چیفتن های ارتش با استتار خاص نو نوار شدند، وقتی با ابتکار دیجیتالی می توان ثانیه های طلایی برای نیروهای زرهی خرید

به گزارش هاست لینوکس، باید توجه داشت برای تعیین شدن اثربخشی این طرح در بخش زرهی، استتار مورد نظر باید در فواصلی بالای 2 و 3 کیلومتر مورد آزمایش قرار بگیرد و آنجاست که تاثیر واقعی چنین رنگ آمیزی هایی تعیین میشود.

چیفتن های ارتش با استتار خاص نو نوار شدند، وقتی با ابتکار دیجیتالی می توان ثانیه های طلایی برای نیروهای زرهی خرید

به گزارش هاست لینوکس به نقل از سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله استتار یکی از پایه ای ترین و در عین حال مهم ترین مباحث دفاعی است که به شکل جالبی از گذشته های بسیار دور تا به امروز مورد توجه انسان ها و حتی حیوان بوده چراکه همرنگ شدن با محیط اطراف و کوشش برای پنهان ماندن از دید دشمن مسئله ای بسیار مهم است که تا به امروز هم جزو اولویت های نیروهای نظامی واقع شده است. امروزه در دنیا در کنار بحث استتار بصری، مباحثی مثل استفاده از پوشش های به کلی نامرئی کننده و پوشش های جاذب حرارتی هم در حال توسعه و استفاده هستند.

کشورمان به نام یک منطقه وسیع جغرافیایی دارای اقلیم های متفاوت آب و هوایی و محیطی احتیاجمند طراحی های مختلف برای نیروهای مسلح خود است اما به صورت سنتی و از قدیم، با توجه بافت بیابانی در بیشتر نقاط کشور ما نیروهای مسلح و البته رنگ های به کار گرفته شده روی ادوات نظامی به سمت رنگ های با پایه خاکی رفته است.

استتار دیجیتال؛ طرحی برای قرن بیست و یکم

پوشش های استتاری به شکل امروزی در زمان جنگ دنیای دوم و پس از آن شدیدا مرسوم شده و در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته و در بعضی از موارد استتارها به صورت رنگ یک دست - مثل یونیفرم رزمندگان ایرانی در زمان جنگ - یا رنگ های ترکیبی بوده است. رنگ های ترکیبی مخصوص محیط جنگلی که در بین عامه در ایران به استتار لجنی یا جنگی معروف شده هم معمولا ترکیبی از تیکه هایی از رنگ های سیاه، سبز و قهوه ای است. همین استتار های چند رنگ با تم خاکی هم در رنگ های ترکیبی قهوه ای کم رنگ و پرنگ هم در نیروهای مسلح استفاده می گردد.

نیروهای نظامی کشورهایی با اقلیم چهار فصل مثل ایران احتیاج دارند که طیف های مختلف استتاری را برای اقلیم های مختلف توسعه بدند اما مسئله فقط فضای بیرون از منطقه ها شهری و مسکونی نیست. در دنیا پس از 11 سپتامبر و بروز درگیری های شهری در مقیاس بسیار گسترده و یا مسئله تجربه حضور مستشاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در نبردهای عراق و سوریه بیش از هر زمان دیگر لزوم توسعه پوشش های استتاری مختلف نه فقط برای نیروهای پیاده و بلکه برای قوای زرهی و مکاهمه کشور هم بیشتر و عمیق تر از گذشته تعیین شد.

در اوایل قرن تازه، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا شروع به استفاده از پوشش های تازه استتاری برای یونیفرم پرسنل خود کردند. در پوشش تازه ترکیبی از نقاط در یک یا چند طیف شبیه به مربع های کوچک و شبیه به آنچه در فضای دیجیتالی پیکسل خوانده می گردد روی لباس ها نقش بست. این استتار از آن موقع به این طرف به نام دیجیتالی یا کامپیوتری شناخته و در رنگ ها و در طرح های مختلف هم بر روی یونیفورم ها و هم برای استتار بعضی از خودروها در ارتش های دنیا دیده می گردد. این پوشش در ابعاد پیکسل مختلف و با سطح پوشش متفاوت اجرا میگردد. گاهی تمامی ادوات را در بر میگیرد و گاهی میتوان از آن در ترکیب با دیگر انواع استتار بهره گرفت.

بین سالهای 2003 تا 2004 میلادی ارتش آمریکا یک سری از آزمایش ها را برای آنالیز اثربخشی این استتارهای تازه شروع کرد. بر اساس این آزمایش ها تعیین شد که به طور نمونه برای تشخیص اولیه یک هدف با استتارهای معمولی بین 0.5 تا 1 ثانیه و برای تشخیص نوع دقیق هدف (مثل ظاهر کلی، سلاح و در صورت امکان تماشا صورت یا تجهیزات فرد) هم بین 0.5 تا 1.5 ثانیه طول می کشد. این اعداد برای شناسایی با استتار دیجیتالی 2 و 2.5 ثانیه است. این ثانیه ها هستند که می توانند تفاوت بین نیرویی که کشته شده و نیرویی که زنده می ماند را تعیین کند.

تانک PT-16 از لهستان با استتار دیجیتالی کامل

استتار نیمه دیجیتال بر روی زره پوش LAV 700 از شرکت جنرال دینامیکز

یک مسئله مهم درباره استتار تانک ها و خودروهای زرهی این است که باید استتار آنها و اثربخشی آن را در بردهای عملیاتی مربوط به این سیستم ها مقایسه کرد. در شرایط دید از فاصله نزدیک شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که این تانک برای مثال به راحتی قابل تشخیص است و فایده استتار این تانک چیست، مسئله اینجاست که در بخش زرهی، استتار مورد نظر باید در فواصلی بالای 2 و 3 کیلومتر مورد آزمایش قرار بگیرد و انجاست که اثر بخشی واقعی استتار تعیین میگردد.

تانک های ایرانی به استتار دیجیتالی مجهز می شوند

در جریان رژه روز 31 شهریور در جوار مرقد امام خمینی (ره) شاهد حضور یک دستگاه تانک چیفتن بودیم که به وسیله مرکز بهینه سازی و نوسازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش به شکل زیبایی با استتار دیجیتالی رنگ آمیزی شده بود. استتار ادوات زرهی با استتار دیجیتالی هنوز خیلی در دنیا مرسوم نشده و نزاجا به نوعی یکی از پیشروها در این زمینه در دنیا محسوب می گردد. بعضی از طرح های نفربر در آمریکا، لهستان و چین از جمله منطقه های در دنیا به حساب می آیند که از این نوع استتار دیجیتالی بهره می برند.

تانک چیفتن با استتار تازه در رژه 31 شهریور

تانک چیفتن با استتار تازه روی کشنده

شرایط استتاری تانک چیفتن و کشنده در سالهای قبل جهت مقایسه

این استتارها در بخش زرهی و مکاهمه بسته به نوع احتیاج در بخش هایی به صورت یکپارچه در کل زره پوش ها کار می گردد. در مدل کار شده در مجموعه زرهرن شاهد انجام عملیات استتار دیجیتالی در ترکیب با استتار خاکی هستیم که بخش عقبی و برجک تانک چیفتن را پوشش می دهد.

تانک چیفتن با استتار تازه

دو نکته جالب دیگر در بحث حرکت نزاجا در این بخش، بازیابی رنگ اصلی تانک ها (رنگ استتار خاکی) در پس زمینه و رنگ اصلی است که تطبیق خوبی با شرایط کویری کشور دارد و مسئله دیگر هم بازیابی نشان دوار پرچم ایران است که به صورت دایره ای سه رنگ روی این تانک نصب شده است. رنگ اصلی یا در اصطلاح پرایمر هم از جمله موارد بسیار مهمی است که در حقیقت پایه یک استتار قوی و مناسب را تشکیل می دهد.

در کشور ما و در جریان پروژه تانک کرار تعیین شد که پوشش های حفاظت و پوشش حرارتی هم برای قوای زرهی کشور در نظر گرفته شده و طبیعتا با استفاده از ترکیبی از پوشش های ضد امواج فروسرخ و استتار دیجیتالی، می توان امکان شناسایی شدن تانک ها و زره پوش های ایرانی در میدان نبرد را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

در عین حال باید توجه داشت که این اقدام، تنها فعالیت نیروی زمینی ارتش برای ارتقاء تانک چیفتن نبوده و از نظر موتوری و سامانه های تهاجمی و زره هم اقدامات مناسبی در حال اجرا است که یاری می نماید این تانک ها همچنان بتوانند خدمت موثری در ستون فقرات ارتش کشورمان داشته باشند و صرفا به تغییرات در ظاهر این تانک بسنده نشده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "چیفتن های ارتش با استتار خاص نو نوار شدند، وقتی با ابتکار دیجیتالی می توان ثانیه های طلایی برای نیروهای زرهی خرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیفتن های ارتش با استتار خاص نو نوار شدند، وقتی با ابتکار دیجیتالی می توان ثانیه های طلایی برای نیروهای زرهی خرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید