عوارض جانبی استفاده از روغن ماهی

به گزارش هاست لینوکس، روغن ماهی مکمل مهمی برای سلامتی است به این علت که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای بیماران قلبی و بیماری های التهابی خاصی تجویز می گردد. با این حال، این روغن با عوارض جانبی از خفیف تا شدید همراه است.

عوارض جانبی استفاده از روغن ماهی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

روغن ماهی مکمل مهمی برای سلامتی است به این دلیل که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای بیماران قلبی و بیماری های التهابی خاصی تجویز می گردد. با این حال، این روغن با عوارض جانبی از خفیف تا شدید همراه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

گفته می گردد که روغن ماهی بسیار سالم می باشد به این دلیل که حاوی اسیدهای ضروری مانند امگا 3، ایکوزاپنتانوئیک و دوکوزاهگزانوئیک است. وجود این اسیدها، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3، برای سلامت قلب ضرورت دارد. مصرف مکمل های آنها برای افرادی که مبتلا به مسائل قلبی، آرتریت روماتوئید، اختلال دو قطبی، فشار خون بالا، سرطان و آسم می باشند، توصیه می گردد.

روغن ماهی معمولاً از استخراج و بیرون کشیدن روغن از بافت های ماهی های آب سرد مانند ماهی خال مخالی، ماهی کاد، قزل آلای دریاچه، ماهی آزاد، ماهی تن آلباکور و سفره ماهی بدست می آید. اسیدهای چرب امگا 3 در بدن ماهی فراوری نمی شوند. آنها این اسیدها را از غذایی که در زیر آب می خورند، بدست میآورند. با این حال، این احتمال وجود دارد که ماهی مواد سمی را هم مصرف نماید. این سموم در روغن می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شوند.

با توجه به افزایش تقاضا، بسیاری از شرکت ها آغاز به فراوری مکمل های روغن ماهی نموده اند. در حالی که می خواهید یکی از آنها را انتخاب کنید، توجه به این نکته حائز اهمیت است که این محصول از کیفیت خوبی برخوردار باشد. بسیاری از اوقات، بعضی افراد با مصرف قرص های روغن ماهی دچار مسائلی می شوند. اجازه دهید نگاهی به بعضی از عوارض جانبی روغن ماهی بیاندازیم.

معایب روغن ماهی

یکی از متداول ترین ایرادات و اشکالات آن، تجربه طعم ماهی در دهان است. بعلاوه این احتمال برای افراد وجود دارد که پس از مصرف قرص های آن دچار آروغ شوند. این موارد ممکن است عوارض جانبی کوچکی به نظر برسند، اما می توانند ناراحتی زیادی ایجاد نمایند.

عوارض جانبی دیگر آن درد معده است، که اغلب به اسهال منجر می گردد. زمانی که افراد آغاز به مصرف روغن ماهی می نمایند، به احتمال زیاد متوجه چرب شدن مدفوع و گاهی حتی لکه های خون در مدفوع خود می شوند.

آنها بعلاوه ممکن است در خطر دچار شدن به سوزش سردل یا ریفلاکس اسید قرار گیرند. بسیاری هم داشتن حالت تهوع در چند روز اول را گزارش نموده اند.

روغن ماهی بعلاوه می تواند به خونریزی بیش از حد منجر گردد. افراد ممکن است خون دماغ، سکته، و وجود خون در ادرار را تجربه نمایند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که مصرف روغن ماهی منجر به کاهش تجمع پلاکت می گردد.

افراد دیابتی بایستی قبل از استفاده از چنین مکمل هایی با پزشک خود مشورت نمایند، به این دلیل که سطح قند در بدن به دلیل مصرف روغن ماهی بالا می رود. استفاده از آن بعلاوه با عملکرد داروهای دیابتی تداخل پیدا می نماید.

استفاده بیش از حد آن می تواند خطر سکته هموراژیک و آسیب های مغزی را بالا ببرد. بعضی از علائم شایع خونریزی مغزی به دلیل استفاده از روغن ماهی، سردرد، تغییراتی در گفتار یا بینایی و ضعف در پاها یا بازوها را شامل می گردد. این شرایط بسیار شدید بوده و چنانچه هریک از این علائم بوجود آمد، بایستی فوراً به پزشک مراجعه کرد.

گفته می گردد که مصرف روغن ماهی توانایی بدن در جذب ویتامین های ضروری خاصی مانند ویتامینA ، D، E و K، را کاهش داده و موجب ابتلاء به بیماری های ناشی از کمبود این ویتامین ها می گردد.

بعلاوه گفته می گردد که مصرف روغن ماهی منجر به بالا رفتن سطح کلسترول LDL، که بعلاوه به اسم کلسترول بد شناخته شده است، می گردد.

چگونه از اثرات جانبی آن جلوگیری کنیم

جهت جلوگیری از عوارض جانبی، بایستی مصرف مکمل ها را با دوز یا اندازه کم آغاز کرد. در ابتدا، افراد ممکن است بعضی از عوارض جانبی فوق را تجربه نمایند. با این حال، در بیشتر اوقات، این عوارض طی چند روز یا چند هفته فروکش می نمایند. چنانچه این اتفاق نیافتاد، بایستی با یک متخصص پزشکی مشورت کرد.

مارک های خاصی از مکمل های روغن ماهی، قرص هایی را با کیفیت پایین فراوری می نمایند، از این رو تغییر مارک و شرکت سازنده گاهی اوقات ممکن است این مسائل را خنثی سازد. مکمل های روغن ماهی برای سلامت فرد مفید می باشند، اما پیش از آغاز دوز یا مقدار مصرف آنها، بایستی با پزشک مشورت نمایید. در صورتی که دچار عوارض جانبی آن شدید، بایستی بلافاصله مصرف آن را متوقف نموده و دلیل این عوارض به جهت جلوگیری از مسائل بیشتر بایستی تعیین و پیدا گردد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی استفاده از روغن ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی استفاده از روغن ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید