افسانه 10 هزار دلاری

به گزارش هاست لینوکس، نگاهی به جزییات حساب ارزی ایران نشان می دهد از طلب 8 میلیون دلاری که مسوولان فوتبال از آن صحبت می کردند، تنها 8 هزار دلار به دست فدراسیون فوتبال خواهد رسید.

افسانه 10 هزار دلاری

افسانه 10 هزار دلاری

حسین قهار| مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال 28 تیرماه در برنامه ورزش و مردم حاضر شد و مقابل دوربین های تلویزیون درباره طلب فدراسیون فوتبال ایران از فیفا به مردم گفت: 10 میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی توانیم بگیریم.

بعد از آن او بارها و بارها این صحبت را تکرار کرد و گاهی این رقم را 7،8 میلیون دلار اعلام می کرد. بر همین اساس او از بانک مرکزی درخواست وام نموده بود و مبالغی را قرض گرفته بود تا بعدها با وصول طلب 10 میلیون دلاری ایران، این مبالغ را پرداخت کند. حالا اما جالب است بدانید این طلب 10 میلیون دلاری، افسانه ای بیش نبود. مبلغ اصلی طلب ما از فیفا، 2 میلیون و 262 هزار دلار است که مبلغ 2 میلیون و 254 هزار دلار از آن بابت پاداش جام دنیای به باشگاه ها تعلق دارد. طلب ایران از فیفا چقدر است؟ تنها حدود 8 هزار دلار!

بالاترین نهاد فوتبال در دنیا، گزارش عملکرد اقتصادی خود را به این شکل شفاف و دقیق به صورت سالانه تعیین می نماید. برای هر فدراسیون چند اکانت اقتصادی شفاف ساخته شده و جزئیات فعل و انفعال اقتصادی در آن ثبت می گردد و در سند اقتصادی شماره دار نیز جزئیات اسناد اقتصادی برای فدراسیون ها و فیفا به راحتی قابل دسترس خواهد بود. این در حالی است که در ایران، مدیران فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان جزئیات حساب ارزی خود را به این شکل به اعضای مجمع ارائه نمی دهند و تنها به ارائه گزارش های کلی بسنده می نمایند.

باید از فدراسیون فوتبال دعوت کنیم تا رسماً به جامعه فوتبال توضیح دهد که در سال 97 و 98 برای دریافت یاری اقتصادی از فیفا در پروژه فیفا فوروارد چه طرحی را ارائه داده اند و آیا تأییدیه طرح را گرفته اند؟ آنها می توانستند به بهانه های مختلف از جمله سیل و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت های فوتبالی در نقاط مختلف کشور پروژه ساخت و ساز تعریف نمایند و برای این پروژه ها، بودجه قابل توجهی از فیفا بگیرند.

تا زمانی که این شفاف سازی دقیق و اصولی اتفاق نیفتد نمی توان صحبت های مدیران فدراسیون فوتبال درباره مطالبات 8 میلیون دلاری از فیفا را باور کرد. به ویژه اینکه اسناد نشان می دهد بسیاری از این پول ها مربوط به پاداش جام دنیای و... با مکاتبات اجرا شده خرج شده است!

فدراسیون فوتبال برای برگزاری دو بازی محبت آمیز با تیم های ترینیداد و توباگو و ونزوئلا قبل از جام ملت های آسیا پول قابل توجهی به فدراسیون فوتبال این کشورها پرداخت کرد. طبق نامه نگاری های اجرا شده با فیفا مبلغ 143 هزار یورو به ترینیداد و توباگو و مبلغ 92 هزار یورو به ونزوئلا از محل درآمدهای ایران پرداخت شده است. مسابقات محبت آمیز ای که هیچ یاری قابل توجهی به فوتبال ملی ایران نداشت و فقط باعث از بین رفتن چیزی حدود 4 میلیارد تومان از بودجه فدراسیون نزد فیفا شد. پولی که اگر خرج زیرساخت های فوتبال ملی می شد، قطعاً نتایج مثبت و بهتری به دنبال داشت. جالب اینجاست که تیم ایران به عنوان تیم اول آسیا، برای برگزاری بازی محبت آمیز به حریفان پول پرداخت می نماید و تیم هایی مثل ترینیداد و توباگو و ونزوئلا باید پول هم می دادند تا با تیم ملی ایران بازی نمایند اما همانطور که صورت های اقتصادی فیفا نشان می دهد ما به این کشورها 235 هزار یورو پول دادیم!

پاداش باشگاه های ایرانی از فیفا به خاطر حضور بازیکنان شان در جام دنیای 2018 روسیه 2 میلیون و 254 هزار و 95 دلار است. بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده از سوی فدراسیون دنیای سهم باشگاه های ایرانی از این مبلغ هم به این شکل است: استقلال (840510 دلار)، پرسپولیس (649485 دلار)، سایپا (229230 دلار)، سپاهان و سیاه جامگان هر کدام (76410 دلار)، ذوب آهن (229230 دلار)، پدیده (152820 دلار).

البته جزئیات و تقسیم این مبالغ تعیین شده و به خاطر تحریم ها، هیچ یک از باشگاه های ایرانی نتوانسته اند مطالبات خود را از فیفا دریافت نمایند.

باشگاه استقلال همین چند ماه قبل طلب 430 هزار دلاری پروپژیچ را از محل مطالبات خود در فیفا پرداخت کرد و فدراسیون دنیای پول را به این طلبکار داد. اخیراً باشگاه پرسپولیس هم در نامه به فیفا درخواست نموده از محل پاداش جام دنیای، پول چند نفر از طلبکارانش پرداخت گردد و فیفا با این موضوع موافقت نموده است.

لازم به ذکر است فیفا پول پاداش باشگاه های ایرانی برای حضور بازیکنان در جام دنیای 2018 را در تاریخ 2018،1،30 در اکانت اقتصادی ایران لحاظ کرد. همچنین در سند 110071 که جزئیات آن تعیین نیست مبلغ 2 میلیون فرانک سوئیس پرداختی برای فدراسیون فوتبال هم داشته است. درباره جزئیات این فعل و انفعال اقتصادی باید منتظر شفاف سازی مدیران فدراسیون فوتبال باشیم. همچنین گفته می گردد پول حضور ایران در کمپ لکوموتیو مسکو در روسیه هم به وسیله فیفا پرداخت شده که معلوم نیست جزئیات آن به چه شکل بوده و در چه زمانی این پرداختی اجرا شده است.

جزئیات پرداختی 149 هزار یورویی طبق سند اقتصادی 27001118 هم از موارد غیرشفاف است. فیفا طبق این اسناد پرداختی 165 هزار یورویی به شرکت euro stat sport ltd هم داشته است. سه روز بعد هم فعل و انفعال 146 هزار فرانکی با همین عنوان در سیستم اقتصادی ثبت شده است. فیفا پرداختی 50 هزار دلاری برای پروژه فوروارد هم داشته است.

البته هزینه دادگاه cas برای رسیدگی به پرونده ایران و عربستان به مبلغ 19 هزار فرانک و17 هزار فرانک هزینه وکالت، حدود 60 هزار دلار و 27 هزار یورو هزینه های نوشیدنی اضافه و خدماتی شرکت های روسیه ای به ایران در جام دنیای 2018 موارد دیگری است که در این اسناد مشاهده می گردد.

اسناد اقتصادی فیفا نشان می دهد فدراسیون فوتبال ایران تا تاریخ 2019،7،22 (31 تیر ماه 1398) تنها 2 میلیون و 262 هزار و 43 دلار از این نهاد بین المللی طلب دارد. این در حالی است که مدیریت فدراسیون فوتبال در ماه های گذشته به صراحت از طلب 8 تا 9 میلیون دلاری از فیفا حرف زده است. مهدی تاج و مدیران فوتبال حتی رسماً درخواست کردند به خاطر مسائل مربوط به دریافت این پول از فیفا به خاطر تحریم ها، بانک مرکزی به فدراسیون 10 میلیون دلار پول قرض بدهد.

این اتفاق در شرایطی اتفاق افتاده که اعداد و ارقام اسناد اقتصادی فیفا با آن چیزی که مدیران فدراسیون فوتبال از آن حرف می زنند اصلاً همخوانی ندارد.

مدیران فدراسیون البته اعتقاد دارند فیفا برای ساخت زمین چمن کمپ تیم های ملی، باید مبلغ 1 میلیون دلار به فدراسیون پرداخت کند. آنها مدعی هستند برای ساختن ساختمان اداری فدراسیون و چند پروژه عمرانی دیگر مثل ساخت خوابگاه برای زنان هم قول دریافت 2 میلیون یورو را از فیفا گرفته اند و حداقل 1 میلیون یورو بودجه سالیانه خودشان را هم گویا به این مبالغ اضافه نموده اند.

چند ماه قبل، فدراسیون دنیای فوتبال در نامه نگاری که با خبرگزاری تسنیم داشت، درباره جزئیات مطالبات عمرانی و یاری های اقتصادی فدراسیون ایران اعلام نموده بود: تا به امروز میزان پرداختی های واریزنشده مربوط به برنامه FIFA Forward و بودجه های مربوط به برنامه یاری اقتصادی فیفا (FAP)، رقمی در حدود 5،7 میلیون دلار آمریکاست.

در خصوص یاری های FAP،FIFA Forward نیز جزئیات به توضیح زیر است:

برنامه یاری های اقتصادی سابق (FAP): یک میلیون و 47 هزار و 970 دلار

هزینه های عملیاتی (Forward 1.0): چهارصد و سیزده هزار و هشتصد دلار

بودجه پروژه های (Forward 1.0): یک میلیون و 273 هزار و 263 دلار

هزینه های عملیاتی (Forward 2.0) برای سال 2019: یک میلیون دلار

بودجه پروژه های (Forward 2.0) برای چرخه بین سال های 2022 2019 پس از تصویب پروژه های مطروحه: 2 میلیون دلار

مجموع بودجه عمرانی: 5 میلیون و 735 هزار و 33 دلار.

به این ترتیب طبق قوانین فیفا این مبالغ مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا به حساب نمی آید و در ازای تعریف پروژه برای ساخت و ساز و توسعه فوتبال در صورت تأیید شدن از سوی فیفا، بودجه و یاری اقتصادی به آن تعلیق می گیرد و مدیران فدراسیون فوتبال ایران پروژه های به اتمام نرسیده و آغاز نشده را هم جزئی از مطالبات خود مطرح می نمایند.

منبع: ایران ورزشی

به "افسانه 10 هزار دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه 10 هزار دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید