خبرنگاران لزوم همکاری با خارجی ها در خودروسازی بر اساس اسناد بالادستی

به گزارش هاست لینوکس، تهران- خبرنگاران- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: باید سیاست ها و اسناد بالادستی در مدیریت صنعت خودروسازی فصل الخطاب باشد و در این صورت، همکاری با کدام کشور یا شرکت فرقی نخواهد داشت.

خبرنگاران لزوم همکاری با خارجی ها در خودروسازی بر اساس اسناد بالادستی

آرش محبی نژاد امروز در گفت وگو با خبرنگار مالی هاست لینوکس درباره بازگشت خارجی ها به صنعت خودروسازی کشورمان، افزود: اکنون مذاکره ها از سوی شرکت های بخش خصوصی در جریان است.

وی بیان داشت: در حال حاضر این شرکت ها تمهیدات لازم را می اندیشند که اگر روزی برجام احیاء و تحریم ها برداشته گردد، فرصت را از دست نداده و کارهای حقوقی لازم را به انجام برسانند.

این مقام صنفی توضیح داد: مذاکره ها با همه خارجی ها از جمله چینی ها و اروپایی ها در جریان است و به عبارتی همه گزینه ها روی میز است تا در نهایت بتوان آنچه به نفع کشور است را عملیاتی و اجرایی کرد.

وی گفت: آنچه مسلم است اسناد بالادستی باید در صنعت خودرو مشخص نماینده تصمیم ها و حتی مشارکت های خارجی باشد، زیرا مطمئنیم منافع ملی و منافع قطعه سازان در آن لحاظ می گردد و در این صورت دیگر فرقی نمی کند با کدام کشور به همکاری بپردازیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور افزود: این اسناد بالادستی با عوض شدن دولت ها و مدیران صنعتی دچار تغییر نخواهند شد، بلکه فصل الخطاب همه همکاری ها خواهد بود.

لزوم بازتعریف بنگاه های کوچک و متوسط

وی در پاسخ به بعضی اظهارنظرها مبنی بر اینکه با حضور مجدد خارجی ها بعضی بنگاه ها و قطعه سازان کوچک که در سال های گذشته نتوانسته اند نسبت به ارتقای علمی و فنی خود اقدام نمایند از بین خواهند رفت، اظهار داشت: در سال های گذشته در همکاری با خودروسازان و قطعه سازان خارجی چنین مساله ای مشاهده نشد و قطعه سازان ایرانی به دفعات نشان دادند که از ظرفیت و توانمندی بالایی برای همکاری های بین المللی برخوردارند.

محبی نژاد ادامه داد: قطعه سازان در چند سال گذشته با وجود تحریم ها نشان دادند که توان بالایی برای تامین احتیاج صنعت خودروی کشور دارند و فراموش نکنیم خلق جهش فراوری در سالی که گذشت و افزایش تیراژ نسبت به سال 98، در شرایط تشدید تحریم ها حاصل شد.

وی در عین حال گفت: بنگاه های کوچک با پراکندگی در کل کشور و همچنین اشتغال زایی نسبتا خوب می توانند در شرایط کنونی مالی کشور بسیار یاری حال و تاثیرگذار باشند.

محبی نژاد افزود: با این حال استفاده از ظرفیت این بنگاه ها در مشاغلی همچون قالی بافی، بسته بندی و غیره امکان پذیر است و در دیگر صنایع از جمله قطعه سازی میسر نیست.

این مقام صنفی معتقد است: در صنعت عظیمی همچون خودروسازی، تجهیزات و قطعات نمی تواند در قالب بنگاه های کوچک منجر به فراوری کالا و محصول باکیفیت گردد، هرچند چنین بنگاه هایی می توانند در توسعه عمق داخلی سازی پیروز عمل نمایند.

وی بیان داشت: با توجه به تعریف کنونی بنگاه های کوچک به عنوان واحدهای با کمتر از 10 نفر کارکن، نمی توانند در صنایع خودرو و قطعه سازی به ایفای نقش در اقتصاد بپردازند، زیرا اساسا قطعه سازی با کمتر از 10 نفر نیروی کار وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور معتقد است که باید بازتعریفی در SME ها (بنگاه های کوچک و متوسط) انجام گردد و به طور مثال شاخص هایی همچون حجم فراوری، سهم آنها در فراوری ناخالص داخلی و میزان درآمدزایی جایگزین شاخص تعداد نیروی کار گردد.

به گزارش هاست لینوکس، رهبر معظم انقلاب در 12 اردیبهشت ماه) در سخنان زنده تلویزیونی خطاب به ملت عظیم ایران با اشاره به نظر کارشناسان مالی مبنی بر لزوم فعال شدن کارگاه های کوچک و متوسط در کنار کارگاه های عظیم، فرمودند: گسترش این کارگاه ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه ساز فراوری ثروت برای عموم مردم به ویژه طبقات ضعیف و متوسط است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لزوم همکاری با خارجی ها در خودروسازی بر اساس اسناد بالادستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لزوم همکاری با خارجی ها در خودروسازی بر اساس اسناد بالادستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید