طرز تهیه باقالی پلو با مرغ، غذایی شیک و مجلسی

به گزارش هاست لینوکس، باقلا یکی از محبوب ترین حبوبات ایران است. حتی در هم نشینی ها و دروهمی ها در گذشته از باقلا پخته شده برای پذیرایی از مهمان ها استفاده می شده است. باقلا پخته شده با آویشن و گل پر طعم بسیار خوشمزه ای دارد. باقلا پلو با مرغ یک محصول کاملا ایرانی است. از چند صده پیش همواره در مجلس ها و مهمانی ها باقلا پلو با گوشت بره و گوسفند، گوساله و ماهیچه همچنین مرغ، بر سر سفره های ایرانی بوده است. باقلا پلو شناسنامه ای کاملا ایرانی دارد و با چنین مشخصاتی فقط در کشور ما پخت و سرو می شود. باقالی پلو با مرغ را معمولاً برای ناهار درست می کنند اما برای شام و مهمانی نیز سرو می شود. باقلا مزه، بو و طعم مخصوص به خود را دارد و کمتر کسی است که (اگر حساسیت به آن نداشته باشد) نخواهد طعم جالب آن را بچشد. این گیاه بومی، در جنوب غرب آسیا (از جمله کشور ما) و شمال آفریقا، معمولاً در فصل بهار در منطقه ها سردسیر و شمال کشور کشت می شود. با ما در خبرنگاران بلاگ همراه باشید تا با دستوری بسیار ساده و خوشمزه نحوه آموزش باقالی پلو با مرغ مجلسی را با شما به اشتراک بگذارید. مواد اعلامی مناسب برای دو نفر است که شما با جمع و تفریق ساده می توانید مقدار مواد را کاهش یا افزایش دهید، مدت زمان تقریبی تهیه این غذا یک ساعت و نیم است.

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ، غذایی شیک و مجلسی

برای دیدن طرز تهیه باقالی آب پز با گلپر کلیک کنید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه باقالی پلو با مرغ:
مرغ 2 تکه
پیاز1عدد
برنج2 پیمانه
باقالا پاک شدهیک پیمانه
زعفران دم کردهبه اندازه دل خواه
شوید خشکسه قاشق غذاخوری
روغنبه اندازه لازم
برگ بو، چوب دارچین، نمک، فلفل قرمز، پودر سیر، زردچوبه و ادویه مرغ به اندازه دل خواه

آماده کردن مرغ مجلسی:

در اولین مرحله دو تا سه قاشق روغن را در تابه بریزید و مرغ ها را درون تابه قرار دهید.

  1. ادویه ها را با هم مخلوط کرده و تمام سطح مرغ را به ادویه ها آغشته کنید.
  2. برگ بو، چوب دارچین و پیاز را روی سطح مرغ ها بچینید و درب تابه را بگذارید؛ به مدت نیم ساعت زمان دهید تا کاملاً طلایی و برشته شود.
  3. یک لیوان آب را با اندازهی زعفران دم کرده مخلوط کنید و به تابه اضافه کنید، با همان حرارت کم بین 30 تا 45 دقیقه زمان دهید تا مرغ ها کاملا پخته شود.
  4. پیاز، چوب دارچین و برگ بو را از آب مرغ بردارید.
  5. می توانید برای بهتر شدن طعم آب مرغ اندازهی آب لیمو و نمک را به دل خواه به آب مرغ اضافه کنید. در اینجا مرغ ما آماده شده و آماده سرو است. حال به سراغ درست کردن باقلاپلو برویم.

طرز پخت باقلا پلو:

  1. درون قابلمه مناسبی باقالی ها و برنج را با اندازهی نمک و روغن بجوشانید تا دانه برنج به اندازه کافی نرم شود.
  2. سپس همانند درست کردن تمامی پلو ها آن را درون آب کش بریزید و اندازهی آب سرد روی آن بریزید.
  3. ته قابلمه را روغن بریزید، برای ته دیگ باقالی پلو می توانید سیب زمینی یا نان یا حتی کاهو را ته قابلمه بچینید، اندازهی از برنج و باقالی ها روی سیب زمینی ها بریزید و کمی شوید بپاشید و این کار را تا پایان ادامه دهید.
  4. 45 دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم برنج شما دم بکشد.
  5. به همین راحتی باقالی پلو و مرغ شما آماده شد. حالا می توانید با سلیقه کدبانویی خود این غذای مجلسی را به روش ها مختلف تزیین و سر سفره قرار دهید.

نوش جان.

خواص باقلا

شاید در ظاهر باقلا را یک حبوبات ساده با مزاجی سرد بدانید اما این ماده غذایی خواص بسیار مهمی برای بدن دارد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دانه سرشار از فسفر، منیزیم، ویتامین c، ویتامین b و اسید فولیک است. بنابراین برای رفع کم خونی هم بسیار مفید است؛ البته به شرطی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید،

نکته مهم: افراد مبتلا به بیماری فاویسم باید از خوردن و حتی بو کردن باقلا خودداری کنند. این یک بیماری ژنتیکی خونی است که در اثر خوردن باقلای سبز خام و حتی گاهی باقلای فریز شده ایجاد می شود. در این بیماری گلبول های قرمز خون طی 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن شروع به تخریب شدن می کنند. در نتیجه با علامت هایی مانند زردی پوست و سفیده چشم، تهوع، استفراغ و اسهال نمایان می شوند که در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

یکی از راه های بسیار ساده برای محافظت از سلامت افرادی که ممکن است به باقلا حساسیت داشته باشند و خودشان ندانند، دو لپه کردن باقلا و جوشاندن آن در آب است. بعد از این عمل باید آب باقلا را دور ریخت.

مزاج باقلا: همچنین با توجه به اینکه باقلای تازه، طبع سرد و تر و باقلای خشک شده طبع سرد و خشک دارد، شما می توانید برای معتدل کردن آن، در زمان پخت آن را همراه با ادویه های گرم مانند آویشن، دارچین یا فلفل بپزید.

باقلا برای درمان رماتیسم درد مفاصل و سیاتیک مفید است. فسفر موجود در آن به تقویت بهره هوشی کمک می کند، باقلا خواص جسمی و حتی روحی بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن ها به موارد بالا اشاره شد.

امیدواریم که از دستور امروز نیز کمال استفاده را برده باشید، برقرار و شاد باشید.

منبع: deliciousmagazine

منبع: اُکالا

به "طرز تهیه باقالی پلو با مرغ، غذایی شیک و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه باقالی پلو با مرغ، غذایی شیک و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید