کوشش برای احیای تاریخ علمی دنیا اسلام با معرفی دانشمندان

به گزارش هاست لینوکس، دبیر علمی جایزه مصطفی(ص) تاکید نمود: کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بسیار مفتخر است که بسترِ احیایِ تاریخ علمی و فرهنگی دنیا اسلام را به وسیله معرفی مفاخر و چهره های پیروز علم و فناوری فراهم آورد.

کوشش برای احیای تاریخ علمی دنیا اسلام با معرفی دانشمندان

به گزارش هاست لینوکس، دکتر حسن ظهور امروز در چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) با بیان اینکه فرآیند فراخوان چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) در نیمه دوم سال 2019 منتشر شده است، اضافه نمود: این فراخوان مورد استقبال حدود 3 هزار و 300 دانشمند برجسته و 850 مرکز علمی نهاده شد.

وی ادامه داد: پس از طی فرآیند بررسی، ارزیابی و داوری آثار در طول دو سال، آثار ارسال شده بر اساس شاخص هایی چون اثر، تاثیر اثر و صاحب اثر با اختصاص بیش از 20 هزار نفر-ساعت در حوزه های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات با 67 اثر، زیستی و پزشکی با 197 اثر، نانو و کلیه زمینه های علم و فناوری با 220 اثر داوری شد.

ظهور تاکید نمود: از میان آثار ارسالی، 11 اثر به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت 5 اثر، شایسته تجلیل شناخته شد و امروز برای تجلیل از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) در 2021 در دو گروه زیر به افتخار می نشینیم که به این توضیح است:

معرفی گروه برگزیدگان جایزه مصطفی(ص)

پروفسور زاهدْ حسن

پروفسور هیجانی بزرگ در زمینه حالت های خاصی از مواد توپولوژیک که در آن رفتار جمعی الکترون ها مثل یک ذره بنیادی منفرد یا شبه ذره عمل می نماید را خلق کرد و آن زمانی به وجود آمد که این دانشمند، یکی از شبهِ ذره ها را به صورت تجربی در یک نیمه فلز توپولوژیک کشف کرد: فِرمیون وِیْل؛ یک فرمیونِ بی جرم! بی جرم بودن به این معنی است که این شبه ذره می تواند سریع تر از جریان های الکتریکی عادی در ماده حرکت کند و در نتیجه می تواند کاربردهای هیجان انگیزی مانند ترانزیستورهای فوق سریع، یا حتی انواع نوی از ادوات الکترونیکی کوانتومی و لیزری داشته باشد.

پروفسور کامران وفا

نظریه ریسمانِ ایشان مبتنی بر این فرض است که جوهرهای بنیادی ماده، ذره های نقطه-مانند مثل الکترون ها نیستند، بلکه چیزهای بسط یافته ای شبیه ریسمان هستند. این دانشمند در تکامل نظریه ریسمان بر آن شد که فشرده سازی های نوی از نظریه ریسمان از جمله نظریه F را توسعه دهد. نظریه F به پژوهشگران یاری کرد همه چیز را به صورت کاملا هندسی توصیف نمایند. به این ترتیب آنها برای بررسی روش های گوناگون فشرده سازی ابعاد اضافی در نظریه F و یافتن راهکار ها، عملا می توانند از تکنیک های جبری در مواجهه با مسأله های هندسی استفاده نمایند.

معرفی گروه برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص)

پروفسور محمد صایِغ

وی بر شناخت ساز و کار رَدِّ پیوند و فریفتن دستگاه ایمنی برای پذیرش پیوند، متمرکز است؛ مبحثی که در اصطلاح مُدارایِ ایمنی شناختی نامیده می گردد.

رَدِّ مُزمنِ پیوند در بلندمدت به وسیله آسیب زدن به اندام پیوندی، از کار انداختن تدریجی را در پی دارد. این دانشمند راهکارهای درمانی اختصاصی برای پیشگیری یا توقف این فرایند ابداع کرد.

پروفسور یحیی تَیَعْلاتی

وی به ثبت مشاهده فرآیند پراکندگی نور با نور دست یافته است. در دنیای که 95 درصد از آن به وسیله انرژی و مادهِ تاریک تشکیل شده است و هنوز هیچ کس از ماهیت آن مطلع نیست؛ تمام دانش موجود تنها به 5 درصد ماده متعارف محدود می گردد. هدف از کاوش در زمینه پراکندگی نور با نور، جُست وجوی ذره های اَکسیُون-مانند است که گزینه بسیار خوبی برای ماده تاریک هستند. این نتایج، منظرهِ وجود تک قطبی های مغناطیسی را ترسیم می نماید که فهم الکتروُدینامیک را متفاوت می سازد.

پروفسور محمدْ اقبالْ چودْری

وی معتقد است گیاهان دارویی که از عصر باستان بنیان طب سنتی بوده اند، در دوران معاصر به عنوان منبع داروهای نو نقشی مرکزی بازی می نمایند و بنابراین به شناخت عمیقی از اصول شیمیایی و فرایندهای زیست شناختی با پیروزیت در کشف مولکول های مجذوب کننده با کاربردهای داروییِ بالقوه، دست یافته است.

دبیر علمی جایزه مصطفی یادآور شد: کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بسیار مفتخر است که بسترِ احیایِ تاریخ علمی و فرهنگی دنیا اسلام را به وسیله معرفی مفاخر و چهره های پیروز علم و فناوری فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کوشش برای احیای تاریخ علمی دنیا اسلام با معرفی دانشمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای احیای تاریخ علمی دنیا اسلام با معرفی دانشمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید