22 سال از برد تاریخی تیم ملی ایران در سیاسی ترین بازی جام جهانی گذشت

به گزارش هاست لینوکس، تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه پیروز شد با شکست آمریکا به اولین برد خود در تاریخ جام جهانی دست پیدا کند.

22 سال از برد تاریخی تیم ملی ایران در سیاسی ترین بازی جام جهانی گذشت

به گزارش هاست لینوکس از ایرنا، سیاسی ترین بازی تاریخ جام جهانی، مادر تمام بازی ها و ... جزو مهمترین القابی بود که به این ملاقات عظیم داده شد.

31 خرداد ماه 22 سال قبل تیم ملی فوتبال ایران در دومین ملاقات خود در جام جهانی 1998 فرانسه رو در روی ایالات متحده آمریکا نهاده شد.

ملاقاتی که پس از قرعه کشی رقابت ها در مارسی فرانسه خیلی ها منتظرش بودند.

نزدیک به 40 هزار نفر در استادیوم ژرلاند حضور داشتند و اورس میر مشهور قضاوت این مسابقه را به عهده داشت.

جلال طالبی تیمش را با این ترکیب روانه میدان کرد: احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، نادر محمدخانی (افشین پیروانی)، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه (نعیم سعداوی)، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، حمید استیلی، مهرداد میناوند، خداداد عزیزی (علیرضا منصوریان) و علی دایی.

در سوی مقابل استیو سامپسون نیز از بازیکنانی چون کیسی کلر، ادی پوپ، کوبی جونز، کلودیو رینا، برایان مک براید و ... در ترکیب خود بهره می برد. بازنده این مسابقه از گردونه رقابت ها کنار می رفت و دیگر شانسی برای صعود نداشت.

هر 2 تیم در بازی اول به رقبای خود باخته بودند. ایران با یک گل به یوگوسلاوی باخته بود و آمریکا با حساب 2 بر صفر برابر آلمان شکست خورده بود.

پیش از آغاز بازی 2 تیم بازیکنان و اعضای کادر فنی 2 تیم برخورد گرمی با یکدیگر داشتند. رد و بدل شدن گل و هدیه بین کاپیتان های 2 تیم، دست دادن طولانی مدت سرمربیان 2 تیم و همچنین عکس یادگاری بازیکنان با یکدیگر نمونه ای از این رفتارها بود. اما با آغاز بازی کاملا همه چیز جدی شد و تنش بین بازیکنان شدت گرفت.

در دقیقه 41 حمید استیلی با ضربه سری باورنکردنی گل قرن را وارد دروازه کیسی کلر کرد. این ضربه سر از روی ارسال دیدنی جواد زرینچه از سمت راست به دست آمد. بازی در نیمه نخست با همین نتیجه به اتمام رسید. در 45 دقیقه دوم آمریکا جلو آمد.

یکی 2 بار تیر دروازه به یاری عابدزاده آمد. با این حال گل بعدی بازهم از طریق ایران زده شد. روی یک ضدحمله، پاس علی دایی، مهدی مهدوی کیا را در موقعیت تک به تک قرار داد و موشک فوتبال ایران در دقیقه 84 با ضربه ای نوک پا کار آمریکا را تمام کرد.

سه دقیقه بعد اشتباه عابدزاده در خروج از دروازه و همچنین دفع ناقص نعیم سعداوی باعث شد تا مک براید فاصله را به حداقل برساند اما مسابقه با فزونی 2 بر یک ایران به اتمام رسید. عابدزاده در لحظات پایانی سیو فوق العاده ای را از خود نشان داد و اشتباه روی گل را جبران کرد.

ایران با فزونی در این مسابقه به اولین برد خود در تاریخ جام جهانی دست پیدا کرد. ملی پوشان در ملاقات بعدی با 2 گل در برابر آلمان شکست خوردند و با سه امتیاز در رده سوم نهاده شدند و از صعود به دور بعد بازماندند.

منبع: جام جم آنلاین

به "22 سال از برد تاریخی تیم ملی ایران در سیاسی ترین بازی جام جهانی گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 سال از برد تاریخی تیم ملی ایران در سیاسی ترین بازی جام جهانی گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید