گزارش، کاهش امید مردم ترکیه نسبت به تغییر مثبت استانداردهای زندگی

به گزارش هاست لینوکس، تحقیقات مرکز آمار و موسسه متروپل نشان می دهد که تنها 24 درصد از مردم ترکیه نسبت به آینده خوشبین هستند و 76 درصد از مردم٬ امیدی به تغییر مثبت استانداردهای زندگی شان در سالیان آینده ندارند.

گزارش، کاهش امید مردم ترکیه نسبت به تغییر مثبت استانداردهای زندگی

به گزارش گروه بین الملل هاست لینوکس، آنالیز احساس خوشبختی و رضایت یا شوربختی و اعتراض٬ از مفاهیم پایه و مهم در حوزه مطالعات جامعه شناسی سیاسی٬ روانشناسی اجتماعی و همچنین آنالیز کارنامه دولت ها و حکومت ها است.

امروزه به منظور دست یافتن به منابع اطلاعاتی روشنی برای سنجش و پایش میزان رضایت شهروندان از زندگی شان٬ از روش های مختلفی بهره می گیرند که متعارف ترین آنها٬ تحقیقات میدانی مراجعه حضوری پرسشگران به آحاد و اقشار مختلف مردم جامعه٬ نظرسنجی اینترنتی و نظرسنجی تلفنی است.

کسب اطلاع و سنجش میزان رضایت شهروندان و تامل بر مفاهیم خوشبختی و یا نارضایتی٬ نه تنها برای حکومت ها و احزاب حاکم٬ بلکه برای مخالفین و منتقدین آنان نیز اهمیت ویژه ای دارد و می تواند به طور همزمان٬ هم عصای دست دولتمردان و هم گزک و چماق دست مخالفین باشد.

اسفندر کورکماز اقتصاددان و تحلیل گر ترک به منظور ارائه تصویری عینی و روشن از میزان رضایت شهروندان ترکیه٬ به آنالیز این موضوع پرداخته و تحلیل نهایی خود را در روزنامه ینی چاغ منتشر نموده است.

او در تحلیل خود٬ از آمارها و اطلاعاتی بهره گرفته که توسط نهادهای رسمی دولتی گردآوری شده و تحلیل گر٬ به صحت اطلاعات مزبور٬ باور داشته است.

کاهش رضایت عمومی مردم در ترکیه

10 روز پیش مرکز آمار ترکیه (TÜİK) آمارهای برخاسته از تحقیقات میدانی به منظور سنجش میزان رضایت عمومی مردم ترکیه را منتشر کرد.

مرکز آمار ترکیه٬ گزارش نهایی خود را به عنوان آنالیز میزان رضایت مردم ترکیه از شرایط زندگی منتشر نموده است که یکی از مهم ترین و کلی ترین نتایج اولیه این گزارش از این قرار است:

در سال 2010 میلادی میزان رضایت مردان از زندگی در ترکیه در حد 59.6 درصد بود. اما این آمار در سال 2019 میلادی دچار تغییر محسوس شده و میزان رضایت٬ به 47 رصد کاهش پیدا نموده است.

در ادامه گزارش مزبور به نمونه های آماری مهمی اشاره شده که نتیجه گیری های آن٬ تا حد زیادی نگران نماینده است.

به عنوان نمونه این موارد:

در 9 سال گذشته٬ آمار ازدواج با کاهش جدی روبرو شده و سن ازدواج به طرز مشهودی بالا رفته است.

روحیه پایین٬ رضایت اندک

تحلیل نتایج تحقیقات میدانی وسیع مرکز آمار ترکیه٬ به روشنی نشان می دهد که مردم ما از روحیه و نشاط بالایی برخوردار نیستند و با مسائل و گرفتاری های جدی روبرو هستند و به همین خاطر٬ سطح رضایت آنان از زندگی در ترکیه پایین آمده و کمتر از سابق٬ احساس خوشبختی می نمایند.

البته این فقط مرکز آمار رسمی دولتی ترکیه نیست که نسبت به این مسائل حساس شده و در خصوص چنین موضوعاتی تحقیق می نماید.

متروپول هم به عنوان یکی از شرکت های تحقیقاتی و نظرسنجی مشهور بخش خصوصی٬ یک ماه پیش به سرفصل آنالیز استانداردهای زندگی در ترکیه از نظر مردم٬ سراغ شهروندان رفته و جویای نظرات آنان شد.

متروپول از مردم کوچه و خیابان پرسید: به طور کلی و عمومی از استانداردهای زندگی در ترکیه٬ راضی هستید؟

21.7 درصد از مردم٬ به این شکل پاسخ دادند: بله. راضی هستم.

42 درصد از مصاحبه شوندگان گفتند: خیر راضی نیستم.

با سرشکن کردن پاسخ های متفاوت بین این دو گروه می توان در مجموع چنین گفت: 34 درصد از مردم ترکیه نسبت به استانداردهای زندگی در کشور راضی و در مقابل٬ جمعیتی در حد 66 درصد ناراضی هستند.

یکی دیگر از مسائل مهم مرتبط با سنجش میزان رضایت شهروندان٬ فهم این نکته است که آنان چه دیدگاه و نگرشی نسبت به آینده کشور دارند. آیا امیدی در دل و ذهن آنها وجود دارد و فکر می نمایند اوضاع قرار است بهتر گردد؟ یا این که نومید شده و احساس می نمایند که قرار است استانداردهای زندگی در ترکیه٬ روز به روز بدتر و بدتر گردد؟

نتایج نظرسنجی نشان دهنده این است که دست کم نیمی از مردم نومید هستند و تصور نمی نمایند که در آینده ای نزدیک٬ تغییر مثبتی در استانداردهای زندگی آنها و خانواده هایشان ایجاد گردد.

آنالیز های متروپول نشان داده که تنها 18 درصد از مردم معتقدند که استاندارد زندگی در ترکیه در جهت اصلاح و بهتر شدن است.

در تحلیل نهایی نتایج تحقیقات میدانی مرکز آمار ترکیه و همچنین تحقیقات میدانی موسسه بخش خصوصی متروپل٬ می توان در یک جمع بندی نهایی به این اشاره نمود که تنها 24 درصد از مردم ترکیه نسبت به آینده خوشبین هستند و 76 درصد از مردم٬ امیدی به تغییر مثبت استانداردهای زندگی شان در سالیان آینده ندارند.

آمارها نشان می دهند که 4.5 میلیون نفر از مردم بیکارند اما واقعیت میدانی این است که اطلاعات بسیاری از بیکارهای واقعی هم ثبت نشده و رقم دقیق و واقعی چیزی در حد 6.5 میلیون نفر است که با احتساب خانواده ها٬ دست کم 15 میلیون نفر٬ تحت تاثیر مسائل ناشی از بیکاری قرار می گیرند.

حالا چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: توجه به واقعیت های بیان شده در نظرات مردم و آمار و ارقامی که از تحقیقات میدانی به دست آمده٬ هم برای حکومت مهم است و هم برای مخالفین.

سران دولت و مدیران رده بالای کشور باید به این آمارها توجه نمایند و ضمن آنالیز دلایل دقیق نارضایتی مردم٬ به راه حل و فرمول هایی بیاندیشند که در میان مدت توان تغییر نظرات مردم را داشته باشد. در همین حال٬ احزاب و جریانات سیاسی مخالف هم قرار نیست فقط غر بزنند. آنان نیز باید راه حلهای جایگزین و آلترناتیو پیدا نموده و آنها را در اختیار دولتمردان قرار دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، کاهش امید مردم ترکیه نسبت به تغییر مثبت استانداردهای زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، کاهش امید مردم ترکیه نسبت به تغییر مثبت استانداردهای زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید