تابستانه کتاب 99؛ حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای و اقلیت مستقل ها

به گزارش هاست لینوکس ایرنا نوشت: طرح تابستانه کتاب 99 در خاتمه هفته نخست، آمار جالب توجهی را از خود به جای گذاشته است. این طرح تا روز یکشنبه، نزدیک به 12 میلیارد تومان فروش را در سامانه به ثبت رسانده و حدود 300 هزار جلد کتاب در این طرح به فروخته شده است.

تابستانه کتاب 99؛ حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای و اقلیت مستقل ها

تابستانه کتاب 99 با سال های گذشته تفاوت هایی دارد که آن را در تاریخ 14 دوره طرح فصلی فروش کتاب متمایز می نماید، شاید بخشی از این تفاوت ها به دلیل همه گیری کووید19 و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب باشد اما همین ویژگی ها نشان می دهد که اجرای طرح های فصلی فروش کتاب همیشه نیازمند مطالعه بیشتر برای اثرگذاری بهتر است.

تمرکززدایی از مرکز اصلی فروش کتاب کشور

در استان تهران 119 کتابفروشی عضو طرح تابستانه هستند، در میان این اعضا حدود 37 کتابفروشی یعنی کمتر از یک سوم آن ها در منطقه خیابان انقلاب جای گرفته اند. با این که در این منطقه تعداد کتاب فروشی ها بسیار زیاد است و عضویت در طرح های فصلی فروش کتاب برای همه کتابفروشی ها ممکن نیست، این آمار نشان دهنده تمرکززدایی از محدوده میدان انقلاب در این دوره از طرح تابستانه است.

از سوی دیگر 82 کتابفروشی دیگر در استان تهران آمار جالب توجهی را بر جای گذاشته اند و اکنون در فهرست کتابفروشی ها با بالاترین تعداد فروش در استان تهران، یکی از کتابفروشی های خیابان کریم خان زند، یعنی کتابفروشی نشر ثالث، جای دارد.

حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای

مجموعه شهرکتاب، با شعبه های گسترده در سراسر شهر، در دسترس بسیاری از شهروندان در داخل و خارج از تهران است، این مجموعه در طرح تابستانه کتاب، با 14 کتابفروشی عضو، بیشترین مشارکت را داشته و سهم قابل توجهی از یارانه فروش کتاب نیز به این مجموعه اختصاص یافته است.

در رتبه دوم، مجموعه انتشارات امیرکبیر با 4 کتابفروشی و انتشارات علمی و فرهنگی با 3 شعبه در سطح شهر تهران، بیشترین تعداد کتابفروشی های عضو طرح تابستانه کتاب را ثبت نموده اند.

مستقل ها، در اقلیت

طرح های فصلی فروش کتاب، برای حمایت از کتابفروشان است که بتوانند در بازار کساد کتاب، پر با جا بمانند. اما تعداد کتابفروشی هایی که کاملا مستقل هستند، در این آمار، کمتر از تعداد کتابفروشانی است که این روزها از رنج کم شدن فروش کتاب و مسائل معیشتی صحبت می نمایند.

از 119 کتابفروشی عضو طرح تابستانه کتاب در تهران، 37 کتابفروشی مستقل هستند که به هیچ ناشر یا موسسه ای پیوسته نیستند و در زمره کتابفروشی های زنجیره ای با چند شعبه قرار نمی گیرند. از این میان، کتابفروشی هایی که تنها کتاب می فروشند و فروشگاه محصولات فرهنگی نیستند، تعداد مستقل ها را به نصف کاهش می دهد.

دلیل این امر (حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای در مقایسه با مستقل ها) چه استقبال نکردن کتاب فروشی های مستقل از طرح باشد و چه محدود شدن فرصت مشارکت آنان با وجود موسسات و انتشارات عظیم با چندین شعبه، شایان توجه است و می تواند برای طرح پاییزه کتاب که در پیش خواهد بود، مورد توجه کارشناسان، قرار بگیرد.

مشارکت کتابفروشی ها بخشی مهم از طرح های فصلی فروش کتاب است، طرح هایی که آسیب شناسی آن پس از 14 دوره قطعا به شکل های مختلفی صورت گرفته است. اما هنگام اعلام آمار فروش باید به نکته ای چون افزایش قیمت کتاب از سال گذشته تا کنون و افزایش قیمت بسیار قابل توجه آن از شروع طرح های فروش فصلی در سال 1394 نیز توجه داشت.

تا دیروز یکشنبه 26 مرداد 1399، طرح تابستانه کتاب در تهران با فروش 45 هزار جلد کتاب، حدود 2 میلیارد تومان فروش کتاب را به نام خود ثبت نموده است که بنا بر اعلام رجبعلی سالاریان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، کمتر از 20 درصد فروش کل را شامل می گردد.

761 کتابفروشی از 31 استان کشور در طرح تابستانه کتاب مشارکت نموده اند که با یارانه 20 درصدی کتاب های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را به مخاطبان ارائه می نمایند. در این طرح، استان تهران با 119 کتابفروشی، اصفهان با 85 کتابفروشی و خراسان رضوی با 81 کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود نموده اند.

در طرح تابستانه کتاب 99 که با شعار کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم، از 18مردادماه شروع شده و تا 30مرداد ادامه خواهد داشت، سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تابستانه کتاب 99؛ حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای و اقلیت مستقل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستانه کتاب 99؛ حضور پررنگ کتابفروشی های زنجیره ای و اقلیت مستقل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید