خبرنگاران شرایط ایجاد موزه ژازه در ابهام است

به گزارش هاست لینوکس، تهران - خبرنگاران - رئیس کمیته معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شرایط خرید خانه ژازه در تهران توسط شهرداری و تبدیل آن به موزه همچنان مبهم است.

خبرنگاران شرایط ایجاد موزه ژازه در ابهام است

ژازه تباتبایی با نام اصلی سید علی طباطبایی سال 1309 در تهران به دنیا آمد و در 20 بهمن 1386 تهران از جهان رفت؛ او نقاش، مجسمه ساز، شاعر و نمایش نامه نویس ایرانی بود و نگارخانه هنر جدید را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد.

شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه های فلزی است که با جفت کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی و اتومبیل ها ساخته است.

سبک او به هنر سقاخانه ای نزدیک است و شیر زن ها و خورشیدها از موضوعاتی است که اغلب در کارهای وی تکرار می شوند؛ به همین دلیل از او به همراه تنی چند از نقاشان معاصر ایرانی به عنوان پیشگامان مکتب سقاخانه در ایران یاد می گردد.

خانه ژازه تباتبایی در خیابان بهار تهران واقع شده است.

علی اعطا روز یکشنبه در واکنش به فوت خسرو سینایی کارگردان سینمای ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: مستند کوچه پاییز خسرو سینایی درباره زندگی زنده یاد ژازه-تباتبایی⁩ نقاش و مجسمه ساز معروف است.

وی ادامه داد: در همه این سال ها، خسرو سینایی هر گاه اسم خانه ژازه را می بُرد، انگار دست گذاشته باشی روی زخم کهنه دلش، بغضی فروخفته داشت از ماجرای این خانه.

اعطا ادامه داد: خسرو سینایی می گفت خاطره 50 سال زندگی و رفاقت با ژازه در آن خانه جا مانده است؛ خانه ای که با گذشت بیش از50 سال فعالیت هنری مثل یک گالری هنری صندلی نمایشگاه ها و شب شعرها بود.

عضوشورای شهر تهران ادامه داد که سینایی می گفت از سال42 در این خانه شب شعر داشتیم؛ آدم هایی مثل شهیدثالث و خیلی های دیگر به این خانه رفت وآمد داشتند.

وی گفت: شرایط خرید این خانه توسط شهرداری و تبدیل آن به موزه همچنان مبهم است.گویا موضوع انحصار وراثت و حضور نداشتن خانواده ژازه در ایران از دلایل تعویق در راه اندازی موزه این هنرمند بوده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شرایط ایجاد موزه ژازه در ابهام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شرایط ایجاد موزه ژازه در ابهام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید