طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری در سه سوت

به گزارش هاست لینوکس، خیلی ها وقتی نام ترشی می آید یاد این می افتند که باید زمان زیادی برای آماده کردن و جا افتادنش بگذارند، پس بی خیال تهیه آن می شوند اما اینجا می خواهیم طرز تهیه یک ترشی معروف به نام لیته که با مواد له شده تهیه می گردد را آنالیز کنیم. بنابراین اگر دوست دارید خیلی سریع یک ترشی خوشمزه داشته باشید، می توانید طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری را در ادامه بخوانید. اما اگر خیلی اهل ترشی درست کردن هستید، می توانید حتی طرز تهیه ترشی لبو و انار را هم به عنوان یک ترشی خاص امتحان کنید.

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری در سه سوت

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته بادمجان فوری

  • بادمجان نیم کیلو
  • سیر به میزان لازم
  • سرکه به میزان لازم
  • سبزی ترشی (جعفری، گشنیز، نعناع، ترخون، ریحان) 100 گرم
  • نمک، فلفل و ادویه مناسب به میزان لازم

طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری

1. آماده کردن بادمجان ها

اولین مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بادمجان این است که بادمجان ها را حدود 15-20 دقیقه یا در فر بپزید یا روی اجاق گاز کبابی کنید. بعد اجازه دهید، خنک گردد. سپس پوست بادمجان ها را جدا کنید. حالا بادمجان هایی که پوستش را گرفتید در یک صافی بریزید و میزانی نمک اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند تا تمام آب بادمجان ها گرفته گردد. یادتان باشد این کار برای گرفتن تلخی بادمجان هم موثر است.

2. تهیه ترشی

حالا در این مرحله از طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری باید بادمجان ها را خیلی ریز یا با چنگال یا به یاری میکسر کاملا خرد کنید و بعد میزانی سرکه به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت 2 تا 3 دقیقه روی اجاق بجوشد. در همین مرحله سبزی های ترشی را هم خیلی ریز خرد نموده و به بادمجان ها اضافه کنید و میزانی سرکه دیگر به آن اضافه کنید و بگذارید یک جوش دیگر بزند. در نهایت میزانی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید مواد خنک گردد سپس مواد را داخل شیشه بریزید و خوب با سرکه مخلوط کنید. در شیشه را ببندید و آن را در یخچال بگذارید. این ترشی خوشمزه را می توانید یک روز بعد مصرف کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ترشی لیته

تهیه ترشی لیته بادمجان خالی به روشی که در بالا دیدید کار بسیار ساده ای است که حاصلش هم بسیار خوشمزه است. اما خوب است برای نگهداری بهتر آن به نکات زیر هم دقت کنید.

لیته با بادمجان با پوست یا بدون پوست

لیته را می توانید هم با بادمجان با پوست درست کنید هم بدون پوست. ما اینجا چون بادمجان را کبابی نموده بودیم پوستش را گرفتیم اما اگر بادمجان را بپزید یا در فر بگذارید، می توانید پوستش را هم حفظ کنید و به این ترتیب ترشی لیته بادمجان با پوست داشته باشید.

استفاده از مواد دیگر در ترشی لیته بادمجان

اصلی ترین ماده ترشی لیته، بادمجان است و مثل دستور تهیه بالا می توانید ترشی را فقط با بادمجان درست کنید یا اینکه در کنارش از هویج و سبزیجات کاملا ریز شده هم در کنار بادمجان برای تهیه ترشی لیته بهره ببرید. مثلا عده ای ترشی لیته بادمجان و گوجه درست می نمایند یا لیته بادمجان و هویج طرز تهیه ترشی لیته اصل را که مواد متنوعی داخلش استفاده می گردد را در کتاب کاله بخوانید. علاوه بر این خوب است به این نکته هم دقت داشته باشید که ترشی لیته بادمجان شمالی و ترشی لیته بادمجان تبریز هم با هم متفاوت هستند و با مواد مختلف تهیه می شوند.

برترین زمان نگهداری ترشی لیته بادمجان فوری

بهتر است ترشی لیته را به مدت 2-3 ماه در جای خشک و خنک نگهداری کنید و برای خراب نشدن ترشی یادتان باشد هنگام بیرون آوردن ترشیاز شیشه، از قاشق یا چنگال تمیز و بدون روغن بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری در سه سوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی لیته بادمجان فوری در سه سوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید