سیاه مار بلوچستان همچنان جولان می دهد ، سیه مار 10 برابر کشنده تر از افعی است

به گزارش هاست لینوکس، سیاه مار بلوچی ماری نادر و زهر آلود که تا به امروز هیچ کس از نیشش جان سالم بدر نبرده و متاسفانه فقط در طی ماه گذشته چندین نفر را با نیش سمی اش به کام مرگ کشانده که احتیاج است هر چه سریعتر پادزهر آن تهیه و مطالعات در مورد سیه مار که 10 برابر سم آن کشنده تر از افعی هست انجام گردد.

سیاه مار بلوچستان همچنان جولان می دهد ، سیه مار 10 برابر کشنده تر از افعی است

به گزارش ایرنا، سیه مار یا سیاه مار معروف به مار کبری بلوچستان که فوق سمی و بسیار خطرناک است و 2 قطره زهر آن برای مرگ یک انسان کافیست و زیستگاه این مار در بلوچستان حوزه بم پشت تا سرباز، آهوران، قصرقند و تا حدودی فنوج تا ماکول پیشین هست و ادامه زیستگاه آن در بلوچستان شرقی در پاکستان تا هند است.

اما زیستگاه اصلی این مار خیلی سمی که معمولا بعد از نیمه شب از لانه اش خارج می گردد، رشته کوهی بنام صلاحی کوه است، که این منطقه کاملاً کوهستانی و سخت گذر و هم مرز با کشور پاکستان است.

در منطقه ها کوهستانی کیشکور و حوزه شهرستان سرباز و راسک از زیستگاه های سیاه مار است و در فصل تابستان نیز بیشتر مشاهده می گردد.

مردم محلی بر این باورند این مار انتقامجو است یعنی اگر کسی جفت این مار را که بهش زرد می گویند بکشد، سیاه مار برای انتقام جویی می آید و آن فرد را هر کجا که باشد نیش می زند.

براساس اعلام کارشناسان محیط زیست مار متعلق به جنس Bungarus و نام انگلیسی Krait که در زبان محلی به آن سیاه مار می گویند در سطح استان سیستان و بلوچستان در اواخر دهه 1380 کشف و به ثبت دنیای رسیده است.

در مطالعات و آنالیز های 15 سال اخیر محیط زیست در منطقه ها مرزی نزدیک کشور پاکستان در حوزه منطقه سرباز یک گونه نو مار با نام محلی سیاه مار شناسایی شد و این گونه نو مار از خانواده مار های کبرا است و مقاله علمی و ثبت دنیای آن در ژورنال خزنده شناسی کشور روسیه نیز به چاپ رسیده است.

بعد از آنالیز های لازم بر روی نمونه های صید شده از طریق گروه محققان داخلی و خارجی تعیین شد که این نمونه با گونه های مشابه ثبت شده که در سایر کشور ها پراکنش دارند تفاوت معنی داری دارند به طوریکه این گونه دنیای نو B. persicus یا سیاه مار ایرانی نامگذاری شد.

پادزهر سیاه مار در ایران وجود ندارد

یک متخصص حیات وحش گفت: ماری به نام کرایت فارسی یا کرایت ایرانی با نام علمی Bungarus persicus یک مار کبرا زهرآگین است که در جنوب شرق ایران پراکنش دارد.

مهدی زارع خورمیزی اضافه نمود: جمعیت سیه مار که یکی از کشنده ترین مار های دنیا است، در سیستان و بلوچستان طغیان نموده و این خطری جدی را متوجه بچه ها نموده است.

وی با بیان اینکه این مار به تازگی کشف شده و یک گونه نو محسوب می گردد، گفت: کرایت فارسی برای نخستین بار در سال 2014 از طریق یک تیم تحقیقاتی شناسایی شد، گفت: این مار سیاه رنگ که بعضاً لکه های سفیدی نیز رو یا زیر بدن خود دارد، طولی بین 90 تا 130 سانتی متر دارد و در جنوب شرق ایران به سیه مار شو مار و مار تک زن معروف است.

این متخصص حیات وحش ادامه داد: ما پیشتر این مار را نداشتیم و حتی پادزهر آن را نیز در کشور نداریم. پیش از این مار، افعی جعفری را به عنوان کشنده ترین مار ایران می دانستیم که Ld 50 آن (واژه ای برای نشان دادن اندازه کشنده و سمی بودن مار ها که هرچه پایین تر باشد، کشنده تر است) نزدیک به عدد پنج است. این عدد برای سیه مار عدد 0.5 که بسیار خطرناک و 10 برابر کشنده تر از افعی جعفری است.

وی توضیح داد: همین اندازه سمّیت بالا باعث شده بچه ها شانس کمی برای دوام آوردن در مقابل آن داشته باشند.

زارع خورمیزی گفت: به همین خاطر هم به آن مار تک زن می گویند چرا که با یک نیش کار طعمه را تمام می نماید و آن را به کام مرگ می برد. این مار در ماه های اخیر در شهرستان سرباز تعارض شدیدی با جوامع محلی داشته و باید این بحران مدیریت گردد اگر تعارض کنترل نگردد، اوضاع بدتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای مدیریت این بحران ضروری است که یک تیم خزنده شناس به منطقه اعزام گردد تا دلیل طغیان جمعیت این مار و افزایش تعارضات را آنالیز کند.

این خزنده شناس با بیان اینکه تا به امروز 38 فرد از این مار از طریق مردم کشته شده اند، گفت: بعلاوه ضروری است تیمی نیز جهت آموزش مردم محلی و یک تیم متخصص برای زنده گیری مار ها و خارج کردن آن ها از منطقه به سیستان برود. باید این کار سریعاً صورت گرفته تا در مرحله اول جان هموطنان در سیستان و بلوچستان حفظ گردد و در مرحله دوم هم حیات وحش آسیب کمتری ببیند.

وی با بیان اینکه متأسفانه پادزهر این مار در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه کرایت فارسی شباهت زیادی به کرایت سندی که در پاکستان است، دارد، می توان پادزهر آن را از پاکستان وارد کرد.

کشف سیاه مار بلوچی در سال 1394

کارشناس محیط زیست و مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سیاه مار بلوچی برای نخستین بار در سال 1394 در یکی از منطقه ها بم پشت سراوان شناسایی و زنده گیری و پس از تحقیقات لازم در همان سال به نام سیاه مار بلوچی ثبت دنیای شد.

موسی دهقان نژاد با تاکید بر اینکه سیه مار بلوچی تفاوت های زیادی با دیگر مار های کشور دارد گفت: این گونه مار فقط در شب فعالیت می نماید، یعنی شبگرد است و هدف را نیش می زند.

وی تاکید نمود: لعاب دهان این مار خیلی قوی تر از مواد بی حسی نماینده که در بازار وجود دارد است و کسانی که از طریق این سیاه مار نیش می خورند هیچ دردی احساس نمی نمایند.

کارشناس محیط زیست و مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته این مار سمی باعث فوت چهار نفر شده است تاکید نمود: به دلیل اینکه پادزهر این مار زهرآلود و خطرناک موجود نیست و تا کنون هیچ فردی از زهر این مار جان سالم به در نبرده است.

وی ادامه داد: در این مدت 2 سیاه مار پس از زنده گیری به موسسه سرم سازی رازی در تهران منتقل شدند.

دهقان نژاد با بیان اینکه به دلیل گرمای بی سابقه در منطقه سال جاری تعداد مار های دیده شده افزایش چشمگیری داشته است، ادامه داد: مردم روستای اشکستگ از اول سالجاری تا به امروز 38 سیاه مار (سیاه مار بلوچی) را کشتند.

هجوم مار های سیاه به سمت منازل روستاییان

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سرباز نیز اظهارکرد: سال جاری به دلیل شدت گرمای هوا مارگزیدگی بیش از سال های گذشته در این شهرستان اتفاق افتاده است. مار ها به دلیل علاقه به محیط گرم و مرطوب به سمت خانه های روستایی می خزند و اهالی را نیش می زنند.

جاوید صابرزهی گفت: از سوی موسسه رازی افرادی برای زنده گیری سیه مار به سرباز آمدند و زهر آن را برای ساخت پادزهر گرفتند.

وی ادامه داد: بعلاوه چند تیم از اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم آمدند و گویا 2 سیه مار را برای تحقیقات زنده گیری نموده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سرباز عنوان نمود: پنجم تیرماه سالجاری مار سمی از خانواده کبری با ورود به خانه ای در روستای کندز شهرستان سرباز سه کودک تبعه افغان را نیش زد که بلافاصله 2 کودک دختر 6 و 10 ساله فوت و پسری یک ساله را با سطح هوشیاری بسیار پایین به درمانگاه سرباز منتقل کردند که بلافاصله به بیمارستان ایرانشهر منتقل شد که متاسفانه این کودک هم جان باخت.

وی ادامه داد: به زبان بلوچی به این گونه از مار سیه مار می گویند و بیشتر در کوهستان های شهرستان سرباز یافت می گردد. این مار فوق العاده سمی است و پادرهرش در ایران وجود ندارد و به محض اینکه فردی را نیش بزند کمتر از هشت ساعت می میرد.

صابر زهی اضافه نمود: شهرستان های سرباز و راسک به دلیل کوهستانی بودن به لحاظ عقرب و مارگزیدگی آمار بالایی دارد بطوریکه طی سه سال گذشته هشت نفر در این شهرستان به دلیل مارگزیدگی و چند نفر هم در اثر عقرب گزیدگی فوت کردند. موارد عقرب گزیدگی به دلیل وجود پادزهر در مرکز درمانی شهرستان خوشبختانه نسبت به مارگزیدگی آمار فوتی کمتری داریم.

منبع: فرارو

به "سیاه مار بلوچستان همچنان جولان می دهد ، سیه مار 10 برابر کشنده تر از افعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاه مار بلوچستان همچنان جولان می دهد ، سیه مار 10 برابر کشنده تر از افعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید