مورمور شدن پاها قبل از خواب و درمان آن

به گزارش هاست لینوکس، سندرم پاهای بی قرار اختلالی است که با احساس مور مور شدن در عضلات پا مشخص می شود. این اختلال می تواند بدون دلیل یا این که ثانویه به مشکلاتی مثل فقر آهن - نارسایی کلیه - دیانت یا حاملگی باشد. فرد مسئله ای را در یک یا

مورمور شدن پاها قبل از خواب و درمان آن

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

سندرم پاهای بی قرار اختلالی است که با احساس مور مور شدن در عضلات پا معین می شود. این اختلال می تواند بدون دلیل یا این که ثانویه به مشکلاتی مثل فقر آهن - نارسایی کلیه - دیانت یا حاملگی باشد. فرد مسئله ای را در یک یا هر دو پایش احساس می کند که نمی تواند به درستی آن را توصیف کند. افراد مبتلا این احساس را مورمور شدن، احساس برق در پاها، احساس بی قراری، احساس خارش زیر پوست، احساس حرکت حشره زیر پوست و... توصیف می کنند. این احساس ناخوشایند باعث می شود که فرد مجبور شود پاهایش را تکان دهد و با تکان دادن پاها تا حدی احساس راحتی کند. بعضی بیماران می توانند مدتی در مقابل آن مقاومت کنند ولی اغلب نمی توانند مقاومت را ادامه دهند. علایم این اختلال معمولاً غروب ها و شب ها تشدید می شود. هنگامی که فرد بی حرکت است یا دراز کشیده و قصد خواب دارد، بی قراری شدیدتر می شود و هنگامی که فرد به شدت مشغول انجام کاری است مثلاً بازی کامپیوتری انجام می دهد، علایم کاهش می یابد و معمولاً در فاصله صبح تا ظهر کاهش بیش تری می یابد یا از بین می رود.

این افراد در شرایطی که مجبورند بی حرکت باشند، مثل هنگام حضور در جلسات رسمی، سینما یا تئاتر و مسافرت طولانی با هواپیما یا ماشین دچار مشکل می شوند.

این اختلال در 5 درصد مردم مشاهده می شود. نشانه ها در هر سنی، از کودکی تا پیری، می توانند شروع شوند ولی بیش تر در میانسالی بروز می کنند.

درمان

این اختلال درمان قطعی و ثابت شده ای ندارد، ولی با ماساژ و حرکت دادن می توان آن را تخفیف داد. عدم مصرف چای و قهوه هم می تواند در کاهش علایم مؤثر باشد. در بیماران با اختلال دایمی پاهای بی قرار به خصوص کسانی که دچار اختلال خواب هستند، مراجعه به پزشک و درمان های دارویی توصیه می شود.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "مورمور شدن پاها قبل از خواب و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورمور شدن پاها قبل از خواب و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید