روزنامه جوان: مالیات طلا فروشان از بعضی کارگران کمتر است!

به گزارش هاست لینوکس، روزنامه جوان نوشت: در حالی که همه می دانند صاحبان مشاغلی، چون طلافروشی، پزشکان و دندانپزشک ها عایدیی به مراتب بالاتر از عایدی کارگران دارند، اما آنالیز سرانه مالیات ابرازی آن ها نشان می دهد مالیات پرداختی شان گاه از بعضی کارگران نیز کمتر است، به طور نمونه سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها 6 میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی بعضی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

روزنامه جوان: مالیات طلا فروشان از بعضی کارگران کمتر است!

با رؤیت رقم مالیات اظهاری و ابرازی بعضی مشاغل به سادگی می توان متوجه شد بعضی استفاده نمایندگان از مواهب اقتصاد ایران نمی خواهند مالیات حقه دولت را پرداخت نمایند، حال آنکه با زحمت کل دارایی و عایدی سرشار خود را از قبل اقتصاد ایران و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به دست آورده اند.

به نظر می رسد دولت باید برای اصناف و صاحبان مشاغل کلاس های آموزشی برگزار کند که ارائه خدمات مختلف به جامعه هزینه دارد و دولت ها مجبورند برای نگهداری، توسعه و ارتقای زیرساخت ها کلی هزینه نمایند، حال آنکه برترین منبع عایدی برای دولت ها همین مالیات به شمار می رود.

مالیات بعضی کارگران به طلافروشی می چربد

میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود 6میلیون تومان بوده که از مالیات پرداختی بعضی کارمندان و کارگران هم کمتر است.

مالیات ابرازی سرانه پزشکان در سال1400 معادل 21میلیون تومان و بعلاوه سرانه مالیات ابرازی دندانپزشکان در سال گذشته حدود 5/16 میلیون تومان بوده است. علاوه بر این آمار های مالیات ابرازی فعالان صنف طلا و جواهرفروشی نشان می دهد میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود 6میلیون تومان بوده است. در میان تمام حوزه های مالیاتی، اردبیل با یک میلیون تومان کمترین سرانه مالیات ابرازی و استان مرکزی با حدود 17میلیون تومان، بیشترین سرانه مالیات سالانه ابرازی برای هر واحد طلا و جواهرفروشی را داشته است.

کارگر 2میلیون، طلافروش 6میلیون

مقایسه مالیات پرداختی کارگران و کارمندان با مالیات مشاغل پرعایدی، رسوب بی عدالتی در نظام مالیاتی کشور را به خوبی نشان می دهد.

با در نظر گرفتن پلکان مالیات بر عایدی در سال گذشته، یک کارگر یا کارمند با دریافتی ماهانه 5/5 میلیون تومان، مشمول مالیات سالانه حدوداً 2میلیون تومانی شده، این در حالی است که یک فرد با دریافتی ماهانه 20میلیون تومان، مطابق پله های مالیاتی سال گذشته باید مشمول مالیات عایدی سالانه 32میلیون تومانی گردد، با این حال میانگین مالیات ابرازی صنف های پرعایدی بسیار کمتر از این رقم است، به عنوان نمونه مالیات ابرازی 6میلیون تومانی صنف طلافروشان به معنای آن است که فعالان این صنف در اظهارنامه های مالیاتی سال گذشته، عایدی ماهانه خود را کمتر از 9میلیون تومان اعلام نموده اند! بعلاوه مالیات ابرازی 16.5 میلیونی پزشکان در سال گذشته به معنای آن است که فعالان این صنف عایدی ماهانه خود را در اظهارنامه تنها حدود 14میلیون تومان ابراز نموده اند.

منبع: فرارو

به "روزنامه جوان: مالیات طلا فروشان از بعضی کارگران کمتر است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه جوان: مالیات طلا فروشان از بعضی کارگران کمتر است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید