شورش در کشور اقتصادی؛ رئیس جمهور کناره گیری کرد

به گزارش هاست لینوکس، رئیس جمهوری اقتصادی پس از ناآرامی های اخیر، شامگاه سه شنبه استعفا داده و مجلس را منحل و دولت را برکنار نموده است.

شورش در کشور اقتصادی؛ رئیس جمهور کناره گیری کرد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، صبح سه شنبه گروهی از افسران نیروهای مسلح مالی طغیان نموده، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس جمهوری این کشور و سومیلو بوییه مایگا، نخست وزیر آن را بازداشت نموده و کنترل باماکو، پایتخت مالی را به دست دریافتد.

کیتا در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت: نمی خواهم هیچ خونی برای نگاه داشتن من در قدرت ریخته گردد. می خواهم در این لحظه از مردم مالی بابت حمایتشان در طول این سال ها و محبت هایشان قدردانی نموده و واگذاری تمام مسوولیت هایم را اعلام کنم.

پیش از این، اکوواس کشور مالی را از نهادهای تصمیم گیرنده خود و همچنین هر نوع جریان مالی با این کشور را تعلیق کرد و خواهان تحریم توطئه گران و شرکا و همکارانشان شد.

استعفای رئیس جمهوری مالی در پی بحران سیاسی کنونی در این کشور غرب آفریقا صورت می گیرد؛ حامیان جنبش 5 ژوئن از اوایل همین تابستان با درخواست استعفای کیتا به خیابان ها آمدند. درگیری ها در 11 و 12 ژوئیه میان معترضان و نیروهای امنیتی به مرگ 11 تن انجامید و بیش از 120 زخمی بر جای گذاشت.

اپوزیسیون مالی در بحبوحه تشدید فعالیت شبه نظامیان و خشونت بین جوامعی، کیتا را به شکست در مبارزه با فساد و احیای امنیت در این کشور متهم می نمایند. آنها همچنین منتقد انتخابات جنجالی مارس گذشته هستند که ظاهرا با تهدید مرگ و آدم ربایی علیه ناظران و مقام های محلی همراه بود.

کیتا همچنین در سخنانش گفت: اگر امروز، بعضی عناصر نیروهای مسلح، می خواهند قضیه به وسیله مداخله تمام گردد، آیا من واقعا گزینه ای دارم؟

سربازان شورشی پیشتر کنترل اردوگاه کاتی را به دست دریافتد. نیروهای ارتش از میزان حقوق دریافتی و از نحوه مدیریت مناقشه با نیروهای شبه نظامی ناراضی بوده اند. همچنین نارضایتی گسترده ای از عملکرد کیتا وجود داشت.

این به ظاهر کودتا در غرب آفریقا صبح سه شنبه با تیراندازی در یک اردوگاه نظامی در نزدیکی باماکو آغاز شد. در این شهر همچنین مردان جوان یک ساختمان دولتی را به آتش کشیدند. دستگیری کیتا و نخست وزیر او با محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد. افسران جزء با بازداشت فرماندهان، کنترل اردوگاه کاتی در حدود 15 کیلومتری باماکو را به دست دریافتد.

براساس گزارش بی بی سی، سرکردگی این شورش را سرهنگ ملک دیاو - معاون فرمانده اردوگاه کاتی - و فرمانده دیگری به نام ژنرال سادیو کامارا به عهده دارند. شورشیان بعد از به دست دریافت کنترل این اردوگاه به سوی پایتخت رفتند و آنجا مورد استقبال جمعیتی قرار دریافتد که خواهان استعفای کیتا بودند.

آنها عصر سه شنبه به محل سکونت رئیس جمهوری کشورشان حرکت کردند و علاوه بر او نخست وزیر را هم که در آنجا حضور داشت دستگیر کردند.

اردوگاه کاتی در سال 2012 هم کانون شورش سربازانی بود که از ناتوانی فرماندهان نسبت به شکست شبه نظامیان طوارق -بعد از افتادن شمال مالی به دست آنها- خشمگین بودند.

کیتا در سال 2018 برای دومین بار در انتخابات برنده شده، اما خشم زیادی نسبت به فساد، سوءمدیریت مالی و وخیم تر شدن اوضاع در ارتباط با شبه نظامیان و افزایش خشونت اجتماعی وجود دارد. در ماه های اخیر جمعیت های بزرگی به رهبری امام محمود دیکو خواهان کناره گیری کیتا بوده اند.

واکنش ها

در پی این تحولات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان آزادی نامشروط رهبران مالی و بازگشت سریع به نظام قانون اساسی شده است.

موسی فکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، گفت که او بازداشت رئیس جمهوری مالی و نخست وزیر این کشور را قویا محکوم می نماید.

جامعه مالی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) گفت: این شورش در زمانی اتفاق می افتد که اکوواس برای چندین ماه مشغول ابتکار عمل و کوشش های میانجیگرانه با همه طرف ها در مالی بوده است.

مالی از پایگاه های مهم نیروهای فرانسوی است که با شبه نظامیان در منطقه صحرا می جنگند و این قدرت استعماری سابق فورا به تحولات سه شنبه واکنش نشان داد. دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت این کشور کوشش برای شورشگری جاری را محکوم می نماید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) به درخواست فرانسه و نیجر برای آنالیز تحولات کشور مالی تشکیل جلسه می دهد. مجلس مالی با صدور بیانیه ای خواهان آزادی بی قید و شرط کیتا و سومیلو بوییه مایگا و تمام اعضای بازداشتی دولت مالی و بازگشت فوری به نظم قانون اساسی شد.

سفارت آمریکا هم با ابراز نگرانی از تحولات مالی از شهروندانش در این کشور خواسته تا از تردد غیرضروری خودداری نمایند. در بیانیه این سفارتخانه آمده است: از تبادل آتش و ناآرامی در منطقه کاتی و همچنین عملیات های پلیس و ارتش در باماکو آگاه شدیم. گزارش های متعددی از تیراندازی در سراسر این شهر وجود دارد و همچنین گزارش هایی از تردد سربازان سوار بر کامیون و شلیک تیرهوایی در دست است. گزارش های متعددی از تجمع معترضان وجود دارد. آمریکا به تمام شهروندانش توصیه می نماید که در صورت امکان از این مکان ها دوری نمایند.

در همین حال فرماندهی آمریکا در آفریقا خاطرنشان کرد از تحرکات مشکوک به کودتا در مالی آگاه است. آمریکا تعداد محدودی پرسنل در مالی دارد که گفته می گردد برای فعالیت های مبارزه با تروریسم به همراه شرکای محلی و بین المللی است. فرماندهی آمریکا در آفریقا سه شنبه در بیانیه ای گفت: از تحولات کشور مالی آگاه هستیم. توجه ما به تمام اعضای سرویس آمریکا هست. ما همچنان به رصد اوضاع ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر، منابع رسانه ای در مالی از بازداشت سایف سانجو، دبیرکل امنیت ملی و انتقال او به پایگاه کاتی در شمال پایتخت خبر دادند. در همین حال، جنبش اپوزیسیون 5 ژوئن خواهان برگزاری راهپیمایی گسترده برای شادمانی بابت خروج کیتا از قدرت هستند.

دولت مراکش هم درباره تحولات مالی ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه مراکش خاطرنشان کرد: در راستای ثبات در مالی، مراکش از طرف های مختلف می خواهد تا وارد گفت وگویی مسوولانه شوند و به نظم قانون اساسی برای حفظ دستاوردهای دموکراتیک احترام بگذارند و از یک انحطاط که برای مردم مالی مضر است، جلوگیری نمایند.

همچنین اتحادیه اروپا کوشش برای کودتا در مالی را محکوم و تمام تغییرات مغایر با قانون اساسی را رد کرد. معاون کمیسیون اتحادیه اروپا در پیامی توییتری گفت: این اصلا نمی تواند راهی برای واکنش به این بحران عمیقا سیاسی-اجتماعی که چندین ماه است در مالی وجود دارد، باشد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "شورش در کشور اقتصادی؛ رئیس جمهور کناره گیری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورش در کشور اقتصادی؛ رئیس جمهور کناره گیری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید