اینها واقعاً ضرر دارند؟!

به گزارش هاست لینوکس، بسیاری از مواد غذایی باارزش در صورت استفاده بی رویه یا نابه جا می توانند مضر باشد. محققان آمریکایی دریافته اند که رژیم غذای مدیترانه ای می تواند خطر ناراحتی های قلبی را در بیماران قلبی افزایش دهد.در این مطلب به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم که باید در خصوص مصرف آن دقت کرد. این مواد غذایی عبارتند از:

اینها واقعاً ضرر دارند؟!

اینها واقعاً ضرر دارند؟!

Are These Really Bad؟

بسیاری از مواد غذایی باارزش در صورت استفاده بی رویه یا نابه جا می توانند مضر باشد. محققان آمریکایی دریافته اند که رژیم غذای مدیترانه ای می تواند خطر ناراحتی های قلبی را در بیماران قلبی افزایش دهد.در این مطلب به چند نوع از این مواد غذایی اشاره می کنیم که باید در خصوص مصرف آن دقت کرد. این مواد غذایی عبارتند از:

گریپ فروت:

این میوه ماده ای به نام نارینجبین (Naringenin) دارد که میزان قند خون را متعادل می نماید و با تحریک کبد در سوخت چربی اضافه ، مانع بروز سندروم سوخت و ساز که زمینه ساز بیماری دیابت است می گردد.

گریپ فروت می تواند میزان هورمون استروژن در بدن را افزایش دهد. زنان مسن تری که روزی یک چهارم گریپ فروت را مصرف می نمایند، 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اگر چه این میوه منبع عالی ویتامین C، فیبر و فیتونیوترینت ها است، اما مصرف روزی نصف گریپ فروت یا 250 میلی لیتر آبمیوه آن کافی است. در نهایت مصرف بیش از یک لیتر آب گریپ فروت یا 2 عدد در روز، به بدن ضرر می رساند و باید از آن پرهیز گردد.

مکمل های سویا:

از این دانه در تهیه سس و شیر سویا استفاده می گردد. سویا نسبت به گوشت، حاوی چربی اشباع شده کمتر و مقادیر فراوان اسید چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب مفید می باشد. دانه سویا تصفیه نشده هم حاوی تمامی 7 اسید آمینه اساسی لازم برای حفظ و بازسازی تمامی بافت های بدن از عضلات تا مو است. از طرف دیگر سویا حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی که مانع هضم پروتئین و جذب مواد معدنی می گردد و هم روی سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد. اگر چه سویا خطر بروز سرطان سینه را کمی کاهش می دهد اما تحقیقی که در آمریکا انجام گرفت، نشان داد مصرف مکمل های سویا می تواند برای افرادی که از این بیماری جان سالم به در بردند، کمی خطرناک باشد. مکمل های سویا حاوی میزان بالای ایزوفلاوانز (Isoflavones) شبیه به استروژن است که سلول های تومور را به تقسیم و تکثیر تشویق می نماید. کارشناسان، مصرف روزی یک وعده فرآورده تصفیه نشده سویا را توصیه می نمایند.

فلفل

کپسیسین (Capsaicin) موجود در فلفل، درد را تسکین می دهد، گردش خون را بهبود می بخشد و با تومورهای سرطانی مقابله می نماید. مصرف فلفل باعث کاهش وزن در افراد چاق می گردد. اما محققان دانشگاهی معتقدند مصرف روزی یک دانه فلفل تند، خطر سرطان معده را 15 درصد افزایش می دهد و سندروم تحریک پذیر روده را هم تشدید می نماید. فلفل با کاهش حفاظ های معده باعث زخم، سوء هاضمه یا سوزش سر دل می گردد. برای به دست آوردن حداکثر فایده، هفته ای 3 عدد فلفل همراه با رژیم غذایی تعادل بخورید.

ماهی چرب

ماهی ها سرشار از امگا3 هستند که مانع بیماری قلبی شده و سلامت مغز را هم تقویت می نماید. ماهی های چرب غنی از ویتامین های A و D هم می باشند. ماهی های چرب حاوی ویتامین D هستند که معمولا ً با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن فراوری می گردد.

ویتامین D سراتونین (Seratonin) ـ نوعی هورمون که روی روحیه فرد تاثیر مثبتی می گذارد ـ را تقویت می نماید. اما سموم موجود در دریاها که در بافت های چربی تجمع پیدا می نمایند، با محدود کردن توانایی فراوری انسولین در بدن، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد. بنابراین مصرف هفته ای 140 گرم به افراد عادی توصیه شده و زنان در سن باروری و بچه ها نباید هفته ای بیش از 2 وعده ماهی چرب بخورند.

زرد چوبه

کورکومین موجود در این ادویه علاوه بر تسکین علایم سندروم تحریک پذیر روده (IBC)، نقش محافظت از کبد و یاری به هضم چربی و خاصیت ضد توموری هم دارد. تحقیقاتی که به وسیله محققان آمریکایی انجام گرفته، نشان می دهد مصرف 2 وعده غذایی حاوی زردچوبه، در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. اگرچه مصرف روزی بیش از 100 میلی گرم می تواند منجر به زخم معده گردد. از آن جایی که زردچوبه باعث رقیق شدن خون می گردد، در صورتی که خونریزی دارید، قرار است عمل شوید یا داروی رقیق نماینده خون مصرف می کنید، از مصرف زیاد آن بپرهیزید. مصرف زیاد آن، میزان قند خون را کاهش می دهد. اگر با کمبود قند خون روبرو هستید، باید مصرف زردچوبه را به هفته ای یک قاشق مربا خوری محدود کنید.

منبع: راه موفقیت - شماره 25

منبع: راسخون

به "اینها واقعاً ضرر دارند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینها واقعاً ضرر دارند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید