تعلل در تزریق دز دوم اثربخشی واکسن را کاهش می دهد؟

به گزارش هاست لینوکس، خبرآنلاین/ پزشک ویروس شناس گفت: دز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی بدن تزریق می گردد، اما به طور قطعی از ابتلاء به کرونا جلوگیری نمی کند، بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا پس از تزریق دز سوم هم الزامی است.

تعلل در تزریق دز دوم اثربخشی واکسن را کاهش می دهد؟

مهرداد روانشاد اضافه نمود: براساس بعضی مشاهدات پزشکی مشخص شده پس از تزریق دز دوم واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد نمی گردد، بنابراین برای افزایش اثربخشی واکسن و بعلاوه شرایط ایمنی بدن از دز سوم که تحت اسم یادآور شناخته شده، تزریق می گردد.

وی ادامه داد: دز سوم غیروابسته به نوع واکسن کرونا است و ضرورت تزریق باتوجه به پاسخ بدن دریافت کننده و مقدار ایمنی بدن پس از تزریق 2 دز مشخص می گردد.

روانشاد با اشاره تزریق دز سوم در بیماران زمینه ای گفت: ضرورت تزریق دز سوم بعلاوه باتوجه به بازه سنی و بیماری های زمینه ای متغیر است، بنابراین توصیه می گردد که پس از تزریق دز دوم واکسن، شرایط ایمنی بدن ارزیابی و در صورت عدم ایجاد مصونیت موردنظر دز سوم تزریق گردد.

ایمنی بدن در مواجهه با کرونا حداقل 2 هفته بعد از تزریق دز دوم

روانشاد با تاکید بر این که بدن پس از تزریق واکسن کرونا بلافاصله ایمن نخواهد شد، اضافه نمود: ایمنی بدن در مواجهه با این ویروس حداقل دو هفته تا 20 روز پس از تزریق دز دوم واکسن ایجاد می گردد.

استاد علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس توضیح داد: پس از گذشت دو هفته و اثربخشی هم واکسن نمی تواند از عفونت خفیف جلوگیری کند، بنابراین پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا پس از واکسیناسیون هم باید رعایت گردد.

تغییر بازه زمانی تزریق 2 دز واکسن اثربخشی را کاهش می دهد

وی ادامه داد: مشخص بازه زمانی برای تزریق دو دز واکسن کرونا براساس تحقیقات پزشکی که در فرایند آزمایشات به اثبات می رسد، مشخص شده و بنابراین توصیه می گردد، بازه زمانی تزریق دو دز واکسن کرونا تغییر نکند.

روانشاد با بیان اینکه این بازه زمانی بعلاوه باتوجه به نوع واکسن کرونا اعم از سینوفارم و آسترازنکا متغیر است، تاکید نمود: دز دوم واکسن کرونا قبل از زمان مشخص شده تزریق نگردد و تاخیر در تزریق دز دوم هم می تواند اثربخشی واکسن را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین باید هر واکسنی در بازه زمانی مشخص شده استفاده گردد.

منبع: همگردی

به "تعلل در تزریق دز دوم اثربخشی واکسن را کاهش می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلل در تزریق دز دوم اثربخشی واکسن را کاهش می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید