نگاهی به کولر گازی پرتابل گری و ویژگی های منحصر به فرد آن

به گزارش هاست لینوکس، کولر گازی پرتابل گری یکی از محبوب ترین وسایل تهویه مطبوع هوا محسوب می گردد که مدل و کاربرد های مختلفی دارد.

نگاهی به کولر گازی پرتابل گری و ویژگی های منحصر به فرد آن

با آغاز فصل گرما و تابستان، کولر می تواند دمای محیط را برترین نحو ممکن متعادل و مطلوب کند. در زمان گذشته بیشتر خانواده های ایرانی از کولر آبی برای سرد کردن منازل خود استفاده می کردند. اما اکنون بیشتر افراد ترجیح می دهند از کولرگازی استفاده نمایند؛ زیرا قادر است دمای هوا را به صورت یکنواخت خنک و سرد کند.

کولر گازی دارای انواع متفاوتی است که هر کدام آن ها عملکرد خاص خود را دارند. کولر گازی پرتابل گری یکی از برترین انواع کولرهای گازی به شمار می رود که ویژگی های منحصر به فردی دارد. در ادامه قصد داریم به توصیف کولر گازی پرتابل گری بپردازیم؛ بنابراین با ما همراه باشید.

کولر گازی پرتابل گری چیست؟

کولر گازی پرتابل گری یکی از متداول ترین و پرکاربردترین سیستم های تهویه هوا به شمار می رود. همانطور که می دانید واژه پرتابل در انگلیسی به معنای قابل حمل است. در واقع این کولر گازی قابلیت حمل و نقل و نصب آسان دارد که به دیوار و یا سقف متصل نمی گردد. به همین علت برای افرادی که مستاجر هستند مناسب است. بعلاوه برای منازل مسکونی، دفاتر و پروژه های ساختمانی این کولر کاربرد فراوانی دارد.

کولر گازی پرتابل گری در سایز و مدل های مختلفی وجود دارد و معمولا حالت ایستاده دارند. در حقیقت تمامی اجزا و قطعات این دستگاه داخل یونیت قرار می گیرند به همین علت برای فضاهای کوچک مناسب اند. این کولر نسبت به سایر کولرهای گازی و آبی از قدرت خنک نمایندگی بالایی برخوردار است به همین علت از آن استقبال فراوان شده است. در ضمن کولر پرتابل دارای خاصیت قابلیت تنظیم ارتفاع بین 3 الی 4 متر است.

نحوه کار کولر گازی پرتابل گری

در کولر گازی پرتابل گری دو موتور و یک کمپرسور وجود دارد که هر کدام آن ها وظیفه خود را انجام می دهند. در حقیقت یک موتور هوای خنک را منتقل می نماید و موتور دوم هوای گرم محیط را به وسیله کمپرسور خارج می نماید. این کولر می تواند هوای گرم و خشک محیط را به خود جذب کند. سپس به وسیله فن، هوای گرم محیط را به هوا سرد و خنک تبدیل کند و در پایان آن را به فضا انتقال دهد. بعلاوه در محیطی که رطوبت وجود دارد می تواند به صورت کامل آن را خارج کند.

در حقیقت کولر گازی پرتابل گری دارای سنسور هوشمند است. چرا که می تواند هنگامی که آب دستگاه خارج نگردد به کاربر پیام دهد. از این رو با استفاده از شیلنگ مخصوص می توان آب حاصل از تعریق را به بیرون منتقل کرد. شایان ذکر است کمپرسوری که در این کولر وجود دارد احتیاج به خرید موتور جداگانه را برطرف نموده است.

انواع کولر گازی پرتابل گری

کولر گازی پرتابل گری بر پایه دو نوع تک لوله و دو لوله ارائه شده است که در ادامه قصد داریم به توصیف آن ها بپردازیم.

تک لوله

همانطور که از نامش پیداست این کولر دارای یک لوله است که به علت عملکرد مناسب و قیمت به صرفه با استقبال خوبی روبرو شده است. در واقع این کولر باید در محلی نصب گردد که لوله آن بتواند گرمای هوا را به وسیله پنجره به بیرون انتقال دهد. متاسفانه در هنگام انتقال هوا به بیرون، محیط با کاهش فشار هوا روبرو می گردد. به همین علت توصیه می گردد که قبل از روشن شدن کولر درب و پنجره به طور کامل بسته گردد.

انواع کولر پرتابل

دو لوله

کولر گازی دو لوله با استفاده از یک لوله، هوا خنک را به داخل محیط انتقال می دهد و با یاری لوله دیگر گرما محیط را به بیرون راهنمایی می نماید. در حقیقت استفاده از کولر گازی دو لوله باعث شده است که انرژی کمتری مصرف گردد. اما از آنجایی که دارای هزینه بالا در مراحل نصب و راه اندازی است نسبت به کولر گازی تک لوله کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

مراحل نصب کولر گازی پرتابل گری

  • برای این کار ابتدا بایستی دفترچه راهنمای کولر پرتابل را مطالعه کنید تا با تجهیزات آن آشنا شوید.
  • قبل از اینکه برای نصب اقدام کنید ابتدا باید محل مناسب را بیابید. برترین مکانی که کولر می تواند در آنجا نصب گردد محلی است که نزدیک پنجره بوده و نزدیک آن پریز قرار داشته باشد. دقت داشته باشید که کولر باید در سطح کاملا صاف نصب گردد و بعلاوه 8 الی 15 سانتی متر است با دیوار و پریز فاصله داشته باشد.
  • در مرحله بعد باید مهر و موم را به خوبی محکم کنید تا پنل هواکش عملکرد بهتری را ارائه دهد. بعلاوه صفحه مهر و موم باید به طور مناسب و استاندارد در شکاف پنجره قرار گیرد و طول آن ثابت باشد.
  • شیلنگ پلاستیکی که دارای دو سر است را به آداپتور Aو B متصل کنید. سپس سر دیگر را به صفحه مهر و موم وصل کنید.
  • در آخرین مرحله کولر گازی پرتابل را به برق بزنید و اقدامات نهایی را برای تنظیم دمای دلخواه معین کنید.

کولرهای پرتابل

مزایا کولر پرتابل گری

  • از مزایای اصلی کولر پرتابل قابلیت حمل و نقل آسان و سبک بودن آن است. به طوری که می توان در هر مکانی آن را نصب کرد .
  • این دستگاه به علت ظرفیت بالا هوادهی می تواند فضاهای متفاوت را با کمترین زمان ممکن سرد و خنک کند.
  • به علت وجود فیلتر چند لایه هوا محیط را با کیفیت و تازه می نماید.
  • برای مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی مرطوب هستند مناسب است. چرا که رطوبت هوا را به برترین نحو ممکن از بین می برد.
  • کولر گازی پرتابل دارای نصب آسان است و در مقایسه با سایر کولرهای گازی از هزینه کمتری برخوردار است.

معایب کولر پرتابل گری

  • استفاده از کولر گازی پرتابل گری برای مکان های بزرگ و متراژ بالا مناسب نیست چرا که برای فضاهایی کوچک مانند سوئیت و اتاق طراحی شده اند.
  • برای نصب آن پنجره یا یک قسمت خارجی لازم است که ممکن است فضا و دکوراسیون را کمی نامناسب کند.
  • از آنجایی که تمامی قطعات و تجهیزات به کار رفته در کولر در یک یونیت واقع شده است باعث ایجاد آلودگی صوتی در محیط شده است.

جمع بندی

تحمل روزهای گرم و طاقت فرسا تابستان برای هر فردی سخت است و شما می توانید با انتخاب مطلوب و عاقلانه فضایی سرد و خنک برای خود به ارمغان آورید. از این رو خرید کولر گازی پرتابل گری یکی از برترین وسایل سرمایشی محسوب می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نگاهی به کولر گازی پرتابل گری و ویژگی های منحصر به فرد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کولر گازی پرتابل گری و ویژگی های منحصر به فرد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید