پرنده نظامی را در خود جای می دهد. کوچک ترین ناو هواپیمابر در سرویس دنیا متعلق به تایلند بوده و Chakri Naruebet نام دارد که حدود 182 متر طول داشته و قدرت جابجایی آن 11,400 تن است و تنها 10 هواپیما را در خود جای می دهد.

منبع: روزیاتو

منبع: فرادید

به "بزرگترین ناو های دنیا را ببینید؛ هر ناو چند هواپیما را در خود جای می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین ناو های دنیا را ببینید؛ هر ناو چند هواپیما را در خود جای می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید