گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد

به گزارش هاست لینوکس، یک ماهواره مکعبی که توسط تیمی از گواتمالا ساخته شده بود، با موفقیت از ماژول تست ژاپنی Kibo از ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی هاست لینوکس به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، یک ماهواره مکعبی که توسط تیمی از گواتمالا ساخته شده بود، با پیروزیت از ماژول تست ژاپنی Kibo از ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شد.

براساس این گزارش ، این ماهواره مکعبی با نام Quetzal-1 که برنده دومین دوره از مسابقات کیبوکیوب (KiboCUBE) است، در 10 اردیبهشت امسال پرتاب شد.

گفتنی است، ارسال این ماهواره به صورت آنلاین پخش مستقیم شد و بسیاری از مردم گواتمالا استقرار پیروز اولین ماهواره ملی خود را از این طریق، مشاهده کردند.

گفتنی است ، ماهواره مکعبیQuetzal-1، اولین ماهواره توسعه داده شده گواتمالا است و دانشگاه Universidad del Valle de این کشور آن را پس از استقرار از Kibo به بهره برداری می رساند. اطلاعات به دست آمده از داده های Quetzal-1 در آینده در فناوری سنجش از دور گواتمالا استفاده می گردد.

بنابر اعلام پژوهشگاه فضایی ایران ، ماموریت اصلی Quetzal-1، آزمایش یک سنسور برای دستیابی به داده های سنجش از دور برای مدیریت منابع طبیعی است که می تواند برای نظارت بر کیفیت آب استفاده گردد.

براساس این گزارش ، کیبوکیوب یک برنامه همکاری بین دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد (UNOOSA) و آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن (JAXA) برای ارائه فرصتی برای استقرار ماهواره مکعبی از ماژول ژاپنیKibo است این برنامه با هدف بهبود فناوری فضایی کشورهای در حال توسعه و در حال ظهور کشورهای عضو سازمان ملل متحد اجرا شده و فرصتی فراهم اورده است برای استفاده از فضا ماورای جو در کشورهایی که توانایی پرتاب ماهواره ندارند.

گفتنی است، ماهواره های مکعبی کوچک را می توان با هزینه کم و با استفاده از فناوری به نسبت ساده فراوری کرد. بنابراین، می تواند برای آموزش، ارتباطات، مدیریت بلایا و توسعه منابع انسانی مفید باشد.

برنامه ماهواره مکعبی Quetzal-1 به ترتیب یازده سپتامبر 2017 انتخاب به عنوان برنده مسابقات کیبوکیوب ، شش دسامبر 2019 واگذاری ماهواره به JAXA ، هفت مارس 2020 پرتاب به ISS و بیستونه آوریل 2020 استقرار در Kibo با استفاده از بازوی رباتیک JEM بوده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید