قاتلان محیط بان سمنانی پس از 15 سال هنوز شناسایی نشده اند!

به گزارش هاست لینوکس، خبرنگاران/سمنان مدیرکل محیط زیست استان سمنان از استاندار این استان خواست دستور دهد که شناسایی قاتل یا قاتلان یکی از محیط بان شهید این استان که با وجود گذشت 15 سال هنوز شناسایی نشده اند از سرگرفته گردد.

قاتلان محیط بان سمنانی پس از 15 سال هنوز شناسایی نشده اند!

امیر عبدوس در آئین بزرگداشت روز محیط بان که با حضور استاندار سمنان در ایستگاه سر محیط بانی سر تنگه پرور(شهید غلامرضا جعفری) برگزار گردید ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این شهید اظهار کرد: شهید غلامرضا جعفری در سال 84 به طرز ناجوانمردانه ای توسط شکارچیان به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه استان سمنان 5 شهید محیط بان دارد ادامه داد: شهید جعفری یکی از شهدای محیط بان است که در سال 1384 در حالی که نوزاد یک ماهه او تازه چشم به جان گگردده بود در همین منطقه حفاظت شده پرور به بدترین شکل ممکن به دست شکارچی یا شکارچیان ناشناسی به شهادت رسید اما هنوز هم با وجود گذشت 15 سال از شهادت وی، همچنان قاتل یا قاتلان وی شناسایی نشدند.

مدیرکل محیط زیست استان از استاندار سمنان خواست، کوشش کند که سیر آنالیز مجدد این پرونده از سر گرفته شده و تا شناسایی و مجازات قاتل یا قاتلان این شهید طبیعت پیگیری گردد.

وی با اشاره به تعدد مناطق حفاظت شده در استان اضافه نمود: در کل کشور مجموعا 18.5 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده وجود دارد که استان سمنان با دارا بودن 2.1میلیون هکتار ، 12درصد از کل مناطق حفاظت شده کشور را به خود اختصاص داده است.

عبدوس، کمبود محیط بانان را از مسائل کشور در حوزه محیط زیست برشمرد و گفت: بر اساس استانداردهای بین المللی می بایست به ازای هر 10 هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک تیم تخصصی شامل چهار نفر محیط بان که دربرگیرنده دو محیط بان حاضر در شیفت و دو محیط بان غیر شیفت است، وجود داشته باشد،این در حالی است که در کل کشور مجموعا 3500 محیط بان ، وظیفه حفاظت از 18.5 میلیون هکتار مناطق حفاظت شده در کشور را به دوش می کشند.

وی با اشاره به کمبود نیروی محیط بانی در مناطق حفاظت شده استان ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی در زیست کره توران در شهرستان شاهرود با 1.5 میلیون هکتار منطقه حفاظت شده می بایست 600 محیط بان وجود داشته باشد اما در حال حاضر تنها 20 نفر از مجموع 116 محیط بان استان، کار خطیر محیط بانی در منطقه توران را به انجام می رسانند که این مهم نشان از مسئولیت بسیار سنگین و فراتر از توان این عزیزان دارد .

عبدوس با بیان اینکه مناطق حفاظت شده استان در مقایسه با مناطق غیر حفاظت شده از نظر پوشش گیاهی و جمعیت جانوری بسیار متفاوت هستند افزود: حفاظت از این گنجینه های ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به تخلفات شکار در این استان طی 15 ماه گذشته گفت: در سال 1398 مجموعا 281 مورد پرونده تخلف و شکار غیر مجاز در سطح استان تشکیل شده که از این تعداد 111 مورد قبل از شکار و مابقی بعد از شکار بوده است. ضمن انکه در سال 1398 مجموعا 31 قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان کشف شده که یکی از این سلاح ها یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف بوده است.

مدیرکل محیط زیست استان با اشاره تعداد شکارچیان دستگیرشده در سه ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال 1399 تا به امروز مجموعا 47 مورد پرونده تخلف و شکار غیرمجاز در استان تشکیل شده که 25 مورد آنها قبل از آغاز به شکار و مابقی بعد از شکار بوده است .همچنین از ابتدای سال 1399 تا کنون مجموعا 11 قبضه سلاح غیر مجاز از شکارچیان کشف شد که یک قبضه سلاح کلت کمری نیز جزو کشفیات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از شکارچیان غیرمجاز تخلفات دیگری نیز دارند افزود: یک نفر از شکارچیان دستگیر شده سال جاری به جرم قتل، به مدت سه سال تحت تعقیب بوده است.

عبدوس از استاندار سمنان درخواست کرد: با توجه به احتیاجهای شدید این اداره کل و لزوم خریداری تجهیزات مورد احتیاج، در مورد تامین اعتبارات با این اداره کل مساعدت بیشتری گردد.

وی به پیشینه حفاظت از حیات وحش و طبیعت استان و کشور پرداخت و گفت: اگر امروز به حفاظت از انفال و محیط زیست توجه نگردد ، میراث محافظت شده 60 ساله سازمان حفاظت از محیط زیست از ابتدای تاسیس تا کنون ، در مدت کوتاهی از دست خواهد رفت.

وی با بیان اینکه استان سمنان از گذشته تا کنون همیشه یکی از استانهای سرآمد کشور در حوزه حفاظت از محیط زیست بوده است اعلام کرد: استان سمنان، تنها استان کشور است که توانسته است یوز پلنگ آسیایی را نگهداری کند. البته یزد ، خراسان شمالی و اصفهان جزو استانهای میزبان یوزپلنگ آسیایی بوده اند که متاسفانه هیچ کدام از این استانها نتوانسته اند این گونه نادر و زادآوری آن را حفظ نمایند.

عبدوس به اهمیت استان سمنان در بحث حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت زیستگاه های استان در حال حاضر تمامی اعتبارات سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در بخش حفاظت از یوز پلنگ آسیای به استان سمنان اختصاص می یابد.

مدیرکل محیط زیست استان به طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی در استان اشاره و توضیح داد: به همین دلیل و به علت اقدامات خوب و ارزشمند اداره کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان سه یوز پلنگ در حصار، به استان سمنان تحویل شد که در حال حاضر در ایستگاه دلبر در بیارجمند نگهداری می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قاتلان محیط بان سمنانی پس از 15 سال هنوز شناسایی نشده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاتلان محیط بان سمنانی پس از 15 سال هنوز شناسایی نشده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید