آیا به خاتمه اصلاحات نزدیک شده ایم؟ ، انرژی ذخیره شده اصلاح طلبان تمام شد!

به گزارش هاست لینوکس، اگر به خرداد سال 92 برگردیم، اصلاح طلبان، محمدرضا عارف را با عناوینی مانند پایبند به اصول اصلاحات و انرژی ذخیره شده برای آینده خطاب می کردند اما در سال 98، محبوبیت این چهره سیاسی به شدت سیر نزولی به خود می گیرد.

آیا به خاتمه اصلاحات نزدیک شده ایم؟ ، انرژی ذخیره شده اصلاح طلبان تمام شد!

به گزارش گروه سیاسی هاست لینوکس، اخیراً موضوع ریاست بر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، دوباره بر سر زبان ها افتاده است؛ این دمل چرکین، بار ها سر بازنموده ولی به واسطه ریش سفید های این جریان سیاسی، موقت درمان شده است. حزب کارگزاران سازندگی که خود را به عنوان میراث مرحوم هاشمی رفسنجانی می داند، در هر موقعیتی که توانسته نقدهای را به سیاست های عارف وارد نموده است.

همواره محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، حزب کارگزاران سازندگی را رقیب خود در این شورا پنداشته و بار ها چهره های برجسته این حزب را متهم به کارشکنی در فرایند تصمیمات این شورا معرفی نموده است. عارف در نشستی با اعضای شورای شهر کرج در سال 1397، در واکنش به نقدها مطرح شده نسبت به عملکرد خود در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، با بیان اینکه جریان اصلاحات باید مراقبت باشد که از درون ضربه نخورد، گفته بود: متأسفانه در مواقعی از درون جریان اصلاحات، صدا هایی شنیده می گردد که جز ایجاد چالش و هزینه در خانواده اصلاحات دستاورد دیگری ندارد و شخصاً امیدوارم که این گونه مواضع از سر ناآگاهی باشد و همه دوستان به رمز پیروزی و موفقیت این جریان که وحدت و انسجام است توجه جدی نمایند.در همان سال، کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با همراهی بعضی از شخصیت های اصلاح طلب به دنبال برکناری عارف بود و حتی عبدالله نوری را گزینه مناسبی برای جایگزینی وی می دانست.

غلامحسین کرباسچی در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد با کنایه به گذشته سیاسی محمدرضا عارف گفت: اصلاحات فاقد تعریف معین است و به شرایطی می رسیم که در یک حوزه انتخاباتی از فردی که اصلاً تمایل و سبقه اصلاح طلبی ندارد، حمایت صورت می گیرد. وقتی که جبهه اصلاحات تعریف شاخصی نداشته باشد، افرادی در موقعیت مناسبی عضو جبهه اصلاحات می شوند، اما در موقعیت نامناسب، آنان خود را جدا از این جبهه می دانند.

اختلاف علنی این نماینده مجلس دهم با حزب کارگزاران سازندگی بر کسی پوشیده نیست. در همین مورد احمد شریف، دبیر کل حزب هدا اعلام نموده است که اختلافات جدی بین عارف و کرباسچی وجود دارد.

بعضی احزاب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از زمان تأسیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در سال 94 با سازوکار موجود در این شورا مخالف بوده اند. بسیاری از احزاب اصلاح طلب در پی آن هستند که با تشکیل مجلس اصلاحات به فعالیت شورای سیاست گذاری سرانجام دهند. سعید نورمحمدی پیرامون این امر توضیح داد: شورای عالی سیاست گذاری تا زمان تشکیل مجمع عالی اصلاح طلبان فعالیت دارد و بعد از آن نیز در چارچوب این مجمع فعالیت خواهد نمود.

عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم، همواره نقدها فراوانی را متوجه محمدرضا عارف نموده است. در اوج محبوبیت وی، ریاست شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان به او واگذار شد. محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران دراین باره می گوید: آقای عارف از یک اوج محبوبیت به شرایط کنونی رسیده است. ایشان در سال 92 پس ازاینکه به توصیه بزرگان جریان اصلاحات به نفع آقای روحانی از کاندیداتوری انصراف داد، از محبوبیت زیادی نزد اصلاح طلبان برخوردار شد.

ناکارآمدی در شورای عالی سیاست گذاری از یک سو و عملکرد ضعیف فراکسیون امید از سو دیگر، عارف را متهم ردیف اول جریان سیاسی اصلاحات قرار داده است. بر اساس نتایج نظرسنجی هایی که پیرامون تمایل مردم تهران برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد که حاکی از عدم استقبال مردم به جریان سیاسی اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم بود.

نامزد های جریان اصلاحات در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توانستند با کسب تمام 30 کرسی از تهران راهی خانه ملت شوند و لیست تهران که عمدتاً از چهره های ناشناسی تشکیل شده بود، با اعتماد مردم به این جریان سیاسی تواستند بر کرسی های قوه مقننه بنشینند، اما با عملکرد فراکسیون امید و تشدید مسائل مالی و معیشتی مردم، این اعتماد میان توده ملت از بین رفت. همسویی بی قیدوشرط نمایندگان فراکسیون امید با نظرات دولت، حتی صدای بعضی از نمایندگان مجلس را هم درآورد.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هفتم، نهم و دهم دراین باره می گوید: حامیان دولت در مجلس دهم، طرفداری از دولت را به معنای تبعیت از دولت تلقی و نمایندگان حامی دولت فکر می کردند هر چه دولت می گوید باید پشتیبانی نمایند.

اگر به خرداد سال 92 برگردیم، اصلاح طلبان، محمدرضا عارف را با عناوینی مانند پایبند به اصول اصلاحات و انرژی ذخیره شده برای آینده خطاب می کردند، اما در سال 98، محبوبیت این چهره سیاسی به شدت سیر نزولی به خود می گیرد. مهدی آیتی عضو سابق حزب اعتماد ملی و فعال اصلاح طلب معتقد است که آقای عارف یک شخصیت علمی دانشگاهی و جزو استاد های ممتاز دانشگاه است، بنابراین به درد سیاست نمی خورد و باید به دانشگاه برگردد. وی در ادامه می گوید: رئیس دولت اصلاحات، آقای عارف را به زور بر گردن اصلاحات سوار نموده و امروز اختلافی عمیق بین شورای عالی جبهه اصلاحات که 20 سال فعالیت سیاسی داشته با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ایجادشده است.

در فضای کنونی که سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان به شدت کاهش پیدانموده است و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400، اصلاح طلبان از تحمیل یک شکست سیاسی دیگر بیم ناک هستند. محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ضمن انتقاد از عدم کنش سیاسی از سوی محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، می گوید: هرگونه ورود به انتخابات 1400 بدون بازنگری راهبردی در جریان اصلاحات به نتیجه ای بهتر از انتخابات 1398 منتهی نخواهد شد و برای همواره جبهه اصلاحات (به معنای متأخر آن) را از تاریخ سیاسی ایران حذف خواهد نمود و اگرچه اصلاحات نمی میرد اما جبهه اصلاحات را خواهد کشت.

به نقل از محمدرضا تاجیک، اکنون اصلاحات به خزان خود رسیده و تئوریسین های این جریان سیاسی معتقدند که اگر این جریان برای انتخابات 1400، تغیر مانیفست سیاسی ندهد و بر ویرانه های ساختمان نمور و پرترک اصلاح طلبی امارتی نو بنا نگردد، این جریان از صحنه سیاست کشور خارج خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آیا به خاتمه اصلاحات نزدیک شده ایم؟ ، انرژی ذخیره شده اصلاح طلبان تمام شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا به خاتمه اصلاحات نزدیک شده ایم؟ ، انرژی ذخیره شده اصلاح طلبان تمام شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید