تعمیر تیونر تلویزیون در چند قدم ساده!

به گزارش هاست لینوکس، تیونر تلویزیون در هر تلویزیونی که گیرنده دیجیتال دارد، نقش مهمی را ایفا می نماید. تیونر فرکانس های مختلف را به صدا و تصویر تبدیل می نماید. اگر این قطعه دچار ایراد گردد و یا به هر دلیلی کار نکند، نمایش تصویر تلویزیون دچار ایراد شده و قطع می گردد.

تعمیر تیونر تلویزیون در چند قدم ساده!

با توجه به اهمیت تیونر تلویزیون، ما تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب درباره وظیفه این قطعه، نقش تیونر در تلویزیون، نشانه های خراب شدن آن و تعمیر تیونر تلویزیون بپردازیم.

نکات کلیدی

  • تیونر تلویزیون فرکانس های مختلف را به صدا و تصویر تبدیل می نماید و در صورت خرابی این قطعه، تلویزیون در نمایش تصویر دچار مشکل می گردد.
  • یکی از نشانه های خرابی تیونر تلویزیون، قطع و وصل شدن طولانی مدت تصویر است.

تیونر تلویزیون چیست؟

تیونر تلویزیون قطعه ای است که فرکانس های مختلف را دریافت و تبدیل به صدا و تصویر می نماید. این قطعه در گیرنده های تلویزیون هم وجود دارد.

به بیان دیگر، تیونر با استفاده از کابل و مدار تطبیق امپدانس، از بین بی نهایت امواج دریافتی آنتن، یک فرکانس را به طور دلخواه انتخاب و به صدا و عکس تبدیل می نماید.

در نتیجه کاربران می توانند برنامه های مختلف را دیدن نمایند. در تلویزیون های دارای تیونر، ورودی آنتن به طور مستقیم به آن وصل می گردد و تیونر به صورت برد روی شاسی مادر قرار می گیرد.

نصب و تعمیر تلویزیون را به کارشناسان خبره هاست لینوکس بسپارید.

  • تعویض و تعمیر برد دستگاه تلویزیون
  • تعویض پاور، اسپیکر و پنل تلویزیون
  • تنظیم نرم افزار تلویزیون
  • نصب تلویزیون روی دیوار و پایه

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم هاست لینوکس

نصب و تعمیر تلویزیون را به کارشناسان خبره هاست لینوکس بسپارید.

  • تعویض و تعمیر برد دستگاه تلویزیون
  • تعویض پاور، اسپیکر و پنل تلویزیون
  • تنظیم نرم افزار تلویزیون
  • نصب تلویزیون روی دیوار و پایه

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم هاست لینوکس

چطور از زمان تعمیر تیونر تلویزیون آگاه شویم؟

تشخیص خرابی تیونر تلویزیون به علت تشابه نشانه هایش با خرابی مین برد تلویزیون، ممکن است کمی سخت باشد. به همین علت مراحل تشخیص خرابی تیونر باید به صورت کاملاً دقیق در کارگاه های مجهز مراکز تعمیراتی آنالیز گردد.

با این حال یکی از اصلی ترین نشانه های خرابی تیونر تلویزیون، قطع و وصل شدن طولانی مدت تصویر تلویزیون است. در صورت قطع و وصلی تصویر تلویزیون به طور مرتب، باید به سرعت تلویزیون را خاموش کنید تا از بیشتر شدن مشکل، جلوگیری گردد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش طول عمر تلویزیون ال سی دی و ال ای دی!

نقش تیونر تلویزیون در نمایش تصاویر

همان طور که قبل تر گفتیم، تیونر تلویزیون از مدار کابل و تطبیق امپدانس تشکیل شده است. تیونر یک برد است که روی مین برد تعبیه می گردد.

ورودی آنتن هم به طور مستقیم به خود تیونر وصل می گردد تا ارسال سیگنال به راحتی انجام گردد. وظیفه اصلی تیونر تنظیم شبکه های موردنظر کاربر و پردازش کردن فرکانس های دریافتی است.

هر بار که تلویزیون را روشن می کنید، فرکانس های زیادی دریافت می شوند و این تیونر تلویزیون است که انتخاب می نماید کدام فرکانس را پردازش کند تا صدا و تصویر یک کانال خاص را به نمایش دربیاورد.

به همین علت با کیفیت به نمایش درآمدن تصاویر شبکه ها، به سالم بودن تیونر تلویزیون بستگی دارد. (برای آشنایی بیشتر با نحوه تنظیم تصویر تلویزیون کلیک کنید!)

مسائل رایج تیونر تلویزیون

  • ضعیف شدن سیگنال ها: آنتن و شبکه ارسال سیگنال سالم است ولی تیونر دچار مشکل شده است.

    یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن سیگنال، خرابی یکی از 3 ترانزیستور MOSFET، دوآل گیت، آی سی TDA5331، آی سی SDA3202، فیلترهای جدانماینده سه باند و فیلتر میان گذر خروجی تیونر است.

  • قطع شدن کامل سیگنال ها: آنتن سالم است و اتصالات آنتن تلویزیون به درستی اجرا شده اند ولی تصویر قطع می گردد و پیام عدم دریافت سیگنال روی صفحه تلویزیون ظاهر می گردد. در این حالت مشکل از تیونر تلویزیون است و باید به وسیله یک تعمیرکار حرفه ای آنالیز گردد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

آنالیز هزینه تعمیر تیونر تلویزیون

تیونر تلویزیون قطعه حساس و بسیار آسیب پذیری است و تعمیر تیونر تلویزیون اصولا باید به وسیله افراد متخصص انجام گردد.

معمولاً در اثر استفاده مداوم دچار اختلال و خرابی می گردد. یکی از عوامل مؤثر در مشخص هزینه تعمیر تیونر تلویزیون، برند سازنده دستگاه است.

مورد مؤثر دیگر در این زمینه، بازیابی فعالیت ترانزیستورها و آی سی های تیونر است که باید در سطح کیفی بالایی انجام گردد.

تعمیر تیونر تلویزیون یا تعویض تیونر تلویزیون؟

در صورتی که آسیب دیدگی تیونر تلویزیون در حدی باشد که امکان تعمیر تیونر تلویزیون وجود نداشته باشد، راهی جز تعویض تیونر تلویزیون وجود ندارد. ولی در بیشتر مواقع رفع کردن اختلالات این قطعه کافی است.

در هر صورت زمانی که تیونر دچار ایراد می گردد، اجزای تشکیل دهنده آن از جمله دوال گیت، آی سی TDA5331، سه ترانزیستور MOSFET، آی سی SDA3202، فیلترهای جدا نماینده و فیلتر میان گذر خروجی باید آنالیز گردد تا اختلالات تیونر از بین بروند.

بیشتر بخوانید: علت داغ شدن تلویزیون چیست؟ [3 علت اصلی!]

کلام آخر

یکی از اجزا و قطعات مهم در تلویزیون تیونر است. تیونر تلویزیون، یکی از صدها فرکانسی دریافتی آنتن را به دلخواه انتخاب می نماید و آن را تبدیل به صدا و تصویر می نماید.

در صورت خرابی تیونر تلویزیون، تصویر دستگاه دچار مشکل می گردد. نشانه های خرابی تیونر شبیه به مین برد است. به همین علت در صورت بروز هرگونه مشکل، باید تعمیر تیونر تلویزیون را به یک فرد باتجربه بسپارید.

کارشناسان مجرب هاست لینوکس به منظور ارائه انواع خدمات تخصصی تعمیر تلویزیون در کنار شما هستند.

منبع: آچاره

به "تعمیر تیونر تلویزیون در چند قدم ساده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعمیر تیونر تلویزیون در چند قدم ساده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید