تحولاتی که لباس های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند کرد

به گزارش هاست لینوکس، یکی از قابلیت های لباس های هوشمند این است که با سرد یا گرم کردن بدن افراد قادر هستند در کاهش مصرف انرژی یاری نمایند.

تحولاتی که لباس های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند کرد

ساعت های هوشمند، پوشیدنی هوشمند، قفل های هوشمند و گوشی های هوشمند همه محصولاتی هستند که احتمالاً با آن ها آشنا هستید، اکنون می توانید لباس های هوشمند را نیز به این فهرست اضافه کنید. این لباس ها به فناوری های هوشمندی مجهز شده اند و مانند لباس های معمولی به نظر می رسند، با این تفاوت که دارای الیاف رسانا و حسگر هایی هستند که مستقیماً روی پارچه بافته شده اند.

به گزارش slashgear، ممکن است فکر کنید که فراوری لباس های هوشمند یک حوزه نو است، اما باید گفت که این حوزه، صد ها سال پیش وجود داشته است. به گفته محققان، اولین نسل از لباس های هوشمند به وسیله صنعتگرانی ساخته شد که نخ های فلزی را روی نخ های پارچه ای معمولی می پیچیدند حتی ملکه الیزابت اول چندین لباس بافته شده با نخ های رسانای طلا و نقره داشت. هنگامی که برق در سرانجام قرن نوزدهم رایج شد، طراحان آغاز به ادغام برق با لباس و جواهرات کردند تا چیزی مانند کلاه های موتوری و لباس های شب را ایجاد نمایند که می توانند روشن شوند.

امروزه، برند های بزرگ پوشاک گزینه های لباس هوشمند مانند ژاکت، هودی، تی شرت و لباس خواب را به مصرف نمایندگان ارائه می دهند، اما می توانند قیمت بالایی داشته باشند و اگر می خواهید بعضی از این لباس ها که از نظر فناوری پیشرفته هستند را به کمد لباس خود اضافه کنید، ممکن است مجبور شوید هزینه زیادی را پرداخت کنید.

بیشتر مردم با پارچه های جاذب رطوبت که برای جذب عرق و خنک نگه داشتن شما طراحی شده است، ارتباط گرفته اند. اما، اکنون دانشمندان دانشگاه مریلند با طراحی یک پارچه هوشمند که می تواند به طور اتوماتیک شما را بر اساس دمای بیرون گرم یا خنک کند، گام را فراتر گذاشته اند. محققان دانشگاه مریلند، YuHuang Wang و Ouyang Min پارچه ای از نخ حساس به مادون قرمز ساختند که به دما و رطوبت واکنش نشان می دهد. وانگ در مصاحبه ای گفت که پس از تفکر در خصوص اینکه چگونه لباس های حساس به دما می تواند راه حلی برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشد به فکر ایجاد این پوشیدنی کردند.

محققان MIT از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی لباس هایی فراوری نموده اند که می تواند حرکت و شرایط بدن را حس نمایند. بر اساس گزارشات این محققان این لباس از الیاف خاصی ساخته شده است که می تواند فشار شخصی را که لباس می پوشد را مقدار گیری کند. آن ها از این فناوری نو به عنوان الکترونیک لمسی یاد می نمایند که می توان از این فناوری در ساختن لوازمی مانند جوراب، جلیقه و دستکش استفاده کرد.

این محققان قصد دارند تا لوازم الکترونیکی لمسی را وارد بازار نمایند بعلاوه آن ها معتقدند که لباس های آن ها برای تمرینات ورزشی و توانبخشی مفید است. این گروه اظهار داشت که لباس های آن ها می تواند برای هر کسی که احتیاج به نظارت مستمر دارد، مانند ساکنان مراکز مراقبت ویژه مفید باشد. پوشیدن لباس های هوشمند به مراقبین این امکان را می دهد که آنالیز نمایند ساکنین آن ها در چه شرایطی قرار دارند. به طور مثال آیا آن ها جایی افتاده اند یا بیهوش شده اند؟

برای افرادی که نمی خواهند با دستگاه های اضافی سر و صدا نمایند یا توجهات دیگران را جلب نمایند فناوری های پوشیدنی ممکن است بتواند احتیاج های آن ها را برآورده کند. اخیراً، گوگل به وسیله Google ATAP وارد صنعت نساجی شده است و یک پلتفرم لباس متصل به نام Jacquard ایجاد نموده است.

اولین پروژه گوگل به وسیله همکاری با Levi Strauss در سال 2015 برای ساخت این ژاکت بود. این ژاکت قادر بود تا به اینترنت متصل گردد و زمانی که ژاکت برای اولین بار عرضه شد به قیمت 350 دلار فروخته شد. این پوشیدنی از نخ رسانا ساخته شده است و دارای آستین هوشمندی است که کاربران اگر بخواهند می توانند به تماس ها پاسخ دهند، جهت ها را دریافت نمایند، فهرست های پخش موسیقی را تغییر دهند یا قفل گوشی خود را باز نمایند. هدف ایجاد این پوشیدنی عمدتاً برای دوچرخه سوارانی بود که ممکن است بیرون آوردن تلفن برایشان سخت باشد.

به گفته گوگل، این پوشیدنی دارای نخ ژاکارد رسانا است و می تواند به صورت بی سیم به وسیله یک برچسب به دستگاه شما متصل گردد. اگر تماس ها یا پیغام های دریافتی دارید، برچسب روشن می گردد تا به شما هشدار دهد. درست مانند هر لباس دیگری، این لباس قابل شستشو است، اما برای این کار ابتدا باید برچسب هوشمند را بردارید.

بیشتر بخوانید

هاست لینوکس فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تحولاتی که لباس های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولاتی که لباس های هوشمند در زندگی ما ایجاد خواهند کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید