5 سبک اصلی لوستر و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید

به گزارش هاست لینوکس، خرید لوستر برای اتاق پذیرایی یکی از آن محصولاتی است که حضور آن تغییری اساسی در خانه به وجود می آورد و باعث می گردد که فضای اتاق زیباتر و لاکچری تر از گذشته به نظر برسد. از طرفی بعضی گزینه های موجود در بازار ظاهری ساده و مینیمال دارند که همین طراحی هم از جنبه ای دیگر می تواند بسیار زیبا تلقی گردد. اما انتظار شما از مقدار نور خروجی لوستر چیست، مقدار و ارتفاع مناسب برای آن چیست، سبک متناسب با خانه شما چه مدلی است و… . در این راهنمای خرید از سری راهنماهای خبرنگاران مگ این بار به سراغ انواع لوستر و نکات مهم در خرید آن می رویم تا بتوانید با پاسخ به این دست از سوالات به همان چیزی که می خواهید برسید.

5 سبک اصلی لوستر و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید

لیست محتوا

آشنایی با انواع مدل های لوستر

انتخاب لوستر بر اساس عرض و ارتفاع کالا

ویژگی های لوستر بالای میز ناهارخوری

انتخاب لامپ مناسب برای لوستر

اصول مراقبت و نگهداری از لوسترها

نکات تخصصی در خرید و نصب لوستر

معرفی پرفروش ترین لوسترها در بازار ایران

آشنایی با انواع مدل های لوستر

همانطور که احتمالا در بازار شاهد آن بوده اید، لوسترها دارای سبک ها و مدل های مختلفی هستند تا متناسب با دکوراسیون یا سلیقه خاص شما باشند. با توجه به همین تنوع هم در ابتدا به معرفی انواع سبک های لوستر موجود در دنیا می پردازیم.

1. لوسترهای کریستالی (Crystal Chandeliers)

این سبک از نظر تاریخی یکی از رایج ترین سبک ها ساخت لوستر در دنیا است. درواقع محصولات ساخته شده در این سبک بر اساس انواع برش های اجرا شده بر روی کریستال ها از جمله برش دستی، صیقل دستی، برش با ماشین یا پرداخت متفاوت هستند. یک سیستم روشنایی به سبک کریستالی را می توان روی بسکمک از قاب ها سوار کرد و در مقدار های مختلفی ساخت. در حالت کلی لوسترهای کریستالی بدون توجه به نوع فلز به کار رفته در آن، ساختار یا مدلی که دارند، حالتی خیره نماینده به اتاق می دهد.

2. لوسترهای روستیک (Rustic Chandeliers)

به طور کلی سبک روستیک با ساختارها و عناصر طبیعی فراوان گره خورده است. مواد مورد استفاده در این نوع سبک لوستر از چوب، آهن و حتی شاخ حیوانات، تشکیل شده است. لوسترهای بزرگ و سنگین به سبک روستیک به خوبی به یک اتاق بزرگ با سقف های طاق دار می آید.

3. لوسترهای معاصر و مدرن (Contemporary and Modern Chandeliers)

جالب است بدانید که هر سبک جدیدی که پس از سال 1930 تا به امروز ایجاد شده است در دسته مدل های معاصر قرار می گیرد. به طور کلی این دسته از لوسترها دارای خطوط ساده و پرداخت های تک رنگ، به ویژه کروم یا نیکل هستند و در ساختار آن ها اثری از طرح های پیچیده و تزیینات به چشم نمی آید.

4. لوسترهای سنتی (Traditional Chandeliers)

لوسترهای سنتی بر ظاهر آراسته و طرح های نئوکلاسیک تمرکز دارند. سازه هایی در سبک کلاسیک از دهه 1750 تا اوایل قرن 19 رایج بوده اند و لوسترهای این سبک با منحنی هایی ملایم همراه با خطوط مستقیم به تصویر کشیده می شوند.

5. لوسترهای چندشاخه (Transitional Chandeliers)

پرداخت هایی برنزی رنگ بیشتر در لوسترهای چند شاخه دیده می شوند و عناصر آن از ترکیب سبک های سنتی و معاصر به وجود می آید. لوسترهایی به سبک چندشاخه ظاهری ساده با خطوط مستقیم دارند و از هر نوع شلوغی ای در طراحی به دور هستند.

انتخاب لوستر بر اساس عرض و ارتفاع کالا

طبیعی است که اگر لوستری با مقدار مناسب را انتخاب و خریداری نکنید، مهم نیست که خود لوستر چقدر زیبا به نظر می رسد در هر صورت با محیط شما متناسب نیست. در حالت کلی قرار دادن یک کالای خیلی کوچک در یک فضای بزرگ، اشتباهی مهلک از نقطه نظر زیبایی شناسی است، چراکه به شدت به چشم می آید. به همین علت هم به منظور جلوگیری از انتخاب های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک مقدار گیری محیط و کالا می تواند با اهمیت تلقی گردد.

برای تعیین مقدار لوستر برای اتاق، تنها چیزی که احتیاج دارید طول و عرض اتاق است. به این معنی که اگر اتاق 10×16 فوت (3 در 4) است، فقط کافیست که این دو عدد را جمع کنید تا عدد حاصل که 26 فوت است، معیار انتخاب عرض محصول شما گردد. تنها کافیست به جای واحد فوت، اینچ را جایگزین کنید و در پی لوستری 26 اینچی (حدودا 66 سانتی متری) باشید. بعلاوه به منظور تخمین سریع تر مقدار مناسب سیستم، تنها کافیست قطر اتاق را با قدم های خود مقدار گیری کنید. به این شکل که اگر قطر اتاق شما 20 قدم شد احتمالا باید در پی محصولی با حداقل 20 اینچ عرض باشید.

  • اگر مقدار اتاق کوچک تر از 3 در 3 متر است، عرض لوستر باید بین 43 الی 50 سانتی متر باشد.
  • اگر مقدار اتاق حدود 4 در 4 متر است، عرض آن باید 60 الی 70 سانتی متر باشد.
  • اگر مقدار اتاق حدود 4.5 در 4.5 متر است، عرض لوستر باید بین 65 تا 82 سانتی متر باشد.

ارتفاع مناسب برای لوستر

قبل از انتخاب لوستر در خصوص بلندی یا کوتاهی سقف اتاق خود فکر کنید. توجه به این موضوع باعث می گردد که در صورت بلند بودن سقفِ مکان مورد نظر به سراغ لوسترهای بلند بروید. در واقع سقف های بلند، دست شما را برای انتخاب هر نوع سبکی باز می گذارند؛ در حالی که اگر سقف اتاق کوتاه باشد، چنین لوسترهایی نمای نامناسبی به اتاق می دهند و برای تردد افراد قدبلند هم مشکل ساز خواهند بود.

برای تعیین ارتفاع مناسب برای لوستر، باید به یاد داشته باشید که بخش پایینی کالا (اگر می خواهید زیر آن راه بروید) باید حداقل 7 فوت (2.1 متر) بالاتر از سطح زمین باشد. بسته به ارتفاع سقف اتاق خود، ممکن است احتیاج به استفاده از فیکسچر فلاش داشته باشید. گفتنی است که اگر سقف بلندی دارید، مطمئناً به کالای بزرگ تری هم احتیاج دارید.

ویژگی های لوستر بالای میز ناهارخوری

نصب یک لوستر زیبا با مقدار ای مناسب، نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک می تواند انتخابی نوربخش برای زمان غذا خوردن با خانواده باشد. به همین دلیل برای انتخاب لوستر در بالای میز ناهارخوری می توانید از میز ناهارخوری خود به عنوان راهنما بهره ببرید.

برای مقدار گیری لوستر مناسب برای چنین محیطی کافیست عرض میز را بگیرید و 12 اینچ از آن کم کنید. به عنوان مثال، اگر عرض یک میز 42 اینچ است، 12 اینچ از آن کم کنید و لوستری با عرض 30 اینچ را برای بالای میز خود انتخاب کنید.

بعلاوه توجه داشته باشید که بخش پایینی لوستر نباید کمتر از 30-36 اینچ (حدودا 76 الی 92 سانتی متر) با میز فاصله داشته باشد. چنین ویژگی ای به خانواده و مهمانان شما این فرصت را می دهد تا یکدیگر را در پشت میز ببینند بدون اینکه وسیله ای مانع دید آن ها گردد.

انتخاب لامپ مناسب برای لوستر

دلتان می خواهد خانه ی شما غرق نور باشد؟ عاشق نور زیاد هستید و در تاریکی دلتان می گیرد؟ به شما پیشنهاد می کنیم نور کم غیرسقفی همانند آباژور را حتی یک بار هم امتحان کنید تا ببینید نور زیاد آنقدرها هم که فکر می کنید پدیده جذابی نیست! اما اگر علاقه مند به تجربه نورهای دیگری هستید بهتر است انواع لامپ های موجود برای لوسترها را آنالیز کنید.

مانند بسکمک از منابع روشنایی دیگر، لوسترها جزو گزینه هایی با بهره وری انرژی مختلف و تنوع لامپ ها است. البته گفتنی است که همه لوسترها با همه لامپ ها سازگار نیستند، بنابراین تعیینات سازنده محصول را قبل از خرید به خوبی آنالیز کنید.

لامپ های هالوژنی رشته ای

لامپ هایی از نوع هالوژنی رشته ای آخرین نسخه از لامپ های رشته ای قدیمی هستند و حدودا 30 درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به مدل های قدیمی دارند و می توانند تا سه برابر بیشتر از لامپ های رشته ای سنتی دوام بیاورند. به طور کلی لامپ های هالوژنی با دیمر (کاهنده نور) و سایر کنترل های روشنایی به خوبی سازگار هستند.

لامپ هایی از نوع CFL

به طور کلی لامپ های فلورسنت فشرده (CFLs) نسخه کوچکتر و فرفری تر چراغ های فلورسنت از نوع لوله بلند هستند. این نوع لامپ سه تا چهار برابر کارآمدتر از سایر مدل های رشته ای هستند و می توانند 6 تا 10 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای معمولی دوام بیاورد.

لامپ هایی از نوع LED

دیودهای ساطع نماینده نور (LED) کم مصرف ترین و سریع ترین فناوری های روشنایی این روزها هستند. این نوع لامپ بیش از پنج برابر بازده انرژی بیشتری نسبت به سایر لامپ ها دارند و می توانند تا 25 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای سنتی دوام بیاورد.

اصول مراقبت و نگهداری از لوسترها

یکی از برترین چیزهایی که در خصوص لوستر وجود دارد این است که با بالا رفتن سن کالا همانند قالی کرمان بهتر به نظر می رسد. البته بسته به نوع فلزی که لوستر شما از آن ساخته شده است، ممکن است به مرور زمان با کدری بدنه آن روبرو شوید که از قضا از نظر من به زیبایی آن افزوده می گردد.

نکته: قبل از آغاز به تمیز کردن لوستر، حتماً دستورالعمل های مراقبت از وسایل خاص را آنالیز کنید و از مواد شوینده ای که ممکن است به بدنه آن آسیب بزند مطلع شوید.

تمیز کردن لوستر ساده تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می کنید. قبل از آغاز کار، به احتمال زیاد به یک نردبان یا پله متحرک و یک تکه پارچه احتیاج دارید. برای تمیز کردن کریستال های لوستر، از دستکش های نخی بهره ببرید تا کریستال ها را از باقی ماندن اثر انگشت بر روی آن ها محافظت کند. بعلاوه در صورت امکان بدون کمک شیشه پاک کن، آب، سرکه یا الکل سعی کنید که گرد و غبارها را از روی لوستر پاک کنید.

اگر لکه های سرسختی دارید که چربی ها هم جزو آن هاست، محلول های تمیزنماینده ای که از یک قسمت ایزوپروپیل الکل و چهار قسمت آب مقطر تشکیل شده اند می توانند برای پاک کردن لکه های سرسخت بدون آسیب زدن به لوستر (از این مخلوط روی قسمت فلزی لوستر خود استفاده نکنید) کاربردی باشند. سپس بلافاصله آن را با یک پارچه دیگر خشک کنید. در صورت امکان از تمیز کردن لوستر با مایعات پرهیز کنید، زیرا این کار باعث می گردد که اثرات آب بر روی کریستال ها باقی بماند. در کنار این موارد توصیه می گردد که لوستر خود را هر دو تا سه ماه یک بار با گردگیر پری، گردگیری کنید. بعلاوه برای لوسترهای فلزی یا درام، از پارچه خشک تمیز یا گردگیر بهره ببرید.

نکات تخصصی در خرید و نصب لوستر

قبل از هر چیز به شدت توصیه می کنیم که برای نصب لوستر در اتاق خود از یک برق کار متخصص کمک بگیرید. اما قبل از رسیدن متخصص پیشنهاد می کنیم قطعات آن را از هم باز کنید تا در زمان شما به خوبی صرفه جویی گردد، چراکه نصب لوستر با توجه به سبکی که دارد حداقل یک ساعت زمان می برد. حال با مطلعی از این نکته به سراغ دیگر فاکتورهای مهم در خرید و نصب انواع لوستر می رویم.

  • لوستری بزرگ تر از عرض میز ناهار خوری خود نخرید، چرا که در چنین حالتی افراد بلند قد ممکن است در هنگام بلند شدن با آن برخورد نمایند.
  • در زمان خرید همواره وزن لوستر را در نظر بگیرید، لوسترهایی با وزن بیش از 50 پوند (حدودا 23 کیلوگرم) برای خانه هایی با معماری خاص و اصول ایمنی تعیین قابل استفاده هستند.
  • برایر سقف های طاق دار، استفاده از لامپ های LED بسیار توصیه می گردد زیرا به علت شکل سقف از تعویض های سالانه لامپ ها و دردرسرهای این کار در امان خواهید بود.
  • اگر چشم انداز ای عالی در اتاق خود دارید، از یک لوستر با خطوط مستقیم و به دور از زرق و برق بهره ببرید که از نقطه کانونی اتاق شما به حاشیه کشیده نگردد.

معرفی پرفروش ترین لوسترها در بازار ایران

در این بخش به معرفی انواع لوسترهای پرفروش بازار به استناد سایت هاست لینوکس می پردازیم و شما را در خرید آنلاینی بهتر و حرفه ای تر کمک می کنیم.

لوستر ام کی ای لایتینگ مدل مدرن کد N6601

لوستر ام کی ای لایتینگ مدل مدرن کد N6601 گزینه ای به سبک مدرن با بدنه ای از آلومینیوم است که مجهز به ریموت کنترل به بازار عرضه شده است. این نوع لوستر مدرن ابعادی به مقدار 35 در 50 در 70 دارد و جالب است بدانید که ارتفاع آن به 20 الی 80 سانتی متر قابل تغییر است. مقدار نوردهی این کالا در حالت حداکثری 2400 لومن است و توان آن 80 وات و وزن آن 3 کیلوگرم است. در حالت کلی لوستر ام کی ای لایتینگ مدل مدرن کد N6601 یکی از گزینه های پرفروش و محبوب هاست لینوکس ست که با قیمت معقولی به بازار عرضه شده است.

لوستر سقفی مدل الیزه 4

لوستر سقفی مدل الیزه 4 یکی محصولات میان رده و مالی با ظاهری جمع وجور و زیباست که از جمله بارزترین تعیینه های آن شامل بدنه فلزی، دارای سه سرپیچ لامپ، وزن 1.8 کیلوگرمی، ارتفاع 30 سانتی متری و ابعاد 23 در 23 در 30 است. به طور کلی از این محصول می توان برای روشنایی پذیرایی، اتاق خواب، راهرو و آشپزخانه استفاده کرد و با وجود بدنه آبکاری شده ای که دارد مقاومت بالایی را به کاربران ارائه می نماید.

آویز سقفی لوستر ماد کد 1K

یکی از گزینه های بسیار ارزان قیمت بازار که البته در دسته لوستر قرار نمی گیرد، آویز سقفی لوستر ماد کد 1K است. این مدل لامپ رشته ای ارتفاعی به مقدار 100 سانتی متر دارد و قابل تعویض بودن لامپ و وزن 300 گرمی از جمله مهم ترین ویژگی های آن است. البته گفتنی است که این محصول تنها شامل سرپیچ و سیم است و بدون لامپ به مشتری ارائه می گردد.

لوستر سه شعله مدل فنر

یکی از مدل های مدرن لوستر فلزی با طراحی زیبا و حباب دولایه لوستر سه شعله مدل فنر است که برای فضای داخلی خانه ها و راهروها گزینه ای جالب توجه است. این نوع کالای روشنایی تنها 3 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن به 50x30x58 سانتی متر می رسد. وجود سه سری لامپ و حباب های استوانه ای در ساختار کالا از دیگر ویژگی های این مدل چلچراغ مدرن است.

لوستر سقفی مدل Locse-4

لوستر سقفی مدل Locse-4 f کالایی با بدنه ای از جنس استیل ضدزنگ است که وزن آن تنها در حد 3 کیلوگرم برآورد شده است. این مدل لوستر مدرن دارای شش سرپیچ E14 برای نصب لامپ های LED است و ارتفاع آن به 30 سانتی متر می رسد. لوستر سقفی مدل Locse-4 جزو نمونه محصولات خوش ساخت، دکوراتیو و باکیفیت بازار است با وجود ال ای دی هایی که در بخش انتهایی خود دارد می تواند نقش چراغ خواب را هم در اتاق بازی کند.

لوستر ام کی لایتینگ مدل مدرن کد N6604

لوستر ام کی لایتینگ مدل مدرن کد N6604 محصولی با وزن 3.5 کیلوگرم است که 4 عدد سرپیچ دارد. این نوع کالای روشنایی دارای تعیینه هایی همانند بدنه ی آلومینیوم، مقدار نوردهی تا 8000 لومن، ارتفاع 80 سانتی متری و ریموت کنترل است. بعلاوه توان این نوع سیستم روشنایی 140 وات است و ابعاد آن به 90x35x80 سانتی متر می رسد، البته جالب است بدانید که ارتفاع این مدل لوستر از 20 تا 80 سانتی متر قابل تغییر است و با حلقه های نوری به قطرهای 35، 50، 70 و 90 عرضه شده است.

لوستر سقفی چشمه نور کد A2680/23-G

لوستر سقفی چشمه نور کد A2680/23-G از جمله گزینه های روشنایی سبک کریستالی برای سقف هایی با ارتفاع کم و مساحت 2 تا 2/5 مترمربع است که بدنه ای از جنس فلزی با آبکاری کروم دارد. این نوع لوستر سه سرپیچه است و وزن آن به 1680 گرم می رسد، از طرفی ارتفاع این سیستم 36 سانتی متر است و جزو گزینه های ارزان و کم مصرف بازار به شمار می رود. گفتنی است که قیمت این مدل کالا هم به صرفه است و سرپیچ های آن سایز کوچک (E14) طراحی شده است.

لوستر سه شعله مدل N52

لوستر سه شعله مدل N52 گزینه ای همراه با ریموت کنترل است که از تعیینات ویژه آن می توان به مواردی همانند تعداد سه سرپیچ در ساختار آن، توان 220 ولت سیستم، ارتفاع 75 سانتی متری، وزن 3 کیلوگرمی و بدنه ای شیشه ای اشاره نمود. مقدار نوردهی این کالای روشنایی 220 لومن است و با وجود کنترل از راه دور تعبیه شده در این محصول، راحتی زیادی در خاموش و روشن کردن برای کاربران فراهم می نماید.

لوستر 15شعله مجلل کد6131/15

بدنه آلومینیومی، ارتفاع 75 سانتی متری، 15 عدد سرپیچ، قابلیت تنظیم ارتفاع و وزن 25 کیلوگرمی از جمله مهم ترین ویژگی های لوستر 15شعله مجلل کد6131/15 است. این مدل کالا ظرافت بالایی در طراحی دارد و با وجود بدنه تمام کریستال با تزئیناتی طلایی هم همراه است. به طور کلی لوستر 15شعله مجلل کد 6131/15 یکی از مدل های زیبای بازار به شمار می رود و ابعاد آن 75 در 75 سانتی متر است.

لوستر مجلل 10 شعله کد 10/ 22003

یکی از مدل های 10 تایی بازار با بدنه شیشه ای لوستر مجلل 10 شعله کد 10/ 22003 است. این نوع محصول وزنی به مقدار 16 کیلوگرم دارد و ارتفاع آن 55 سانتی متر است، بنابراین برای سقف هایی با ارتفاع معمول انتخابی مناسب به شمار می رود. این نوع سیستم روشنایی سرپیچ هایی از نوع E14 می خورد و بدنه کریستالی درجه یک آن خیال شما را از بابت کیفیت کالا راحت می نماید.

لوستر سقفی مدل مدرن کد 6601

لوستر سقفی مدل مدرن کد 6601 گزینه ای میان رده با ریموت کنترل و بدنه ای آلومینیومی است که وزن آن به 4 کیلوگرم می رسد. این نوع محصول روشنایی در دسته لوسترهای مدرن و معاصر طبقه بندی می گردد و ارتفاع آن به 70 سانتی متر می رسد. جالب است بدانید که این نوع لوستر امکان تنظیم ارتفاع هر شعله را دارد و با قبلیت تعویض لامپ های LED یکی از محصولات محبوب سایت هاست لینوکس به شمار میرود.

منبع: BELLACOR

پاسخ به سوالات متدوال

رنج قیمتی لوستر چقدر است؟

به طور کلی قیمت لوسترها بر اساس تعداد سرپیچ های لامپ و نوع طراحی و متریال سازنده آن تعیین می گردد، ولی در حالت کلی مدل های میان رده این کالاها قیمتی در حدود 600 الی 2 میلیون تومان در سال 1402 دارند.

برترین برند لوستر در ایران چیست؟

به طور کلی می توان اذعان داشت که برندهای هامان، چشمه نور، دیلایت، دارکار، دلتا، نجم و ایکیا از جمله برترین و با کیفیت ترین مارک های سازنده لوستر در ایران و دنیا است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 سبک اصلی لوستر و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سبک اصلی لوستر و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید