طرز تهیه قهوه در موکاپات مرحله به مرحله با عکس

به گزارش هاست لینوکس، در این مطلب قصد داریم برترین روش طرز تهیه قهوه در موکاپات را به شما آموزش دهیم. موکاپات یک قهوه ساز اجاقی است که به وسیله مخترعی به نام لوئیجی دی پونتی برای آلفونسو بیالتی در سال 1933 ساخته شده است. این قهوه ساز ایتالیایی و هشت طرفه خیلی سریع در سرتاسر کشور ایتالیا به وسیله مردم پذیرفته شد و مردم توانایی آن را در دم کردن قهوه به صورت تجاری در خانه های بسیار دوست داشتند. در اواخر دهه 50، موکاپات در سراسر اروپا یافت می شد و آمریکای شمالی، آفریقای شمالی و حتی خاورمیانه هم آغاز به ساخت این دستگاه کردند. در حال حاضر، ده ها شرکت برای فراوری این دستگاه فعالیت می نمایند، اما Bialetti شرکت اصلی فراوری نماینده موکاپات همچنان پابرجاست.

طرز تهیه قهوه در موکاپات مرحله به مرحله با عکس

بدنه استیل یا آلومینیوم برای مقاومت در برابر گرمای اجاق و مقاومت در برابر زنگ زدگی طراحی شده است. محفظه آب در پایین دستگاه آب را در حالی که گرم می گردد در خود نگه می دارد. درست بالای محفظه آب یک سبد قهوه قرار گرفته است. این سبد محلول ها را در خود نگه می دارد و دارای سوراخ های ریزی در قسمت پایین است که باعث می گردد بخار بالا برود و مواد (مانند روغن ، اسید ، طعم دهنده) را از محل قهوه استخراج کند. به طور مستقیم بالای سبد، صفحه فیلتر قرار گرفته است که اجازه می دهد قهوه دم نموده با یاری فشار، به وسیله یک قیف، خارج شده و به محفظه بالایی برود.

از آنجا که آب در یک محیط مهر و موم شده گرم می گردد، فشار زیادی ایجاد می گردد؛ این روش دم آوری تحت فشار باعث ایجاد قهوه بسیار قوی می گردد. در حقیقت، معمولا کمی بیش از دو برابر قهوه معمولی است که با نسبت قهوه به آب 1: 7 درست می گردد (به طور معمول قهوه با نسبت 1:16 درست می گردد). حالا که با این دستگاه بیشتر آشنا شدید سراغ طرز تهیه قهوه در موکاپات می رویم و در ادامه به تفاوت های این نوشیدنی با اسپرسو نیز خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای تهیه قهوه موکا

  • قهوه آسیاب شده برای دستگاه موکاپات 20 تا 22 گرم
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه قهوه در موکاپات

مرحله اول

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است که بیشتر مردم روز خود را با نوشیدن آن آغاز می نمایند. مصرف قهوه فواید بسیاری دارد که یکی از آن ها ایجاد هشیاری در شخص مصرف نماینده به دلیل درصد کافئین موجود در این نوشیدنی است. حتما می دانید که روش های متفاوتی برای تهیه قهوه در جهان وجود دارد؛ برای مثال شما می توانید قهوه را هم در فرنچ پرس، هم در دستگاه اسپرسو و هم به صورت سنتی در قهوه جوش ترکی تهیه کنید.

مرحله دوم

تهیه قهوه در موکاپات هم یکی دیگر از روش های نوین دم کردن قهوه است که امروز قصد آموزش آن را به شما داریم. برای آغاز ابتدا باید حدود 20 تا 22 گرم قهوه را آسیاب کنید یا از یکی از قهوه فروشی های نزدیک قهوه آسیاب شده بخرید. البته باید توجه داشته باشید که مقدار قهوه مورد نیازتان به مقدار موکاپات شما بستگی دارد.

مرحله سوم

مقداری آب داخل کتری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بلافاصله تا زمانی که آب از حرارت نیفتاده نیمه پایین موکاپات را پر از آب جوش کنید؛ توجه کنید که مقدار آب نباید به قدری باشد که زمانی که صافی را روی آن قرار دادید از صافی بیرون بزند. البته شما می توانید از آب معمولی شیر نیز بهره ببرید اما، در این دستورالعمل ما به برترین روش دم کردن قهوه با موکاپات پرداخته ایم به همین دلیل اگر می خواهید قهوه شما کیفیت بهتری داشته باشد بهتر است که آب را قبل به جوش بیاورید و سپس به موکاپات اضافه نمایید.

مرحله چهارم

در این مرحله سبد صافی موکاپات را روی قسمت پایینی دستگاه قرار دهید و داخل آن را با قهوه آسیاب شده پر کنید و کمی تکان دهید تا قهوه به طور یکنواخت داخل آن پخش گردد؛ روی قهوه را به هیچ عنوان با قاشق صاف نکنید تا فشرده گردد.

مرحله پنجم

سپس قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایین پیچ کنید اما احتیاط کنید چرا که محفظه پایین موکاپات کاملا داغ خواهد بود و ممکن است اگر حواستان نباشد دستتان بسوزد. پیشنهاد می کنیم از یک پارچه برای نگه داشتن قسمت پاییینی موکاپات بهره ببرید.

مرحله ششم

سپس دستگاه موکاپات را روی حرارت میانه گاز قرار دهید. هنگامی که آب در محفظه پایین به نقطه جوش نزدیک می گردد، فشار جریان قهوه را به آرامی به محفظه بالایی هل می دهد. اگر فشار آب زیاد باشد و آب سرریز گردد، یعنی آب شما خیلی داغ است.

مرحله هفتم

اگر آب تکان چندانی نخورد به این معنی است که باید شعله را زیاد کنید. باید حدود یک دقیقه منتظر بمانید تا تمام آب داخل محفظه با فشار از لای دانه های قهوه عبور کند و به محفظه بالایی برسد. حالا قهوه شما آماده است و شما می توانید آن را به صورت سرد یا با شیر نوش جان کنید.

تفاوت قهوه موکا با اسپرسو

اسپرسو هنگامی ایجاد می گردد که آب گرم به وسیله مقدار کافی قهوه با فشار باورنکردنی تا 10 درجه سریع تر از دستگاه خارج گردد. این فشار شدید تنها به وسیله دستگاه های اسپرسو واقعی ایجاد می گردد. موکاپات به طور کلی یک تا دو درجه فشار ایجاد می نماید. این فشار البته بیستر از چیزی است که انسان می تواند به صورت دستی فراوری کند ، اما اصلا جای اسپرسوساز را نخواهد گرفت. بنابراین، با این که هنوز قهوه موکا نسبتا غلیظ بوده و از نظر عطر و طعم بسیار نزدیک به قهوه اسپرسو است، اما کاملاً اسپرسو نیست و غلظت و بعلاوه مقدار کافئین موجود در این دو نوشیدنی کاملا فرق دارد.

نکاتی که در طرز تهیه قهوه در موکاپات باید به آن ها توجه کنید

  • موکاپات برای استفاده و دم کردن یک قهوه شبیه به قهوه اسپرسو در خانه بسیار مناسب است.
  • ساختار آلومینیوم این دستگاه با دوام بوده و به راحتی تمیز می گردد.
  • همه دستگاه های موکاپات دارای یک دریچه آزاد نماینده ایمنی هستند که در صورت فشار بیش از حد آزاد گردد.
  • در ابتدا استفاده از این دستگاه ممکن است سخت به نظر برسد اما باید کمی قلق آن را یاد بگیرید.
  • بعلاوه اگر خیلی مراقب نباشید و در زمان مناسب حرارت زیر آن را خاموش نکنید ممکن است قهوه به راحتی تلخ گردد.
  • البته اگر صبح ها وقت دم کردن قهوه در موکاپات را ندارید پیشنهاد می کنیم از سولاته موکا یا سولاته اسپرسو آماده کاله بهره ببرید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه قهوه در موکاپات مرحله به مرحله با عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قهوه در موکاپات مرحله به مرحله با عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید