خبرنگاران تعدادی درختان میوه در ابرکوه به شکوفه نشست

به گزارش هاست لینوکس، یزد - خبرنگاران - درحالی که 22 روز به سرانجام ماه اسفند 1399 باقی است، تعدادی از درختان زردآلو و گوجه سبز دهستان فراغه بخش مرکزی شهرستان ابرکوه واقع در محل ورودی شهرستان اقلید فارس به استان یزد به شکوفه نشست و در این موقع از سال با گل دهی فضایی دلنشین در طبیعت خلق شد.

خبرنگاران تعدادی درختان میوه در ابرکوه به شکوفه نشست

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در امسال تعدادی از درختان منطقه زودتر از سال های قبل از خواب زمستانی بیدار شدند و شکوفه کردند.

مهدی غیب الهی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار هاست لینوکس اضافه نمود: این پدیده در بعضی سال ها نیز اتفاق می افتاد و در صورت کاهش دما باعث سرمازدگی شکوفه درختان و بروز خسارت سنگین به کشاورزان می گردد.

وی با اشاره به تداوم ناپایداری هوا و کاهش قابل ملاحظه دمای هوا که همراه با وقوع یخبندان نیز است، اضافه نمود: کشاورزان و گلخانه داران تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی در باغ های خود اتخاذ نمایند.

این مسوول بخش کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه سطح زیرکشت زردآلو و گوجه سبز سه هزار هکتار است، اضافه نمود: در صورت مناسب بودن شرایط آب و هوایی پیش بینی می گردد سال آینده از 2 هزار و 300 هکتار باغ های زردآلو به طور متوسط 18 تا 20 تن محصول در هر هکتار برداشت گردد.

فراوری 60 هزار تن میوه در ابرکوه

وی با تاکید بر اینکه در امسال 60 هزار تن انواع میوه در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد، ادامه داد: امسال 15 هزار تن این محصول به ارزش حدود 300 میلیارد تومان فراوری و علاوه بر عرضه در بازار استان های اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی سه هزار تن آن به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

غیب الهی تاکید نمود: در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی فراوری زردآلو این شهرستان به 30 هزار تن می رسد.

وی اضافه نمود : با توجه به پیش رس بودن محصول زردآلوی ابرکوه در کشور ،برداشت آن از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

90درصد باغ های ابرکوه به آبیاری نوین تجهیز شد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه این شهرستان حدود 25سال با پدیده خشکسالی و محدویت منابع آبی روبروست ، اظهار داشت: 90 درصد از 10 هزار هکتار باغ های میوه به آبیاری قطره ای تجهیز شد.

به گفته وی تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو از جمله ضرورت های این بخش است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه گذاران حمایت می نماید.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به استقبال کشاورزان از اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ ها توضیح داد: تا به امروز پنج هزار هکتار اراضی و باغ های میوه به سیستم آبیاری نوین قطره ای ، تیپ ،و زیرسطحی تجهیز شده است.

غیب الهی با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در فراوری محصولات با استفاده از روش های نوین و علمی اظهار داشت: ابرکوه یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد است و در زمینه محصولات زراعی و باغی مقام نخست و در زمینه فراوری محصولات دامی مقام دوم را دارد.

فراوری 200 هزار تن محصولات کشاورزی در ابرکوه

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و 40 درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و 500 خانوار، 140 میلیون مترمکعب آب مورد احتیاج حوزه کشاورزی را از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات برداشت می نمایند و سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در شهرستان ابرکوه فراوری و بخشی از آن در بازار استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می گردد .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی 50 گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش 2 هزار میلیارد تومان در سال فراوری می گردد.

در ابرکوه 200 سال قبل آب 120 رشته قنات جاری بود که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت به 91 رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد 13 رشته دایر است.

مرکز این شهرستان 55 هزار نفری در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

همچنین دوم اسفند ماه جاری محمد جعفری مدیر جهاد کشاورزی مهریز در گفت و گو با خبرنگار هاست لینوکس گفته بود که تعدادی از درختان بادام حومه شهر و همچنین بخش مرکزی و دهستان های ارنان، تنگچنار و میانکوه شهرستان مهریز در آخرین ماه باقی مانده سال 1399 به شکوفه نشست.

وی علت شکوفه کردن درختان بادام منطقه را تغییر شرایط جوی و افزایش نسبی دمای هوا طی روزهای اخیر ذکر کرد و ادامه داد: گرم شدن تدریجی هوا سبب بیداری درختان میوه از خواب زمستانی است و همین امر موجب به بار نشستن و شکوفه کردن درختان میوه این شهرستان در بعضی مناطق شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تعدادی درختان میوه در ابرکوه به شکوفه نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعدادی درختان میوه در ابرکوه به شکوفه نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید