دبی سنج های کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد

به گزارش هاست لینوکس به نقل از پارک فناوری پردیس، احمد مشهدی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با اشاره به بومی سازی دِبی سنج های کوچک، از توانایی این واحد صنعتی در ساخت سایزهای بزرگتر این محصول که در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها استفاده می گردد، اطلاع داد. این دِبی سنج های کوچک با قیمت 2 هزار دلار وارد می گردد اما این شرکت توانسته با قیمت 750 دلار این محصول را بومی سازی کند.

دبی سنج های کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد

وی یکی از دلایل عدم فراوری انبوه این محصول را که دانش آن را بدست آورده اند، اهمیت قائل نشدن مدیران نفتی برای کالاها و محصولات ساخت داخل عنوان نمود و اضافه نمود: مشتریان این محصول بیشتر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، دارویی و غذایی هستند اما بیشرین کاربرد این محصول وارداتی به کشورمان که از نوع آمریکایی و ایتالیایی است در پالایشگاه ها و مراکز پتروشیمی است که البته سال هاست به علت تحریم کشورمان، واردات و بعلاوه تعمیرات آنها با مشکل روبرو شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر این شرکت، با حجم سرمایه گذاری 300 میلیارد ریالی پیروز به ساخت فلومتر یا دبی سنج به روش کوریالیس از سایز کوچک تا میانه و یک دوم اینچ شده است.

مشهدی با بیان اینکه، برای میزان گیری میزان تبادلات و انتقال هرگونه سیالات اعم از گازی و نفتی و مایعات که خرید و فروش می گردد و بعلاوه سنجش میزان سوختی که در جایگاه های سوخت CNG به خودروها تحویل داده می گردد از این فلومتر استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال مراکز پترشیمی در کشور برای سنجش میزان فروش محصولات خود از این وسیله استفاده می نمایند. طوری که ابتدا و انتهای لوله های انتقال محصولات پتروشیمی یا پالایشگاهی از بنزین گرفته تا اسیدسولفوریک و محصولات نفتی و شیمیایی یکی از این دستگاه ها نصب می گردد و به راحتی میزان انتقال این محصولات بصورت دقیق محاسبه می گردد.

این فعال حوزه نوآوری در پاسخ به این سوال که چرا این فلومتر و دبی سنج یک محصول مهم و استراتژیک در جهان محسوب می گردد، گفت: دقت در میزان گیری این محصول و اینکه کشورهای محدودی از توان و دانش ساخت آن برخوردارند، آن را به یک محصول استراتژیک تبدیل نموده است.

وی با تاکید بر اینکه، این شرکت فناور بعلاوه قادر به تعمیر جریان سنج های وارداتی از سایر کشورها نیز هست، اضافه نمود: این خدمت در پی آن است که ارائه خدمات و سرویس تعمیرات فلومترهایی که قیمت آن به 200 هزار دلار می رسد، چندسالی است که از سوی شرکت های خارجی به علت وجود تحریم ها متوقف شده است.

مشهدی با بیان اینکه، این شرکت هم اکنون در حال ساخت و عرضه فلومترها یا دبی سنج کوچک به منظور عرضه به مراکز تحقیقاتی، کارخانجات داروسازی و بعلاوه بخشی از صنایع غذایی است، اضافه نمود: البته این محصول به کارخانجات انژکتورسازی به منظور کالیبراسیون انژکتور نیز فروخته می گردد که این کارخانجات نیز این محصول را به خودروسازان عرضه می نمایند.

مدیر شرکت توضیح داد: در حالی که هم اکنون قیمت وارداتی دبی سنج های کوچک حدود 2 هزار دلار است، ما این وسیله را ساخته و با قیمت حداکثر 750 دلار عرضه کنیم.

این فعال حوزه صنعت تاکید نمود: ما دانش فنی لازم را برای ساخت میزان های مختلف دبی سنج ها برخورداریم و در حال حاضر قطعات مورد احتیاج برای تعمیر دبی سنج ها با میزان های بزرگتر از یک اینچ را خودمان می سازیم و مشکل سرمایه گذاری هم وجود ندارد اما ریسک موجود در بازار و ترس از عدم استقبال مدیران نفتی مانع از حرکت ما برای ساخت میزان های بزرگتر شده است.

وی با بیان اینکه، بسیاری از طرف های دولتی دانش بنیان ها در حوزه نفت در برابر کالاها و محصولات بومی سازی شده و ساخت داخل بسیار مقاومت می نمایند، اضافه نمود: با وجود اینکه معاونت علمی و فناوری برای فراوری و بومی سازی محصولات وارداتی تسهیلات مناسبی نیز عرضه می نماید اما هیچ تضمینی از استقبال دست اندرکاران مربوطه در حوزه نفت برای خرید این محصولات وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت در ادامه با اشاره به تصویب قانون جهش فراوری دانش بنیان به وسیله مجلس و ابلاغ آن به وسیله دولت سیزدهم، اظهار امیدواری کرد: بخش حمایت از بازار دانش بنیان ها تا حصول نتیجه بعنوان یکی از مواد این قانون به صورت جدی مورد پیگیری دست اندرکاران حوزه دانش بنیان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دبی سنج های کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبی سنج های کاربردی در صنعت پالایشگاهی بومی سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید