فورتنایت چگونه آینده بازی ها و متاورس را شکل خواهد داد؟

به گزارش هاست لینوکس، برای اینکه بفهمید فورتنایت تا 10 سال دیگر به چه شکلی خواهد بود، ابتدا باید چیزی را که امروز هست، تعیین کنید و این کار آسانی نیست و شامل یک فهرست غیرجامع می گردد: فورتنایت یک بازی دفاع از قلعه (Tower Defence) با موضوع بقا و همکاری مشترک است. فورتنایت یک بازی بتل رویال رایگان و بسیار محبوب است که به طور برجسته دارای مکانیک ساخت وساز است. فورتنایت بعلاوه یک بازی رایگان و بسیار محبوب بتل رویال است که هیچ مکانیزم ساخت وسازی ندارد. فورتنایت یک پدیده خاص استریم است که به پیروز حرفه صدها سرگرم کننده و استریمر دامن زده است. فورتنایت یک ورزش الکترونیکی (ای اسپورت) است. فورتنایت مقصدی برای کنسرت ها، نمایش فیلم ها و دیالوگ های مربوط به نژاد در آمریکا است. فورتنایت ابزاری برای خالقان است تا حالت های بازی خود را بسازند و به اشتراک بگذارند. فورتنایت یک ویترین فروشگاهی است که امیدوار است تا حد امکان لباس ها و لوازم جانبی و تزئینی مختلف را بفروشد. فورتنایت از نظر بسیاری نزدیک ترین چیزی است که ما در حال حاضر به متاورس داریم.

فورتنایت چگونه آینده بازی ها و متاورس را شکل خواهد داد؟

هیچ یک از این موارد احتمالاً در 10 سال آینده ساده تر نخواهد شد. کریس فرانکلین (Chris Franklin)، مقاله نویس ویدئویی، حدود دو سال پیش ویدئویی را تحت عنوان The Party Thats a Platform کار کرد که به برخی از این تنش ها می پردازد، به ویژه تنش هایی که بین یک بازی سرگرم نماینده، مقصدی برای رویدادهای جدی و محصولی سود محور ایجاد می گردد. او گفته بود که نمی داند آن ها چگونه می خواهند نظم و چهارچوب تعیینی به این مجموعه بدهند.

بازی فورتنایت (Fortnite) در سال 2011 تحت عنوان فورتنایت: نجات دنیا (Fortnite: Save the World) معرفی گردید و در ژوئیه سال 2017 در قالب دسترسی زودهنگام (early access) منتشر شد. با این حال، آن بازی که در ژانر دفاع از قلعه (Tower Defence) منتشر شده بود، در زمانی وارد بازار شد که بازی پابجی (PlayerUnknowns Battlegrounds) توانسته بود در ماه مارس همان سال به یک موفقیت غافلگیرنماینده تبدیل گردد و با ویژگی های آثار بتل رویال توجه های فراوانی را به خود جلب کند. تنها در عرض دو ماه، شرکت اپیک گیمز به این موضوع پاسخ داد و فورتنایت: بتل رویال (Fortnite: Battle Royale) را منتشر کرد.

فورتنایت بتل رویال به سرعت نسخه نجات دنیا را تحت الشعاع قرار داد و محبوبیت مداوم و باورنکردنی آن باعث شد که یکی از مهم ترین بازی ها و پدیده های تفریح دهه آینده خلق گردد. کریس فرانکلین در ویدئوی خود می گوید: من فکر می کنم که بازی توانست به سطحی از پیوستگی و چسبندگی فرهنگی دست پیدا کند. از بسیاری از جهات، انگار شاهد معادل Counter-Strike: GO برای فروشگاه اپیک گیمز بودیم. این همان اثر بزرگی بود که قرار است برای همواره در این پلتفرم تجربه و محبوب گردد. Counter-Strike: GO یک دهه پیش منتشر شد اما همچنان به صورت میانگین 600 هزار بازیکن همزمان در استیم دارد.

مکانیزم های دقیقی که فورتنایت بتل رویال را در سال 2023 شکل می دهند، کمتر آشکار است. در حالی که زمانی یکی از مکانیک های مهم و اصلی بازی مکانیک ساخت وساز بود که از نسخه نجات دنیا قرض گرفته شده بود، اپیک اخیراً یک حالت بدون مکانیک ساخت وساز را منتشر نموده است. استریمرهای معروفی همانند SypherPK فکر می نمایند که این این نسخه به خاطر محدودیت های اندکی که برای آغاز برای افراد تازه کار دارد، می تواند به طور فزاینده ای محبوب و پرطرفدار گردد. با این وجود، او از سوی دیگر می گوید که این نسخه ممکن است برای بازیکنان حرفه ای تر یا برای فضای رقابتی تر فورتنایت که حول استراتژی های مربوط به مکانیک ساخت وساز می چرخد، تأثیر منفی داشته باشد. به همین خاطر، او حدس می زند که مسابقات سطح بالای ای اسپورت فورتنایت برای مخاطبان به خصوص بازیکنان تازهتری که کمتر با مکانیک ساخت وساز سروکار دارند یا از آن استفاده نمی نمایند، گنگ گردد زیرا در این مسابقات مکانیک ساخت وساز اهمیت زیادی دارد. SypherPK پیش بینی می نماید که در نتیجه این فرایند، شاهد کاهشی در اندازه بازدید و تعداد شرکت نمایندگان در مسابقات ای اسپورت فورتنایت باشیم.

صرف نظر از اینکه حالت بتل رویال در 10 سال آینده چگونه به نظر می رسد، این احتمال وجود دارد که به طور فزاینده ای تحت الشعاع سایر کاربردهای فورتنایت قرار بگیرد. راف کاستر (Raph Koster)، مدیر عامل Playable Worlds که از سال 1993 به ساخت دنیاهای مجازی می پردازد، انتظار دارد که سبک بتل رویال به طور کلی و به طور خاص فورتنایت: بتل رویال به مرور زمان محبوبیت خود را از دست بدهند. او پیش بینی می نماید که این موضوع به حالت های دیگر - و حالت های بالقوه تازه که هنوز در نظر گرفته نشده اند - اجازه می دهد تا کنترل این فضا را در اختیار بگیرند.

در حال حاضر، دیگر جنبه اصلی فورتنایت حالت Creative است، یک حالت سندباکس که بازیکنان را دعوت می نماید تا بازی های خود را بسازند. کاستر این را به عنوان گزینه ای با سرعت پایین تر می بیند که با جلوگیری از فرسودگی بازیکنان و بازگشت به مکان های دیگر، طول عمر فورتنایت را افزایش می دهد. او می گوید: حالت بتل رویال بازی و فضای اجتماعی آن که از حالت Creative ناشی می گردد، همدیگر را تقویت می نمایند - وقتی از یکی خسته شدید، می توانید به سمت دیگری بروید و بالعکس.

آرون گاست (Aron Garst) در سایت Wired حالت Creative را آینده فورتنایت نامیده است و به نظر می رسد که بین بازیکنان هم این بخش در حال رشد است و افرادی در آن حرفه ای شده اند. هیلی اوربانوس (Haley Urbanus) یکی از این حرفه ای ها است که مهارت های طراحی خود را تنها به وسیله آزمایش و امتحان کردن این بخش در فورتنایت آموخته است. استودیویی که او با آن کار می نماید، Atlas Creative، با برندهایی مانند Alienware و Target همکاری نموده است تا برای آن ها نقشه های سفارشی برای بازی ها بسازد. هیلی اوربانوس می گوید: من فکر می کنم بازیکنان در آینده از بخش بتل رویال دورتر و به بخش Creative بیایند.

برخی از نقشه های بخش Creative میلیون ها بار بازی شده است که از میان این نقشه ها می توان به یکی از نقشه های ساخته شده به وسیله خود هیلی اوربانوس اشاره نمود. یک مکان پنهان شده در زیر آب که 45 میلیون بار بازی شده است. در زمان نوشتن این مطلب، اپیک گیمز اعلام نموده بود که Creative یک بازنگری و تحول اساسی 2.0 دریافت خواهد نمود، اگرچه جزئیات آن هنوز در دسترس نیست اما اوربانوس فکر می نماید که این امکان وجود دارد که در آینده بازیکنان فورتنایت چیزی نزدیک به موتور آنریل انجین شرکت اپیک را به عنوان ابزاری برای استفاده همه به دست آورند.

تغییر مهم دیگری که اوربانوس پیش بینی می نماید، نحوه رسیدن این بازی ها به بازیکنان دیگر است. او می گوید: در حال حاضر ما یک سیستم اکتشاف داریم که الگوریتم-محور است. من می گویم شاید در پنج سال آینده این می تواند چیزی شبیه به فروشگاه اپیک گیمز باشد اما برای فراورینمایندگان محتوا. او بعلاوه به مدلی اشاره نمود که در حال حاضر به وسیله سایر بازی های با موضوع محتوای فراوری شده به وسیله کاربر مانند Roblox استفاده می گردد، جایی که سازندگان می توانند دارایی ها و بازی ها را با بهره ای از فروش در اپیک گیمز استور به دست آورند.

او در ادامه اضافه می نماید: و سپس سمت دیگری از این ماجرا وجود خواهد داشت که در آن افراد دیگری هستند که در متاورس به ساخت وساز دنیاهای خود خواهند پرداخت. به نظر می رسد هر زمان که به آینده فورتنایت اشاره می گردد، ایده متاورس هم در پس زمینه دیده می گردد. کاستر در یک نوشته در بلاگ خود شرح می دهد که متاورس فراتر از یک دنیای آنلاین در یک اثر MMO یا دنیاهای مختلف اثری مثل Roblox یا حتی حالت فعلی Creative بازی فورتنایت است. به صورت خلاصه، متاورس خود را با دنیا واقعی ادغام خواهد نمود. انیکه فورتنایت چگونه به آن نزدیک گردد، هنوز کاملاً تعیین نیست اما برنامه هایی برای آن وجود دارد.

کاستر می گوید: تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز، تا به حال به صورت آشکار و واضح بیان نموده است که این (متاورس) آینده ای است که برای فورتنایت می بیند، یک پلتفرم متاورس جاه طلبانه. اپیک به درخواستم ما برای اظهار نظر درباره جاه طلبی های خود برای آینده این بازی در یک دهه آینده چیزی نگفت اما کاستر می گوید که محبوبیت فورتنایت و مالکیت آن از موتور آنریل انجین از مزایای اپیک است که ممکن است در این کوشش بتواند از آن استفاده کند. اما او معتقد است که اپیک هنوز راه برای رسیدن به مواردی مانند پیچیدگی اجتماعی، آزادی عمل و غیره این بستر تازه دارد.

اینکه آیا محبوبیت فعلی فورتنایت در دنیا متاورس هم به خوبی ترجمه و تبدیل می گردد، پرسش دیگری است. فرانکلین می گوید: واقعاً هیچ علاقه ای از طرف کاربران در متاورس وجود ندارد. فورتنایت محبوب است زیرا این یک بازی ویدئویی محبوب برای استریم و بازی کردن با دوستان است.

فورتنایت بعلاوه یک بازی محبوب است زیرا به صورت مداوم از زمان عرضه نسخه بتل رویال که فقط چند هفته بعد از نسخه اولیه نجات دنیا انجام شد، در حال تکامل است. رشد و تکامل در قالب حالت های تازه ادامه خواهد داشت. کاستر می گوید: کنسرت ها و رویدادهای درون فورتنایت احتمالاً به زودی به یک بخش کاملاً مجزا و کامل تبدیل خواهند شد. کریس فرانکلین بعلاوه یک نسخه فرعی با موضوع تجربه ها (experiences mode) را پیش بینی می نماید و می گوید که این حالت ممکن است اینگونه باشد: شما می توانید به این حالت بیایید و خانه کودکی کسی را ببینید، در موزه ای که در رم واقع شده است قدم بزنید و سپس به ماه بروید و فرود آپولو 11 را دوباره زنده و بازسازی کنید.

با این اوصاف، شرایط فورتنایت در سال 2032 چگونه خواهد بود؟ احتمالاً به شکلی که اکنون می بینیم اما با چیزهای بیشتر و تازه دیگر. بر اساس حرف های فرانکلین و اوربانوس، هسته اصلی حالت بتل رویال و حالت Creative حتی اگر جزئیات آن ها تغییر کند، همچنان باقی خواهد ماند. با این وجود، طبق نظر آن ها فورتنایت توسعه پیدا خواهد نمود. کاستر هم در پایان می گوید: این همانند ساختار یک کارناوال خواهد بود که هر کدام از این بخش ها جزئی از تجربه بزرگ و کلی آن هستند و بخشی از تفریح و جذابیت آن را شکل می دهند. به همین علت است که ما بسیاری از دنیاها و دنیا های آنلاین را به عنوان پارک های موضوعی (theme parks) خطاب می کنیم.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ

به "فورتنایت چگونه آینده بازی ها و متاورس را شکل خواهد داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فورتنایت چگونه آینده بازی ها و متاورس را شکل خواهد داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید