چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می شوند؟

به گزارش هاست لینوکس، اگرچه دلایل مختلف سبب شکست رژیم غذایی می گردد؛ اما شاید بتوان گفت، یکی از مهم ترین دلیل شکست رژیم غذایی، کم خونی و فقر آهن باشد. کم خونی و فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می گردد و میل به خوردن شیرینی در شکست رژیم غذایی به ویژه در زنان نقش چشمگیری دارد.

چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می شوند؟

رژیم های غذایی مختلف و رها کردن رژیم های غذایی گذشته از دیگر عوامل شکست رژیم های غذایی به شمار میرود. هنگامی که رژیم های غذایی به طور ناگهانی رها می شوند کاهش وزن در رژیم های غذایی بعدی سخت تر می گردد.

رژیم های غذایی خاص که فرد را به خوردن یک ماده غذایی خاص محدود می نمایند نیز با شکست روبرو می شوند. به عبارت دیگر، رژیم های غذایی که در روزهای هفته فرد را مجبور به استفاده از غذا های خاص می نمایند یا محدودیت های بیش از حد را در رژیم اعمال می نمایند نیز منجر به شکست می شوند.

بعلاوه رژیم های غذایی خودسرانه جزو عوامل دیگر شکست رژیم های غذایی هستند؛ به منظور جلوگیری از این مولفه می توان رژیم های غذایی را از متخصصان تغذیه دریافت کرد.

انتظار بیش از حد از خود از عوامل شکست رژیم های غذایی به شمار میرود. کاهش وزن اصولی به این معنا است که فرد حدود 2 تا 4 کیلوگرم در ماه وزن کم کند؛ چرا که کاهش وزن بیش از این اندازه، سبب عوارض متعدد مانند کبد چرب می گردد.

بعضی متخصصان توصیه می نمایند به منظور کاهش وزن، روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشیده گردد. نوشیدن آب به اندازه کافی، سبب دفع سموم می گردد و بر روند کاهش وزن اثر دارد.

زندگی پراسترس می تواند به طور مستقیم با مسائل تناسب اندام همراه باشد. استرس سبب افزایش سطح هورمون کورتیزول می گردد که علاوه بر بروز حالات هیجانی ناآرام، تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می دهد.

اختلالات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین از جمله عوامل بازدارنده لاغری هستند. بی خوابی و اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تاثیر می گذارد. لپتین مسئول فرستادن پیغام های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می نماید. افرادی که از بی خوابی رنج می برند یا ساعات کمی در شبانه روز می خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند. پس بی خوابی منجر به چاقی می گردد.

بعلاوه سندرم شب خوری از دیگر عواملی است که منجر به شکست رژیم غذایی می گردد. افرادی که به سندرم شب خوری مبتلا هستند؛ بخش اعظم غذا را در طول شب و در پی بیداری های مکرر دریافت می نمایند.

احساس گرسنگی نیز از دیگر عوامل شکست رژیم غذایی به شمار میرود. رژیم غذایی باید به صورتی باشد که احساس گرسنگی به حداقل ترین حالت ممکن برسد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ترکیب بدن نیز می تواند سبب شکست رژیم غذایی گردد. یافته های بعضی از تحقیقات بیانگر این است اگرچه زنان نسبت به رژیم های غذایی پایبندتر هستند؛ اما به علت اندازه سطح چربی بدن آنها احتمال شکست رژیم غذایی در میان آنها بیشتر است.

بعضی تصور می نمایند که گرسنه بودن به معنای وزن کم کردن است؛ اما گرسنگی به معنای وزن کم کردن نیست. بسیاری از افراد با این تصور که گرسنه بودن و دست کشیدن از وعده های غذایی به آنها در لاغر شدن یاری می نماید، زمان های زیادی را بدون خوردن غذا طی می نمایند؛ اما افراد با این کار بیشتر در معرض افزایش وزن قرار می گیرند.

بعلاوه کمبود ویتامین D سبب مختل شدن فرایند سوختن چربی های بدن می گردد.

منبع: گردشبان

به "چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید