گوگل اندروید 13 و بخشی از قابلیت های آن را رسما به نمایش گذاشت

به گزارش هاست لینوکس، گوگل امشب و در جریان رویداد I/O 2022 خود رسما اندروید 13 و یک سری از قابلیت های این سیستم عامل مورد انتظار را به نمایش گذاشت.

گوگل اندروید 13 و بخشی از قابلیت های آن را رسما به نمایش گذاشت

همه ما بی صبرانه منتظر عرضه رسمی اندروید 13 هستیم اما متأسفانه این اتفاق تا قبل از پاییز که پیکسل های سری 7 رونمایی می شوند رخ نخواهد داد. اما حداقل نکته مثبت اینجاست که می دانیم این نسخه از اندروید چه قابلیت هایی دارد و قرار است چه تغییراتی را کمتر از شش ماه دیگر به گوشی اندرویدی ما اضافه کند.

اندروید 13 که با نام تیرامیسو شناخته می گردد، طبق توضیحات امشب گوگل، تغییرات بسیار زیادی خواهد داشت. از قابلیت های ظاهری گرفته تا بهبودهای نرم افزاری که بیشتر آن ها بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. اگر رویداد امشب را دنبال نموده باشید، احتمالا از تماشای این حجم از پیشرفتی که به لطف هوش مصنوعی محقق شده شگفت زده شده اید. اما اگر به هر دلیلی پیروز به تماشای مراسم نشدید و می خواهید درباره اندروید 13 بیشتر بدانید، با ما همراه باشید، چرا که می خواهیم به آنالیز مهم ترین قابلیت های اندروید 13 بپردازیم.

  • تم آیکون ها: اندروید 13 از قابلیتی با نام Themed Icons بهره می برد که از رنگ غالب تصویر زمینه شما الگوبرداری نموده و از آن برای رنگ آمیزی آیکون ها استفاده می نماید. هر اپلیکیشنی که از این قابلیت پشتیبانی کند، به این رنگ در می آید. در واقع بهتر است بگوییم این قابلیت که در اندروید 13 در حالت بتا قرار گرفته است، به شما اجازه می دهد فقط رنگ آیکون های استوک گوگل را تغییر دهید و نه اپ های شخص ثالث. این قابلیت درست مانند پالت رنگی سامسونگ است که فقط در گوشی های شرکت کره ای دیده می گردد.
  • تم های رنگی: به صورت کلی هم 4 رنگ مختلف، صرف نظر از تصویر زمینه ای که انتخاب می کنید، برای تغییر رنگ رابط کاربری گوشی وجود خواهد داشت. اما مثلا در اندروید 12 شما فقط می توانستید رنگ غالب تصویر زمینه را برای طراحی رابط کاربری بهره ببرید.
  • ویجت کنترل رسانه تازه: در اندروید 13، کاربران به ویجتی بسیار مجذوب نماینده و رنگارنگ برای کنترل رسانه دسترسی خواهند داشت. این منو اکنون آلبوم هنری را با جلوه های رنگی چشم نوازی به نمایش می گذارد که در نوع خود جالب است.
  • زبان مختلف بر اساس هر برنامه: یکی از مهم ترین قابلیت های اندروید 13 این است که دیگر احتیاجی نیست زبان هر اپلیکیشن را هر بار تغییر دهید. به لطف قابلیت تازهی که در اندروید مورد انتظار وجود دارد، کاربران دوزبانه می توانند هر اپلیکیشن را با زبانی که می خواهند داشته باشند. برای مثال زبان گوشی شاید روی فارسی تنظیم باشد اما اپلیکیشن بانک دیگر به خاطر زبان غالب گوشی، فارسی نخواهد شد و می توان آن را روی هر زبان دیگری تنظیم کرد. این قابلیت هنوز در بتای اندروید 13 هم در دسترس نیست.
  • بهبود حریم خصوصی: حریم خصوصی یکی از بخش هایی است که هر سال در اندروید تازه شاهد ارتقای آن هستیم. اندروید 12 بخش بزرگی از این تغییرات را با خود به همراه آورد اما به نظر می رسد در اندروید 13 هم شاهد تغییراتی گسترده خواهیم بود. از جمله این موارد می توان به کلیپ برد اشاره نمود. کلیپ برد اکنون به صورت اتوماتیک، بعد از مدت زمانی معین پاک می گردد تا کسی به صورت اتفاقی یا عمدی به آن دسترسی پیدا نکند. یک بخش تازه و یکپارچه هم تحت عنوان Privacy & Security (امنیت و حریم خصوصی) در تنظیمات اصلی گوشی به وجود آمده تا کاربران بتوانند تمام گزینه های مربوط به این بخش را در آن مشاهده نمایند. در این صفحه هر گزینه ای که برای انجام کارهای امنیتی احتیاج دارید در دسترس تان قرار خواهد گرفت که می تواند بسیار کاربردی باشد. یکی از مهم ترین قابلیت های حریم خصوصی در اندروید 13 هم اجازه دسترسی است. به گونه ای که اپ ها دیگر برای دسترسی به یک بخش خاص اجازه دریافت نمی نمایند، بلکه برای ارسال اعلانات این کار را انجام می دهند که مدت ها بود منتظر چنین قابلیتی بودیم.
  • بهبود تجربه کار با تبلت: اندروید 13 به گونه ای بهینه شده که در تبلت ها هم می توان به برترین شکل ممکن از آن و قابلیت های متنوعی که دارد بهره برد. گوگل یک سری قابلیت های انحصاری هم برای تبلت ها در نظر گرفته که از جمله این موارد می توان به نوار وظیفه تازه اشاره نمود که کار کردن با آن زمانی که همزمان با دو اپلیکیشن مشغول کار هستید بسیار آسان تر شده است. عدم واکنش به فرامین لمسی در نتیجه برخورد کف دست به صفحه هم یکی دیگر از قابلیت های اندروید 13 مخصوص تبلت هاست تا بدین ترتیب کاربر به راحتی کف دست خود را روی صفحه بگذارد، بدون اینکه نگران بازخوردی از سوی تبلت باشد. این باعث می گردد کاربر حین نوشتن متون مختلف یا طراحی و …، حس نوشتن روی کاغذ را داشته باشد و خسته نگردد.

این قابلیت ها تمام چیزی نیستند که قرار است با اندروید 13 منتشر شوند. اما در این مطلب کوشش بر این بود که به مهم ترین آن ها اشاره کنیم. گفتنی است اندروید تازه در ماه آگوست یا سپتامبر (اواخر تابستان، اوایل پاییز) رسما رونمایی خواهد شد و گوشی های پیکسل 4 به بعد از آن پشتیبانی خواهند کرد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل اندروید 13 و بخشی از قابلیت های آن را رسما به نمایش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل اندروید 13 و بخشی از قابلیت های آن را رسما به نمایش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید