نبود بانک اطلاعات صحیح، خلاء راهبردی وزارت صمت است

به گزارش هاست لینوکس، خبرنگاران/یزد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در جریان ملاقات روسای خانه های صمت استانها با وزیر صمت، با بیان این که نبود بانک اطلاعات روزآمد، دقیق و صحیح، خلاء راهبردی وزارت صمت است، بر اهمیت حل ریشه ای مسائل صنعت و معدن تاکید نمود.

نبود بانک اطلاعات صحیح، خلاء راهبردی وزارت صمت است

سیدعلی اکبر کلانتر در نشست هم اندیشی با سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت با اشاره به کارکرد این تشکل صنعتی و معدنی و چگونگی تشکیل و فعالیت انجمن های تخصصی صنایع همگن و خانه های صمت استان ها، اظهار کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت و انجمن های تخصصی صنایع همگن زیرمجموعه، همیشه دردآشنای فراورینمایندگان بوده و مطالبات آن ها را پیگیری نموده است.

وی توضیح داد: پتانسیل کم نظیر این تشکل، بنیه کارشناسی میدانی آن است لذا می تواند مشاور برجسته ای در کنار مدیران ارشد نظام به ویژه در عرصه فراوری و اشتغال باشد و حیف است از این ظرفیت و اطلاعات میدانی که بی شک گره گشا در حل بحران های اقتصادی است استفاده نگردد، در واقع شما یک توان بالای مشاوره و کارشناسی کف میدان را رایگان در اختیار دارید و نبود استفاده از آن جفا به اقتصاد کشور است.

کلانتر با اشاره به اهمیت صرف وقت مدیران ارشد اقتصادی و اجرایی کشور در حل و فصل مسائل خرد و روزمره به جای پرداختن به اهداف اصلی و راهبردی و اتخاذ تصمیمات کلان، اظهار کرد: نباید این وزارت خانه استراتژیک و سازمان های استانی اش درگیر روزمرگی شوند و صرفاً ماشین امضا باشند بلکه باید با بهره گیری از متخصصین و علمای اقتصاد و تجارب بخش خصوصی و تکیه بر توان علمی و تجربی کارشناسان وزارتخانه و البته نظارت بر برنامه ریزی و اجرای صحیح آن، فراوری و صنعت و معدن کشور را از این شرایط بغرنج خودساخته، نجات داد.

این فعال اقتصادی در اختیار داشتن بانک اطلاعات روزآمد، دقیق و صحیح را لازمه هر برنامه ریزی و معین راهبردهای اساسی حوزه صنعت و فراوری دانست و اضافه کرد: متاسفانه در این وزارتخانه و سازمانهای استانی، دیتا بانکی روزآمد با اطلاعات دقیق و صحیح وجود ندارد بنابراین نتیجه برنامه ریزی با اطلاعات غلط می گردد آنچه که ما امروز در حوزه صنعت در کشور می بینیم.

وی در این باره اضافه کرد: به طور مثال چندی پیش در سفر استانی ریاست محترم جمهور اطلاعاتی از سمت افراد و دستگاه های ذی ربط درباره حوزه صنعت یزد ارائه گردد که صحت نداشت و می تواند منجر به مصوباتی گردد که زیبنده استان نبوده و راهگشا نیز نباشد.

کلانتر در ادامه ضمن اهداء سه جلد از مطالعات خانه صنعت و معدن در زمینه های عدالت اقتصادیاتی، برندها استان و آمار توصیفی شرایط فعالیت صنایع استان یزد به وزیر صمت، آمادگی کامل خانه صمت استان یزد را برای همکاری در تصحیح، تکمیل یا ایجاد بانک اطلاعاتی جامع حوزه صنعت و معدن برگرفته از تجارب 10 ساله در ایجاد بانک اطلاعاتی استان اظهار داشت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تعدد کارگروه ها و ستادهای استانی و کشوری در حوزه اشتغال و فراوری، اعلام کرد: نمی گردد مسائل صنعت را با ایجاد کمیته های متعدد اقتصادی، صنعتی، معدنی و سرمایه گذاری حل کرد. در کدامیک از کشورهای برجسته صنعتی، نمونه و مانند این کمیته ها و ستادها را که وقت و تمرکز مدیریت استان و فعالان اقتصادی را می گیرد، مشاهده می کنیم؟ تداوم چندین ساله فعالیت این کمیته ها نشانگر رفع نشدن بسیاری از موانع و مسائل محیط کسب و کار و قوانین دست و پاگیری است که ادامه این فرایند نیز منجر به حل ریشه ای مسائل نخواهد شد.

کلانتر با تاکید بر اینکه ما می دانیم مسئولین ارشد کشور، وزیر محترم صمت و معاونین ایشان بیشتر و بهتر از ما بر مسائل، مسائل و دغدغه های فراورینمایندگان کشور اشراف دارند لذا سوالی که باید پاسخ داده گردد، این است که چرا چند دهه این مسائل تکراری اقتصاد و صنعت که همه ما ذات و ریشه آن ها را می دانیم، باز هم حل نمی شوند؟!

به گزارش هاست لینوکس و به نقل از روابط عمومی خانه صمت استان یزد، سیدرضا فاطمی امین با بیان این که دغدغه رئیس خانه صمت استان یزد درست و این مسائل اساسی و ریشه ای بوده که تا به امروز حل نشده است، اظهار کرد: بیش از 30 درصد از واحدهای صنعتی راکد و نیمه تعطیل به علت نبود صلاحیت مدیر یا سرمایه گذار به این شرایط عایدیه اند که در این راستا موضوع خدمات کسب و کار را آغاز نموده ایم تا کسانی که در حوزه های صنعتی و معدنی دارای تجربه هستند، این واحدها را احیا و راه اندازی نموده و هم کسب عایدی نمایند.

وی در این خصوص ادامه داد: این افراد متخصص، بازار و واحدهای فراوریی را می شناسند و به صورت مشارکتی و پیمان مدیریت و یا روش های مختلف دیگر می توانند در احیای واحدهای راکد یا نیمه تعطیل نقش داشته باشند که خانه های صنعت، معدن و تجارت در تدوین آیین نامه و دستورالعمل های این موضوع و بعلاوه فراخوان برای گرد آمدن افراد متخصص می توانند مشارکت نمایند.

وزیر صمت اعلام کرد: خدمات کسب و کار را تقویت و به روش اصولی پیگیری کنیم، بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه صنعت و مراجعات به ستاد تسهیل و کارگروهای استانی این ستاد با این روش کاهش می یابد.

افزایش 30 درصدی بهره وری منابع موجود با طرح تامین اقتصادی زنجیره ای، تأمین مواد اولیه در حوزه فلزات در بورس کالا، کوشش برای به رسمیت شناختن خرده فروشان مواد اولیه، ارائه کل زنجیره فولاد در بورس کالا، دریافت حقوق دولتی معادن مبتنی بر فاکتورهای سامانه جامع تجارت، راه اندازی بازار برق، نگاه همزمان به صنف و صنعت در دفاتر تخصصی و ساختار نو وزارت صمت از جمله مباحث مهم دیگر مطروحه به وسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نبود بانک اطلاعات صحیح، خلاء راهبردی وزارت صمت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود بانک اطلاعات صحیح، خلاء راهبردی وزارت صمت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید