خبرنگاران تولید نیمی از گازهای کربنی صنایع هوایی توسط 1 درصد جمعیت جهان

به گزارش هاست لینوکس، لندن - خبرنگاران - نتایج تازه ترین تحقیقات جدید توسط محققان نشان می دهد که نیمی از آلاینده های کربنی ناشی از صنایع هواپیمایی در سال 2018میلادی توسط فقط یک درصد جمعیت جهان تولید شده است.

خبرنگاران تولید نیمی از گازهای کربنی صنایع هوایی توسط 1 درصد جمعیت جهان

به گزارش روز سه شنبه هاست لینوکس از نشریه گاردین، شرکت های هواپیمایی دو سال پیش درحالی یک صد میلیارد دلار سود کردند که هیچ هزینه ای را بابت تولید میلیاردها تن گاز سمی دی اکسید کربن و خسارت به محیط زیست پرداخت نکردند.

این گزارش حاکیست فقط 11 درصد جمعیت جهان در همان سال با هواپیما سفر کردند که از این میزان آمریکایی ها بیشترین تولید آلایندهای کربنی را در میان کشورهای ثروتمند جهان به خود اختصاص داده اند. جمع تولید ضایعات کربنی آمریکا بیشتر از جمع تولید 10 کشور صنعتی جهان از جمله انگلیس، ژاپن، آلمان و استرالیا به شمار می رود.

یافته های محققان بیان گر آن است که سفرهای هوایی و مکرر گروهی از ثروتمندان جهان بیشترین تاثیر منفی را بر بحران آب وهوایی گذاشته است.

محققان می گویند که کاهش 50 درصدی سفرهای هوایی ناشی از بحران شیوع کرونا در سال 2020 فرصتی است که صنایع هواپیمایی متحول شود.

بنابر این گزارش، سهم آلاینده های ناشی از صنایع هواپیمایی بر بحران اقلیمی تا پیش از فراگیری کرونا به سرعت در حال افزایش بود، به طوریکه ضایعات کربنی از سال 2013 تا 2018 میلادی 32 درصد افزایش یافت. این در حالیست که شمار پرواز هواپیماها در سال 2020 نصف شده و تا سال 2024 انتظار نمی رود که به سطح قبل برشود.

استفن گوسلینگ از دانشگاه لینئوس سوئد و محقق ارشد این گزارش می گوید: اگر بخواهیم مشکل تغییرات اقلیمی را حل کنیم باید صنایع هواپیمایی را بازتعریف کنیم؛ از بالا شروع کنیم و سراغ تعداد معدودی از سوپر تولید کنندگان کربنی برویم که سهم به سزایی در گرمایش زمین دارند.

وی شرح داد: ثروتمندان تا به امروز از آزادی بیش از حدی برای طراحی سیاره زمین مطابق با امیال خود برخوردار بوده اند. اینک باید از بحران به وجود به عنوان فرصتی برای کاهش سفرهای هوایی استفاده کنیم.

این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی هم هشدار داده که فرایند تغییرات آب وهوایی سریع تر شده و کره زمین در 5 سال گذشته گرم ترین دوره خود را سپری کرده است.

این سازمان در گزارشی به نشانه ها و تاثیرات شگرف تغییرات آب و هوایی مثل افزایش سطح دریاها، آب شدن یخ ها و طوفان های شدید اشاره کرد که در 5 سال مورد نظر شدت بیشتر داشته است.

براساس این گزارش، سال های 2015 تا 2019، گرم ترین 5 سال در تاریخ ثبت دمای هوای جهانی از سال 1850 به این سو بوده و تمرکز گازهای گلخانه ای در اتمسفر کره زمین به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است.

گزارش آب و هوایی این سازمان جهانی همچنین تاکید کرد که متوسط دمای جهانی هوا نسبت به دوران پیشاصنعتی 1.1 درجه و نسبت به گزارش مشابه این سازمان در سال های 2011 تا 2015 نیز 0.2 (دو دهم) درجه افزایش یافته است.

سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که تنها 10 سال دیگر تا نجات زمین و جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی فرصت باقی مانده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تولید نیمی از گازهای کربنی صنایع هوایی توسط 1 درصد جمعیت جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید نیمی از گازهای کربنی صنایع هوایی توسط 1 درصد جمعیت جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید