آنژین صدری چیست؟

به گزارش هاست لینوکس، حملات شدید گذرا از زیر جناغ سینه یا درد جلوی قلبی که به صورت احساس فشار و سوزش، با شدت خفیف تا میانه، در پشت جناغ سینه یا کمی به سمت چپ جناغ سینه با انتشار به گردن، فک، شانه ها و سطوح درونی اندام فوقانی بروز می نمایند. طول مدت درد عموماً کمتر از 5 دقیقه بوده و با مصرف نیتروگلیسیرین به صورت زیرزبانی و استراحت از بین می رود. دیسپنه (تنگی نفس)، رنگ پریدگی، تعریق، تپش قلب و غش از دیگر علائم این عارضه هستند.

آنژین صدری چیست؟

آنژین صدری چیست؟

نویسنده:مجید هنرور

آنژین واژه ای است که برای توصیف درد قفسه سینه ناشی از ایسکمی (نرسیدن خون) به عضله قلب به کار می رود. عوامل بروز آنژین دو دسته هستند:

الف) عواملی که خون یا اکسیژن رسانی به قلب را کاهش می دهند؛ مانند تصلب شرائین، اسپاسم (گرفتگی) شریانی، کاهش فشار خون، نارسایی یا تنگی آئورت، هیپوکسمی (کاهش مقدار اکسیژن گیری خون) و کم خونی، پلی سیتمی (افزایش گلبول های خون) که منجر به کاهش جریان خون در شریان کرونر می شود.

ب) عواملی که احتیاجهای عضله قلب را افزایش می دهند؛مانند: اعمال نیرو و فشار، هیجان، صرف و هضم یک وعده غذایی سنگین،کم خونی، هیپرتیروئیدسیم (پر کاری تیروئید)، ضایعه عضله قلب، هیپروتروفی (بزرگی) قلب و نارسایی یا تنگی آئورت.

علائم بالینی:

حملات شدید گذرا از زیر جناغ سینه یا درد جلوی قلبی که به صورت احساس فشار و سوزش، با شدت خفیف تا میانه، در پشت جناغ سینه یا کمی به سمت چپ جناغ سینه با انتشار به گردن، فک، شانه ها و سطوح درونی اندام فوقانی بروز می نمایند. طول مدت درد عموماً کمتر از 5 دقیقه بوده و با مصرف نیتروگلیسیرین به صورت زیرزبانی و استراحت از بین می رود. دیسپنه (تنگی نفس)، رنگ پریدگی، تعریق، تپش قلب و غش از دیگر علائم این عارضه هستند.

انواع آنژین:

1-پایدار (قدیمی): درد قفسه سینه در اثر فشار زیاد یا هیجان قابل پیش بینی، آغاز می شود و به ندرت در هنگام استراحت رخ می دهد.

2-ناپایدار (شدت یابنده): افزایش فزاینده در تعداد حملات، شدت و مدت آنژین احتمال خطر انفارکتوس میوکارد در 3 تا 18 ماه آینده بیشتر می شود.

3- متغیر (پرهممتال): مشابه آنژین قدیمی است، ولی با مدت زمان طولانی تر که ممکن است در حال استراحت هم بروز کند و در ساعات اولیه روز بیشتر روی می دهد که شاید به دلیل اسپاسم شریان کرونری باشد.

4- شبانه: این درد معمولاً شب در حالت خواب ایجاد می شود و می تواند با راست نشستن رفع شود و معمولاً مربوط به نارسایی بطن چپ است.

5- بستر: درد قفسه سینه هنگام دراز کشیدن رخ می دهد و با ایستادن یا نشستن کمتر می شود.

6- مهار نشدنی: آنژین مزمن و توان فرسایی است که به اقدامات درمانی پاسخ نمی دهد.

درمان:

این بیماری با دو روش دارویی و جراحی می تواند درمان شود.

درمان دارویی: اهداف مراقبت و درمان طبی آنژین شامل کاهش دادن احتیاج میوکارد به اکسیژن و افزایش ارسال اکسیژن به میوکارد می باشد. منبسط نماینده های عروق (نیترات ها و نیتروگلیسیرین، دی نیترات ایزوسوربید) ماهیچه صاف عروق خونی محیطی و کرونر را منبسط کرده و بار قلب را کاهش می دهند و در نتیجه تقاضا برای اکسیژن کم می شود. ترکیبات بلوک نماینده بتا (پروپرانولول و آتنولول) با کاهش قدرت انقباضی، تعداد ضربان قلب، احتیاج اکسیژن و کار عضله قلب را کم می نمایند. بلوک نماینده های کانال کلسیم (نیفیدپین و وراپامیل) تون عضله صاف عروق را کم کرده و با گشاد کردن آرترویول های کرونری تحویل اکسیژن به ماهیچه قلب را افزایش می دهند. به وسیله کم کردن فشارسرخرگ های سیستمیک و در نتیجه فشار کاربطن چپ، احتیاج میوکارد به اکسیژن کاهش می یابد.

مسکن ها: سولفات مرفین به دلیل کاهش بازگشت وریدی و کار عضله قلب مورد استفاده است.

جراحی:

جراحی اقدام بعدی درمانی است که به دلیل تخصصی بودن و آموزش همگانی از شرح آن صرف نظر می شود. نباید فراموش کنید هیچ گاه شخصی که دچار آنژین صدری یا حملات قلبی شده است را نباید وادار به راه رفتن کرد؛ چرا که می تواند موجب بدتر شدن حال مریض و در مراحل حاد منجر به ایست قلبی شود. لذا پیشنهاد می شود برای جابه جایی او از پتو یا جایگاه بهره ببرید. به این صورت که فرد را وسط پتو گذاشته و از چهار طرف او را بلند کنید یا بر روی جایگاه نشانده و یک نفر پایه ها و دیگر پشت جایگاه را بگیرد و او را جابه جا نمایید. البته برترین کار، تماس بی درنگ با مرکز فوریت های پزشکی خواهد بود.

در زیر بعضی نکات مؤثر در کاهش پیشرفت عارضه و مراقبت های اولیه تا رسیدن عوامل اورژانس ذکر شده اند:

1-ثابت نگه داشتن بیمار و جلوگیری از راه رفتن او (حتی یک قدم)!!

2-لباس های تنگ ودکمه ها یا گره کراوات را شل کنید.

3-از تجمع در اطراف مریض خودداری کرده و سعی در آرام کردن وی نمایید.

4- مصرف داروهایی که قبلاً پزشک معالج تجویز کرده است، مانند پرل نیتروگلیسیرن در زیر زبان یا جویدن قرص آسپرین به کاهش عوارض یاری می نماید.

5-در صورت وجود کپسول اکسیژن، حداقل 2-3 لیتر در دقیقه به وی اکسیژن بدهید.

6-از درمان های خانگی وخورانیدن جوشانده های گیاهی (به دلیل اطلاعات کم در خصوص عوارض آنها) یا آب قند جدا پرهیز کنید.

منبع:نشریه دنیای سلامت، شماره55.

منبع: راسخون

به "آنژین صدری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنژین صدری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید